Nye tal viser, at fartkontrol virker – men én ting bør vi gøre anderledes, siger FDM

16x9
Fra mandag til søndag sætter politiet ind med en landsdækkende fartkontrol i kampen for færre trafikdrab. Foto: Nils Meilvang / Scanpix

Trafikkontrol har fået bilisterne til at køre langsommere, viser nye tal fra politiet.

Siden 2016 er det lykkedes politiet at få bilisterne til at sænke farten markant på udvalgte strækninger ved at udføre trafikkontrol. Sådan lyder det fra Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

- Vi kan se, at hastigheden er faldet betydeligt mere her end på resten af vejnettet. Vi kan desuden konkludere, at jo længere tid en fotovogn står på en strækning, desto bedre er resultatet, lyder det fra Erik Terp Jensen, chef for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

På tre ud af fire af de undersøgte landevejsstrækninger blev gennemsnitshastigheden bragt ned.

Vi kipper med hatten og siger: Mere af det

Torben Lund Kudsk, FDM

FDM: - God nyhed

FDM har tidligere været kritisk over for politiets måde at udføre hastighedskontrol på, men foreningen ser nyheden som altovervejende positiv.

- Det er en rigtig god nyhed. Det bekræfter noget af det, FDM har efterlyst, og at Rigspolitiet har lyttet til noget af den kritik FDM har fremført.

FDM har i flere år undret sig over, at politiet har udført kontroller på steder, hvor der ikke var så stor fare for trafiksikkerheden.

- Det føler vi, at Rigspolitiet har lyttet til, og igennem nogle år nu har arbejdet med de enkelte politikredse og fået dem til at gå mere metodisk og analytisk til værks, når de placerer fotovogne. Nu er der jo krav om, at det skal være strækninger, hvor de kan sige, at der bliver kørt rigtig meget for stærkt, og/eller hvor der sker rigtig mange ulykker.

Og det er der kommet nogle overbevisende resultater ud af, lyder det fra FDM.

- Vi kipper med hatten og siger: Mere af det.

Politiet bør skilte med det

FDM efterlyser dog, at politiet får mere kontrol på flere af de strækninger, hvor der sker uheld.

Lidt kritik lyder der også fra Torben Lund Kudsk over, at politiet ikke i højere grad melder ud og skilter med, hvilke strækninger de har fartkontrol på. Et punkt, hvor Danmark også adskiller sig markant fra udlandet.

- Det politiet hæfter sig ved er, at på de strækninger, hvor de ofte holder, kan de se, at selv på de dage, hvor de ikke holder der, bliver hastigheden sat ned.

- Men tænk nu, hvis man satte et skilt op, som man i udlandet gør på de strækninger, hvor der er et problem. Så bliver farten altid sat ned.

Lille ændring har stor effekt

Helt præcist faldt gennemsnitshastigheden på de udvalgte strækninger med 2,3 kilometer i timen på landevej og med 2 kilometer i timen på de øvrige veje.

Og selvom det måske ikke lyder af meget, så er det meget positivt, lyder det fra politiet.

En nedbringelse af gennemsnitshastigheden i denne størrelsesorden, for eksempel fra 81 kilometer i timen til 80 kilometer i timen, vil forventeligt nedbringe antallet af trafikdræbte på den pågældende strækning med cirka fem procent, skriver politiet.

Giver færre overhalinger

En af årsagerne til, at trafikkontrollen virker, er, at hastigheden på en strækning bliver udlignet.

Tallene fra politiet viser nemlig, at antallet af bilister, der kører alt for stærkt - det vil i dette tilfælde sige 10 eller 20 kilometer i timen for hurtigt – også er blevet markant nedbragt. Og det har stor betydning, fordi hastigheden på strækningen på den måde udlignes bilisterne imellem. Dermed slipper bilister for at skulle overhale hinanden, hvilket ofte skaber farlige situationer.