Rekordmange mangler væske i varmen, men få tegn kan hjælpe dig i tide, siger overlæge

Børn og ældre har særlig stor risiko for at blive dehydrerede, men alle andre bør også drikke ekstra meget vand i varmen.

Sol, sol og sol. Nogenlunde sådan har vejrudsigten set ud i ugevis i Danmark, og det afføder nu problemer på landets akutmodtagelser.   

For mange danskere kniber det nemlig med at få nok vand indenbords i varmen.

- Nu har jeg været ledende overlæge i næsten 20 år, og jeg har aldrig oplevet noget lignende, siger Michael Hansen-Nord, som leder akutmodtagelsen på Odense Universitetshospital.

Hver dag de seneste otte uger har han måttet indlægge mellem 10 og 15 patienter, fordi de har været dehydrerede. Tallene understreger, hvor vigtig det er at holde øje med sin egen og andres tilstand i den ekstreme varme netop nu, lyder det fra lægen, som anbefaler et væskeindtag på 2,5 liter dagligt.

Sløv og besvær med koncentrationen 

Dehydrering vil oftest vise sig efter flere dage med væskeunderskud, fortæller Peter Bie, professor på Syddansk Universitet med speciale i kroppens væskebalance. 

- Symptomerne kommer stille og roligt snigende og kan være en smule diffuse at få øje på, siger han.

For sunde og raske mennesker vil det i første omgang vise sig som tørst, men ignorerer man kroppens behov, så vil det blive til hovedpine, svimmelhed og problemer med at koncentrere sig. Det kan også vise sig som tør hud, forstoppelse, manglende udholdenhed ved fysisk arbejde og humørsvingninger.

Afstemning

Ifølge professoren vil de fleste opdage tegnene alt for sent, så et pejlemærke, der er værd at se efter, er ens urin.

- Urinen skal som hovedregel være helt lysegul. Oplever man pludselig, at den er meget mørk, så er det et tegn på, at man skal drikke noget mere vand, siger Peter Bie.

Derudover bør man holde øje med, hvor ofte man skal tisse. Kan man ikke umiddelbart huske, hvornår man sidste besøgte toilettet, så er det tid til et eller flere glas vand.  

Ældre og børn er særligt udsatte

Fordi symptomerne på dehydrering nemt kan forveksles med mange andre lidelser, så anbefaler Peter Bie, at man forebygger frem for behandler.

Med andre ord: Sørger for at drikke rigeligt med vand i løbet af dagen og altid have en flaske vand på sig i bilen, på gåturen og på ferieudflugten.  

Det kan supplere vand i sommervarmen

Vand er klart det bedste at drikke for sunde, raske mennesker, men er det svært at få 2,5 liter vand ned om dagen, så kan følgende drikke og fødevarer også virke hydrerende. 

  • Danskvand
  • Sodavand
  • Juice
  • Saftevand
  • Mælkeprodukter - for eksempel yoghurt eller koldskål
  • Sodavandsis
  • Frugt - for eksempel vandmelon eller vindruer
  • Proteindrik (Særligt godt til ældre, der er småtspisende)

Kilde: Sygeplejerske Mette Foldager, Odense Universitetshospital

Det er også vigtigt at være opmærksom på familiens ældre, da mange mister fornemmelsen af tørst med alderen. Det afspejler sig i gruppen af dehydrerede på Odense Universitetshospital, hvor langt størstedelen har været over 70 år gamle.

- Det kan være en god idé ringe til sin gamle mor eller far et par gange om dagen og minde om, at de skal huske at drikke, siger sygeplejerske med speciale i ældre patienter Mette Foldager fra hospitalets afdeling i Svendborg.

Den samme gælder børn, som heller ikke selv husker på at få drukket i løbet af dagen.

- Børn er meget lette at distrahere, så det er mors og fars opgave at sørge for, at de får nok at drikke, siger Peter Bie fra Syddansk Universitet. 

For at få ekstra væske i dem kan de mange liter vand erstattes af vandholdige fødevarer som is, vandmelon eller koldskål. 

- Det er ligegyldigt, hvordan man får vand, bare det kommer ind, slutter han.

Fup eller fakta: 7 myter om vand

"Det er bedre at drikke varme end kolde drikke"

- Temperaturen for det, du indtager, har ikke betydning for din væskebalance overhovedet, siger Peter Bie og anbefaler, at man drikker det, man kan lide - så længe det er i de rigtige mængder, så er der ingen ko på isen.
 

"Undgå at indtage alkohol"

Alkohol griber ind i væskebalancen og nyrernes funktion, det kan derfor bidrage til dehydrering at indtage alkohol. 
- Kort sagt kommer der mere vand ud af kroppen, end der kommer ind. Et par øl eller et par glas vin gør ikke noget, men du skal ikke forsøge at erstatte dit væsketab med alkohol, siger Peter Bie.

​ "Du kan også indtage for meget væske"

- Nej, lyder det kontakte svar fra Peter Bie.
- Du bør hellere drikke en liter for meget end en liter for lidt. Hvis du drikker for meget, skal det nok komme ud igen. Normale mennesker kan udskille over en liter vand i timen, hvis de har overskud på vandbalancen. Derfor er det ikke en relevant problemstilling.

"Drik endnu mere væske i fugtig varme"

- Det er faktisk vigtigere at huske på i tørt og varmt vejr, siger Peter Bie.
Hvis luften er fugtig, sveder du meget og er automatisk opmærksom på væsketabet. Det er i den tørre luft, at det bliver farligt, fordi du ikke lægger mærke til, at du sveder så meget, som du rent faktisk gør, og dermed fordamper en masse væske.
- Men reglen er den samme, slutter han med henvisning til, at man minimum skal drikke 2,5 liter væske dagligt.

"Saltindtag er ekstra vigtigt i varme"

- Det er rigtigt, at hvis man sveder rigtig meget, udskiller man også salt. Men du skal op på helt ekstreme mængder, før det får nogen rigtig betydning, siger Peter Bie.
Traditionelt spiser mennesker i Vesten op mod 50 gange så meget salt, som vi har behov for.
- Derfor er den tommelfingerregel kun relevant i ekstreme situationer, som hvis du for eksempel kører igennem Sahara uden aircondition.

"Pas på med at indtage kaffe og te"

- Det er skrøner, som jeg ikke rigtig tror på. Ingen nyere undersøgelser er krystalklare på det punkt. Te er der i hvert fald ikke noget galt med. Kaffe skal man af andre grunde ikke drikke i for store mængder, blandt andet på grund af nyrerne. Men historierne om kaffe er stærkt overdrevne, og der ligger ikke solidt materiale til grund for, at man skal holde sig fra det. En kop eller to gør ikke noget, siger han.

"Det er bedre at drikke lidt vand hele dagen end meget på en gang"

Det er der ikke noget belæg for, mener Peter Bie.
Det er mængden, der er vigtig og kroppen kan sagtens optage meget vand ad gangen, lyder det.