Airhelp hjælper tusindvis af flypassagerer

16x9
Henrik Zillmer startede Airhelp for fem år siden. I dag har virksomheden hjulpet fem millioner flypassagerer med at få kompensation ved flyforsinkelser. Foto: TV 2

Airhelp har specialiseret sig i at kræve kompensation, når fly er forsinkede. Det har gjort dem til et iværsættereventyr.

Der er intet, der kan ødelægge det gode rejsehumør som et forsinket fly. 

Den frustration vendte en ung dansker til en succesfuld iværsættervirksomhed, da han selv havnede i situationen på en tur til Bali.

Her opdagede Henrik Zillmer nemlig, hvor svært det er at få flyselskaberne til at betale den kompensation, man som passager har krav på.

- Hvor kunne det være dejligt, hvis der var et firma, der kunne hjælpe mig og snakke med flyselskabet, så jeg ikke behøvede bøvle med det selv, siger han om sine tanker dengang.

Og sådan lå ideen til hans virksomhed Airhelp lige for.

Den fem år gamle tjeneste har indtil videre hjulpet fem millioner flypassagerer med at få de penge, de har krav på, hvis de har oplevet flyforsinkelser, aflysninger eller overbookinger. 

Svært at få penge ud af selskaberne

Airhelp fungerer på den måde, at passagerer, der har oplevet flyforsinkelser, overbookinger eller aflysninger, kan udfylde deres oplysninger gennem virksomhedens app eller hjemmeside.

Hvis passageren har krav på kompensation, fører Airhelp sagen for passageren mod en del af kompensationen som betaling. 

En bruger fortæller, at det var en stor hjælp for hende, at virksomheden tog sig af sagsbehandlingen. Kompensationen kan indbringe op til 600 euro - svarende til 4500 kroner - per rejsende.

Camilla Stender Atzen forsøgte i første omgang selv at få sin kompensation fra flyselskabet, da hendes fly forsinkede hende i 32 timer under en studietur i USA.

- Eftersom at jeg fik et nyt fly og mad og en seng at sove i, havde de vurderet, at jeg ikke havde ret til kompensation alligevel, siger hun om sit forsøg.

Camilla Stender Atzen forsøgte selv at føre sagen mod flyselskabet uden held.
Camilla Stender Atzen forsøgte selv at føre sagen mod flyselskabet uden held. Foto: TV 2

Men det viste sig, at det ikke var korrekt. Airhelp granskede reglerne for hende og sørgede for, at hun fik sin kompensation. 

Det er dog ikke helt omkostningsfrit at lægge sig ud med store virksomheder.

Fra 1 til 500 ansatte

Da Henrik Zillmer for fem år siden startede virksomheden, oplevede han hurtigt, at han havde ramt en nerve. Nogle flyselskaber bød i hvert fald ikke den nye spiller velkommen. 

- Det er ikke altid nemt at få penge ud af folk, der ikke har lyst til at betale dem, siger den 36-årige iværksætter.

De forsøgte at få lukket firmaets hjemmeside, men det lykkedes ikke.

- Nu betaler de (flyselskaberne, red.). Det gjorde de ikke i starten, fortæller Henrik Zillmer om virksomhedens udvikling.

Det er blevet til kompensation for 350 millioner dollars i alt. Imens er virksomheden vokset til 500 ansatte verden over. 

I Danmark findes der flere andre konkurrerende virksomheder, som også yder hjælp til at få kompensation. Det gælder blandt andet flyhjælp.dk, flightbuddy.dk og flyforsinkelse.dk.