Københavns kommende bro forsinket af kran-knæk

København får alligevel ikke en ny bro over havneløbet i 2018. En kran er knækket og har ødelagt brofag.

Det er ikke let at bygge broer over Københavns havneløb. "Inderhavnsbroen" - kendt som kyssebroen - blev plaget af fejlkonstruktioner og entreprenørkonkurs. Og nu er den kommende "Lille Langebro" ramt af et voldsomt uheld. 

Dermed bliver broen ikke som ventet færdig i efteråret 2018, hvor den skulle forbinde Christianshavn og Blox, der er den nye markante bygning for enden af Vester Voldgade.

For nogle uger siden blev de fire brofag til "Lille Langebro" lastet på en pram hos Hollandia BV i Schaardijk, Rotterdam.

- Under lastningen knækker kranen og taber et af brofagene ned over et andet, der allerede var placeret på transportprammen. - Uheldet betyder, at brofagene ikke er blevet sejlet til København og monteret på bropillerne som først planlagt, skriver Blox i en pressemeddelelse. 

"Sort uheld"

Udviklingen beskrives som "sort uheld", der sandsynligvis skyldes en fejl på kranen. To brofag er totalskadede og skal bygges fra bunden igen.

- Vi er meget kede af og ærgerlige over, at denne uforudsigelige hændelse forsinker broens færdiggørelse. - Ikke mindst i forhold til naboerne og de mange, som glæder sig til byens nye forbindelse. 

- Samtidig er vi dog meget lettede over, at ingen mennesker kom alvorligt til skade under hændelsen, skriver administrerende direktør i Realdania By & Byg Peter Cederfeld. 

Den nu åbnede "Inderhavnsbroen" stod længe som ufærdig, da den blev forsinket i årevis. Ikke bare var der store fejlkonstruktioner, men entreprenøren gik også konkurs. Det sendte prisen markant op. Blox, der er ejes af Realdania, oplyser ikke prisen for "Lille Langebro" efter uheldet.

Starter helt forfra

Hvornår broen kan blive færdig, vil Blox først melde ud senere, når skaderne er opgjort. Men det oplyses, at det har taget mere end et år at bygge de nu totalskadede brofag.

 - Vi kan ikke sige noget om, hvornår broen kan stå færdig. Men vi starter helt forfra. Der skal bestilles stål, brofagene skal bygges og skal til Danmark. Før vi ved mere, kan vi ikke sige noget, siger administrerende Peter Cederfeld. 

Den nu åbnede "Inderhavnsbroen" stod længe som ufærdig, da den blev forsinket i årevis. Ikke bare var der store fejlkonstruktioner, men entreprenøren gik også konkurs. Det sendte prisen markant op.

 - Det er to helt forskellige ting. For "Lille Langebro" var alt klart til at blive sejlet op, og så sker dette her. Om der en forbandelse over at bygge broer i Københavns havn, det vil jeg lade andre bedømme, siger Peter Cederfeld og afslutter: 

- Jeg håber, at folk stadig glæder sig til broen. Selv om man kommer til at vente lidt længere, inden den åbner. Jeg ville virkeligt gerne kunne sætte en dato på, men det kan vi ikke endnu.