Tidligere fag-boss om åbenmundede forhandlere: - Det gør ikke noget som helst godt

Tine Aurvig-Huggenberger mener, at forligsparternes store åbenhed i de verserende overenskomstforhandlinger er et brud med kutymen.

- De bruger medierne i et taktisk spil. De er mere åbne, end godt er. Og det er dybest set til skade for at nå til et resultat af de efterhånden meget langvarige overenskomstforhandlinger.

Som tidligere næstformand i LO har Tine Aurvig-Huggenberger selv været tæt på overenskomstforhandlinger. Og hun undrer sig over både åbenheden og de lækager, der er sluppet ud i medierne.

- Jeg synes faktisk, at det er surrealistisk med den måde, begge parter vælger at bruge medierne på. Jeg kan ikke se det gøre noget som helst godt for forhandlingerne. Som det er nu (lørdag formiddag, red.), er der pludselig introduceret et nyt stridsmål ude foran Forligsinstitutionen. Nu er det spisepausen på det kommunale område, der skal diskuteres, siger Aurvig-Huggenberger til TV 2.

Kø ved mikrofonerne foran Forligsinstitutionen

Forud for den genoptagelse for overenskomstforhandlingerne, der skulle finde sted lørdag klokken 10, var der kø ved mikrofonerne hos de forsamlede reportere ved Forligsinistitutionen. Her gav alle de centrale stemmer i overenskomstforhandlingerne et bud på, hvor den store knast for en aftale befandt sig.

- Det undrer mig vitterligt. Og jeg er forbløffet over forligsmanden i øjeblikket, altså at hun sender dem hjem, så de kan have det her kommunikative spil. Nu har vi fået konstateret igennem de sidste to måneder, at de kan ikke holde bøtte, når de kommer ud. Så sent som nu, hvor man ser KL's topforhandler (Michael Ziegler, red.) afbryde sin deltagelse inde ved forhandlingsbordet for at gå ud på fortovet og tale med pressen. Det er meget mystisk, siger Tine Aurvig-Huggenberger, som i dag er direktør i firmaet Kreativitet og Kommunikation.

Efter et sammenbrud ved midnat tirsdag har parterne efterhånden fået testet både tålmodighed og forhandlingsevner. Og man har fået en fornemmelse af et halvkøligt forhandlingsklima.

Kampen om den offentlige dagsorden

- Der er nok ikke den store tillid til stede for øjeblikket. Og begge parter kæmper om at vinde den offentlige dagsorden, hvilket er bekymrende, fordi det kan være, fordi mange af dem sidder med en fornemmelse af, at det her er på vej den forkerte vej. Det er derfor, man skal vinde den offentlige dagsorden, hvis det går galt, siger Tine Aurvig-Huggenberger, som også undrer sig over, at forligsmand Mette Christensen ikke har lagt låg på lysten til at tale frit fra leveren.

- Den tidligere forligsmand Asbjørn Jensen ville aldrig have tilladt det her, siger hun.

De statsansattes chefforhandler Flemming Vinther beklagede sig ved de sammenbrudte forhandlinger tirsdag over, at arbejdsgiversiden havde lækket information fra forhandlingsbordene til flere medier, herunder TV 2's finanskommentator Ole Krohn.

Da Flemming Vinther ankom til Forligsinstitutionen lørdag formiddag, var det med en udmelding om at være træt af løb på stedet.

- Jeg håber ved gud, at arbejdsgiverne er her for at lave en aftale. Vi har forhandlet i ugevis, og jeg synes, vi har brugt tilstrækkelig tid på at redegøre for vores respektive positioner over for hinanden. Tålmodigheden er ved at løbe lidt ud i forhold til bare at gå i rundkreds, siger han til TV 2. 

 Anders Bondo Christensen, de kommunalt ansattes topforhandler, kom lørdag formiddag tilbage til Forligsinstitutionen efter at have sovet et par timer i sin egen seng. Både han og FOA's formand Dennis Kristensen udtrykte forhåbning om, at arbejdsgiverne ville komme frem til noget nyt.

- Jeg håber, de har brugt tiden godt. Jeg havde sgu troet, at vi ville være afklaret på, om vi kunne komme i mål allerede i går. Det nåede vi ikke, så vi tager en tur mere og håber, at der kommer et konstruktivt udspil, siger Anders Bondo Christensen.

 Grethe Christensen, formand for de regionalt ansatte, er også forberedt på en lang dag.

- Det er forligsmanden som bestemmer, hvornår mulighederne for en aftale er udtømte, siger Grethe Christensen til TV 2.