Arla i mælkefight med veganere - mange modstridende sandheder, siger Forbrugerrådet

En ny kampagne fra mælkeproducenten møder modstand fra folk, der ikke mener, at man skal drikke komælk.

Landets største fødevarevirksomhed, Arla, føler sig taget som gidsel i en ukontrolleret og voksende sundhedsdebat.

Arla mener, at debatten om sundhed er kørt af sporet og har mistet sin sunde fornuft, når stemmer, der langt fra altid er faktabaserede, advarer mod eksempelvis mælk og hylder alternative produkter som soja- og rismælk.

Derfor har Arla valgt at gå humorens vej i en kampagne med navnet "Mælk uden mælk". Her går man med ironi til angreb på de mange, der mener, at man ikke skal drikke komælk, og man forsøger at gøre op med myten om, at mælk er farligt.

- Vi ser, at der florerer en masse ting på nettet, som er baseret på holdninger, følelser, fake news og så videre. Vi kan se, at forbrugerne faktisk er forvirrede over alle de sundhedsråd, der er ude på nettet, siger Jacob Bernhard Knuden, direktør i Arla DK.

Det er dog ikke alle, der kan se det sjove i kampagnen. Især dyreaktivister og veganere har rømmet stemmerne, og foreningen Go Vegan mener, at kampagnen er et forsøg på at fjerne fokus fra problemerne.

- Jeg synes, den er et tegn på, at Arla føler sig presset i en tid, hvor flere og flere dropper mælken. Blandt andet fordi folk godt ved, at man sagtens kan leve sundt og godt uden og få sin calcium uden mælk. Der er forskning, som indikerer, at mælk måske ikke er så sundt, som vi er blevet opdraget til at tro, siger Mathias Elrød Madsen, talsmand for Go Vegan.

Svært at skelne mellem rigtigt og forkert

De seneste fem år er Arlas mælkesalg faldet med to procent årligt. I Dansk Supermarked øgede man sidste år salget af mælkeerstatning med 50 procent. For alle veganske produkter var det tal cirka 35 procent.

Ifølge Camilla Udson, der er seniorrådgiver i fødevarepolitik hos Forbrugerrådet Tænk, viser de tal, at der er en bevægelse, som knytter sig til en øget omtanke for klima og dyrevelfærd.

- Det er en meget holdningsbaseret bevægelse, og man kan se, at det fylder meget i debatten, især på sociale medier, siger Camilla Udson.

Afstemning

De mange forskellige og modstridende sandheder er dog et stort problem.

- Det kan være ekstremt svært at skelne det lødige fra det ikke-lødige. Der er det vigtigt, at man lytter til myndigheder.

Hos Fødevarestyrelsen er holdningen, at man ikke vil opfordre folk til at droppe mælken.

- Risikoen kan være, at man ikke får de vitaminer og mineraler, som der er i mælk. Hvis man ikke er opmærksom på det, så kan det være et problem, siger Trine Enevold Grønlund, der er ernæringsfaglig medarbejder i Fødevarestyrelsen. 

Styrelsen opfordrer folk, der dropper mælk, til at få calcium og B12-vitaminer gennem andre veje som for eksempel fra kosttilskud.