Danske lastbiler kørte flere døgn uden lovpligtig sovepause til chauffører

I samarbejde med TV Midtvest

TV Midtvest har fulgt en række lastbilchauffører, der kørte 36 timer uden en lang sovepause. En chauffør kørte 59 timer kun med kortere pauser.

Lastbilchauffører hyret af dansk firma kører gerne ture på 36 timer uden at hvile mere end fire timer undervejs.

Det dokumenterer TV Midtvest, der diskret har fulgt seks danske lastbiler, der var hyret af den jyske transportvirksomhed KM Logistik til at hente fisk i Sverige.

En af chaufførerne tog endda en ekstra tur oveni de 36 timer og nåede op på at have været på arbejde i 59 timer uden en lang, sammenhængende sovepause.

Både vognmændenes arbejdsgiverorganisation og chaufførernes fagforening kalder de mange timer bag rattet for et brud på reglerne.

- Det er ikke lovligt det her. Det er der slet ikke nogen tvivl om. Det er den slags, der er med til at give branchen et dårligt ry, og så er det voldsomt konkurrenceforvridende. Dem, der gerne vil gøre det rigtigt, kan slet ikke konkurrere på de her vilkår, siger Kjeld Jensen, som er konsulent hos fagforeningen 3F’s Transportgruppe, til TV Midtvest.

Færgen til Göteborg

Chaufførerne startede deres tur en torsdag formiddag omkring klokken 11 forskellige steder i Jylland, hvorfra de samledes for at tage færgen fra Frederikshavn til Göteborg med afgang klokken 14.

Fra Göteborg havde lastbilerne en lang køretur foran sig til Norrsundet, der ligger på den svenske østkyst – et pænt stykke nord for Stockholm.

Natten til fredag klokken 3.50 ankom chaufførerne til Norrsundet, hvor lastbilerne blev lastet med fisk, og chaufførerne holdt fire timers pause, før de påbegyndte den 800 kilometer lange tur til fiskemelsfabrikken TripleNine i Thyborøn.

Natten til fredag ankommer en af lastbilerne til Norrsundet. Seenere går turen 800 kilometer vestpå til Thyborøn i Danmark.
Natten til fredag ankommer en af lastbilerne til Norrsundet. Seenere går turen 800 kilometer vestpå til Thyborøn i Danmark. Foto: TV Midtvest

Fredag klokken 19.20 kørte fire af lastbilerne i land i Frederikshavn, og tre timer senere – klokken 22.44 fredag aften – var de fremme ved fiskemelsfabrikken.

En ekstra tur til Esbjerg

Allerede klokken 6.30 lørdag morgen sad den ene af chaufførerne igen bag rattet og tog en tur til Esbjerg og retur. Først lørdag aften klokken 22 var han hjemme igen og kunne slukke lastbilen – 59 timer efter han kørte hjemmefra torsdag formiddag.

Poul Erik Skammelsen: Sådan er reglerne

 

En beslutning, som 3F’s Transportgruppe kalder helt uforståelig:

- Der er jo ikke nogen mennesker, der kan arbejde 60 timer uden ordentlig søvn og være safe. Det kan ikke lade sig gøre, siger konsulent Kjeld Jensen.

11 sammenhængende timer

Arbejdstidsdirektivet siger, at en chauffør skal holde 11 timers sammenhængende hvile i løbet af et døgn.

Det har ikke været muligt for TV Midtvest at få en kommentar fra chaufføren selv, men transportvirksomheden KM Logistik erkender, at man går til grænsen af bestemmelserne.

Virksomheden siger dog samtidigt, at det langt hen ad vejen er chaufførernes egen vurdering, hvor lange pauser de har brug for.

- De skal være skarpe, være på og være klar, og er de ikke det, skal de tage en pause, siger Jens H. Petersen, som er leder og bestyrelsesmedlem hos KM Logistik, til TV Midtvest.

Fire af lastbilerne når frem til fiskemelsfabrikken i Thyborøn efter 36 timers kørsel uden hvil længere end fire timer.
Fire af lastbilerne når frem til fiskemelsfabrikken i Thyborøn efter 36 timers kørsel uden hvil længere end fire timer. Foto: TV Midtvest

Han tilføjer dog, at man vil se en ekstra gang på de lange køreture til Sverige.

- Vi bevæger os helt ud til grænserne. Selvfølgelig gør vi det. I forhold til arbejdstidsdirektivet kan det være, at vi står med det ene ben på den forkerte side. Det undersøger vi. Men målet er ikke at overtræde nogen som helst regler, siger han.

En undtagelse

Jens H. Petersen mener, at køreturene med fisk til fiskemelsfabrikken falder under en undtagelse i køre/hviletidsbestemmelserne, der giver mulighed for at køre længere tid. Det gælder for eksempel, hvis man kører med letfordærvelige fødevarer, der skal nå frem i en fart, eller hvis man kører snerydning om vinteren.

Men ifølge arbejdsgiverforeningen ATL ændrer det ikke ved arbejdstidsdirektivets regler om, at man skal holde sin lange hvilepause.

- Mig bekendt er der ikke nogen dispensation fra reglerne i forhold til transport af industrifisk. Hvis man kører og arbejder i Danmark, skal man følge de her bestemmelser, som siger, at man inden for 24 timer skal have 11 timers sammenhængende hvile, siger Bent Bejstrup, der er chefkonsulent hos ATL, som er arbejdsgiverforeningen for transport og logistik, til TV Midtvest.

KM Logistik vil nu indskærpe reglerne endnu en gang over for chaufførerne:

- Det er klart, at det vil blive indskærpet; kører man for os, så overholder man reglerne, siger Jens H. Petersen fra transportvirksomheden til TV Midtvest.