Kendt madanmelder: Jensens Bøfhus skal dø

Berlingskes madanmelder vil lukke og slukke dansk bøfhus.

Den danske bøfkæde Jensens Bøfhus har gennem flere år været i økonomiske problemer, men nu er det tid til at give den nådestødet, mener Berlingskes madanmelder Søren Frank.

I en klumme opfordrer han bankerne til at lade kæden dø.

Fakta om Jensens Bøfhus

Restaurantkæden har fire millioner besøgende om året

Omkring 1200 medarbejdere

Cirka 35 restauranter (tallene omfatter bøfhuse i og udenfor Danmark, og usikkerheden skyldes igangværende lukninger af enkelte restauranter)

Drevet under navnet Jensens Bøfhus siden 1990

- Normalt er det ikke god stil at fryde sig over andres ulykke, men der eksisterer undtagelser: Jeg føler mig for eksempel i min gode ret til at glæde mig over, at det er gået så markant tilbage for Jensens Bøfhus, at 'restaurant'-kæden er ude i en regulær overlevelseskamp, skriver madanmelderen.

Burde meldes til politiet

Siden 1990 har danskere landet over kunnet besøge restaurantkæden, der på hjemmesiden bryster sig af at være ”sat i verden for at give gode bøfoplevelser til alle”.

Afstemning

Det inkluderede dog ikke Søren Frank, der i klummen citerer fra sin egen anmeldelse af restauranten tilbage fra 2004.

- Nogen burde anmelde Jensens Bøfhus til politiet for på den måde at lokke mindreårige ud i et excessivt forbrug af sundhedsskadelige produkter, skrev han dengang om restaurantens soft ice-buffet.

Brugere forsvarer bøfhus

På det sociale medie Facebook vækker den kontroversielle udmelding om død over Jensens Bøfhus harme hos brugerne.

- Det er helt utilstedeligt. Folk kæmper en brav kamp for at drive en forretning og bevare arbejdspladser, og så skal man stå model til den slags omtale, skriver Christian Lang.

Brugeren Sven Jensen undrer sig også over, hvad der får en madanmelder til at blande sig i bankernes arbejde.

- Var det ikke en idé, at Berlingske skiftede den arrogante madanmelder ud. Manden må da være gået langt ud over sin jobbeskrivelse, idet han udviser en håbløs etisk holdning, skriver han.

Afstemning

Madanmelder påvirker kædens omdømme

Når en kendt madanmelder udtaler sig i så skarpe vendinger om en restaurant, så kan det heller ikke undgå at påvirke virksomhedens brand og dermed omdømme, mener administrerende direktør i brandingbureauet McCann, Tobias Fibiger.

- Jeg tænker ikke, at de lukker i morgen på grund af det her, men Søren Frank går virkelig ind og presser brandet, siger han.

For det er nemlig afgørende for en restaurantkæde at have et stærkt brand, da det kan være udslagsgivende, når kunderne skal vælge, hvor de vil spise.

Tobias Fibiger mener i forvejen, at Jensens Bøfhus har haft svært ved at komme tilbage rent brandmæssigt efter et tidligere udestående med en nordjysk restaurant.

Trynede lille fiskerestaurant

I 2014 udviklede en kamp mod den nordjysk fiskerestaurant Jensens Fiskerestaurant sig nemlig til en decideret shitstorm.

Jensens Bøfhus mente, at fiskerestauranten i Sæby med sit navn og ønske om at åbne flere steder krænkede koncernens rettigheder.

Af retten blev fiskehuset dømt til at betale en erstatning på 200.000 kroner til Jensens Bøfhus' ejer, Palle Skov Jensen, og måtte samtidig afgive navn og domænenavn.

Det faldt ikke i god jord hos forbrugerne, at den store kæde fik trynet den lille fiskerestaurant. Modstanden resulterede i Facebook-siden 'Boykot Jensens Bøfhus', der dengang samlede over 43.000 likes.

Holdes i live af banklån

De røde tal på bundlinjen nåede et nyt lavpunkt i 2017, hvor resultatet blev et underskud på 163 millioner kroner før skat.

Det store minus betyder, at egenkapitalen er røget ned på minus 155 millioner kroner, og virksomheden holdes nu kun i live af banklån og velvillige forretningsfolk.

Jensens Bøfhus forklarer de dårlige resultater med den store oprydning, som kæden har været igennem, med blandt andet lukning af en række restauranter.

Men de ser lyst på fremtiden, og der er tro på, at de kan præsentere overskud allerede i 2019.

TV 2 har forsøgt at få en kommentar fra Jensens Bøfhus uden held.