Borgmester vil 100-doble prisen for p-licenser i København

Enhedslistens overvejelser om at 100-doble afgiften for at kunne parkere ved egen bolig er ude af proportioner, mener blandt andre SF.

Det er dyrt at have bil i Danmark. Og hvis man bor i København, skal det være dyrere endnu, lyder det fra Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL).

Kort og kontant skal prisen stige fra 100 kroner om året til 10.000 kroner, hvis det står til Enhedslisten i Københavns Kommune. Altså en 100-dobling, der skal være et redskab for at få bilerne ud af byen. Eller helt væk.

- Hvis vi vil have, at pladsen i byen skal bruges til noget andet end biler, er vi nødt til at sætte prisen for en beboerlicens op. Det er ét af de få værktøjer, vi som kommune har til at mindske byens trængsel, siger borgmesteren til Berlingske.

Antallet af biler er steget

I dag betaler 40 procent af københavnerne den laveste takst på 100 kroner om året, fordi deres køretøj er klassificeret som energiklasse A+, A++ og A+++ eller er eldrevet. Har man mere benzinslugende biler, koster det enten 745 kroner eller 1175 kroner, hvis man er i den dyreste kategori.

Til trods for at København er berømt for sin cykelkultur, og at hver tredje københavner pendler til og fra arbejde på den tohjulede, har det ikke fået antallet af biler i byen til at falde. Tværtimod.

Ifølge en ny parkeringsredegørelse er der kommet 2857 nye beboerlicenser til inden for de sidste otte måneder. Oveni i de rundt regnet 52.000, der allerede har sikret sig mulighed for at søge og finde en parkeringsplads i det tætpakkede byrum, har det forstærket de efterhånden velkendte trængselsproblemer, især i indre by og på brokvartererne.

SF vil have flere delebiler

Hos SF vil man gerne være med til at hæve taksten for at have bil i København. Men det bliver ikke i den størrelsesorden, Enhedslisten lægger op til, siger Klaus Mygind, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, til TV 2.

- Jeg synes, det er et vildt forslag, som er ude af proportioner. Vi anerkender, at mange har brug for deres bil, så vi kan ikke bakke op om sådan en stigning, siger Klaus Mygind.

Fra SF's side vil man dog gerne være med til at arbejde for at regulere antallet af biler i København. Og ikke mindst måden man bruger dem på. Ifølge en COWI-analyse holder op mod hver fjerde bil i flere af Københavns brokvarterer stille fra fredag til mandag. Men også i hverdagene er der folk, som har en bil stående til brug for weekendens ture i sommerhuset.

- Der er jo ingen tvivl om, at vi har problemer med antallet af biler i København, og måden at regulere det på er at gøre det dyrere. Det er måden at få folk til at revurdere, om de vil betale for at have bil. I dag er det sådan, at mange har en bil stående, de ikke bruger til daglig, og det er en klar problemstilling, siger Mygind, som vil forsøge at ændre forbrugsmønstret.

- Vi skal have flere delebilsordninger, som fylder betydeligt mindre, og som ikke gør det til et spørgsmål om at have eller ikke have bil, siger Klaus Mygind.

S: - Elbiler skal koste nul kroner

Hos Socialdemokrateiet finder man heller ikke opbakning til Enhedslistens kurs. Man vil i stedet fokusere på differentiering, så beboerlicensens pris i endnu højere grad end i dag afhænger af bilens miljøvenlighed, siger Lars Weiss fra Teknik- og Miljøudvalget.

- Hvis det eksempelvis er en elbil, som ikke forurener, vil vi, for at tilskynde, sætte prisen så langt ned som overhovedet muligt og for min skyld gerne nul kroner, siger Lars Weiss ifølge Berlingske.

Ninna Hedeager Olsen mener ikke, at 10.000 kroner for at have en bil stående på gaden i København er "vanvittigt højt" og henviser til niveauet i andre skandinaviske storbyer.

- De 10.000 kroner er om året, og hvis man tænker på, hvad det koster at have en bil i vægtafgifter, reparationer, værksted og så videre, så er en beboerlicens på 10.000 kroner ikke særligt meget sammenlignet med ens øvrige udgifter til bil. Det er vanetænkning, at parkering ikke skal koste noget i en storby, siger borgmesteren og fortæller, at beboerlicenser i Oslo og Stockholm er på samme prisniveau.