Bugner din indbakke også med mails fra virksomheder? Her er, hvad du skal gøre med dem

Det kan koste på virksomhedernes omsætning, hvis du ignorerer for mange af de persondata-mails, de har sendt ud de seneste dage.

GDPR.

Fire små bogstaver, der de seneste dage har ført mange lange mails med sig i vores indbakker. Bag bogstaverne gemmer sig ordene General Data Protection Regulation – den noget usexede, men ikke desto mindre vigtige persondataforordning fra EU, der fredag træder i kraft.

På grund af de fire bogstaver har alle virksomheder de seneste dage tæppebombet din og min indbakke med mails, der forklarer, hvad de bruger vores data til – og om de ikke nok må blive ved med at have adgang til dem, for det skal du nemlig i nogle tilfælde give dem dit samtykke til.

Men hvad skal du som forbruger egentlig tage stilling til – og bør du gøre noget? Det svarer Henning Mortensen, der er formand for Rådet for Digital Sikkerhed, på her:

- Man bør kigge mailen igennem og se, hvor den kommer fra, og hvad står der i den, for nogle mails oplyser bare, at de behandler personlige oplysninger, mens der i andre typisk er en knap, hvor brugerne skal trykke ja til, at virksomhederne fortsat må behandle ens data, siger han til TV 2.

Sådan lyder loven

I GDPR-forordningen artikel 8 står, at EU-landene skal lovgive om børns brug af sociale medier, fordi de her deler deres personlige oplysninger med udbyderen. Børnene må bruge medierne, hvis deres forældre har givet dem tilladelse, eller de er over 16 år. Danmark har dog valgt at have en lavere aldersgrænse. 

- Medlemsstaterne kan ved lov fastsætte en lavere aldersgrænse til disse formål, forudsat at en sådan aldersgrænse ikke er under 13 år, foreskriver loven.

Men når der først kommer den ene mail efter den anden, kan vi måske ikke klandres for, at flere opgiver at tage stilling og hverken får sagt ja eller nej – så hvad sker der så, hvis man bare har smidt de mange mails i papirkurven?

- Hvis det er en oplysningsmail, sker der ikke det store, for så har virksomhederne faktisk gjort sit for at oplyse dig. Hvis det er en samtykkemail, så kan du fremover ikke være tilmeldt det her nyhedsbrev eller den tjeneste, fordi det må tjenesten simpelthen ikke gøre, medmindre du har sagt ja, siger Henning Mortensen.

Færre kunder i butikken

Der kan altså være en række nyhedsbreve og tilbudsmails, du ikke længere får, hvis du ikke aktivt har sagt ja til fortsat at modtage dem. Det er så vidt konsekvenserne for forbrugerne, men det betyder færre kunder i butikken for flere virksomheder, forklarer Tinne Bering, der som stifter af eNavigate rådgiver små og mellemstore virksomheder i digital markedsføring og strategi.

- Der er den risiko, at virksomhederne mister en hel del af deres databaser, i forbindelse med at de beder forbrugerne om at forny samtykket. Hvis forbrugerne ikke accepterer, må virksomheden dermed slette dem fra databasen. Det betyder tabt omsætning, siger hun til TV 2.

Derudover indtræder der også store bøder, hvis virksomhederne forbryder sig mod forordningens nye regler, og ifølge Henning Mortensen er det derfor, at virksomhederne virkelig lægger sig i selen for at beskytte borgernes personoplysninger.

Det betyder GDPR for dine personoplysninger:

Du skal sige klart ja

Organisationer og firmaer, der vil bruge dine personoplysninger, skal først indhente dit udtrykkelige samtykke.
Det betyder, at de skal informere dig i et forståeligt og klart sprog, og at du aktivt skal give dem tilladelse. Det er altså ikke godt nok, hvis du skal gøre noget for at vælge det fra.

Du skal have besked

Du skal have besked, når dine persondata bruges og besked om, hvem oplysningerne er blevet delt med.
Du skal også have at vide, hvor længe oplysningerne om dig vil blive gemt.

Du kan få alt at se

Du skal selv have adgang til at få en kopi af alle de informationer, som en organisation har samlet om dig.

Du skal kunne rette

Du skal have ret til at få rettet unøjagtigheder, fejl eller forældede oplysninger.

Du kan få alt slettet

Du får ret til ’at blive glemt’. Det vil sige, at du får ret til at kræve oplysningerne om dig slettet. Hvis virksomheden allerede har givet dine personoplysninger videre til andre, så har virksomheden et ansvar for at få dem til også at gøre det.

Du kan få alt flyttet

Du får ret til at ’flytte’ dine oplysninger. Hvis du for eksempel skifter telefon eller bilforhandler, så kan du bede om at få indsamlede oplysninger flyttet over til det nye selskab.

Du kan sige nej til tilbud

Du får ret til at sige nej til direkte markedsføring, altså at virksomheden eller andre henvender sig direkte til dig med andre tilbud.

Du skal kunne forstå alt

Virksomheder og organisationer skal gøre sig umage for, at du forstår dine rettigheder. Det betyder, at de skal formulere sig klart, forståeligt og overskueligt, når de skriver til dig.
Det gælder i særlig grad, hvis det skal kunne læses og forstås af børn og unge.
Virksomheden skal samtidigt oplyse navnet på selskabets dataansvarlige og hvordan man kommer i kontakt med vedkommende.