Flere bilejere har 'mistet' deres bil via udlejningstjeneste: - Vi måtte begå selvtægt

16x9
Evan Hvams bil var forsvundet i flere måneder, efter han udlejede den på Gomore. Foto: Evan Hvam / Privat

Deleøkonomiportalen Gomore oplever få sager med forsvundne biler, men de uheldige kan komme til at vente på deres penge, lyder de bitre erfaringer.

Det lyder som sød musik og det bedste af to verdener: Du lejer din bil ud, når du alligevel ikke skal bruge den, og får lidt penge for ulejligheden.

Eller omvendt: Du lejer en bil, når du står og har brug for fire hjul i en fart. Dermed sparer du de løbende omkostninger ved at være motoriseret.

Sådan kunne det være, og sådan er det for det meste.

Men søndag kunne TV 2 fortælle om flere private biludlejere, der har oplevet, at lejer har valgt at beholde bilen. Nu har endnu flere meldt sig med historier.  

Få sager med snyd

Gomores kommunikationsansvarlige Sonja Furu oplyser, at portalen har mange vellykkede transaktioner mellem lejer og udlejer hvert år.

Sådan er Gomores regler, hvis en bil ikke afleveres

Når en bil har været bortkommen i 28 dage, så dækker Gomores forsikring bilens værdi, 5 procent dækker lejer (Dog mindst 10.000 kroner).

Gomore har mulighed for at trække penge fra lejerens kort, hvis bilen ikke afleveres rettidigt. Dette forudsætter, at der er dækning på kortet. Gomore dækker bøder og vejafgifter.

Hvis det ikke er muligt, så kan Gomore føre en inkasso-sag mod den dårlige betaler, dog tjekker Gomore ikke på forhånd, hvorvidt lejere er registreret som dårlige betalere i RKI-registret.

Kilde: Gomore

- Vi har 50.000 kunder om året, og deriblandt er der meget få sager som dem, TV 2 har beskrevet, siger Sonja Furu.

Men til Gomores store ærgelse findes der altså historier om lejere, der bryder tilliden. En af de historier kan Evan Hvam fortælle.

Hentede bilen hjem fra Sjælland

Evan Hvam lejede sin Mercedes 220 ud til et par på Sjælland, langt fra hjemstavnen i det jyske.

- Gomore var sådan set ret behjælpelige med at give mig adressen til parret. Men det kneb mere med pengene, siger han til TV 2.

Ifølge Evan Hvam kom parret med mange undskyldninger for, hvorfor de ikke kunne aflevere og betale. De fortalte om dødsfald i familien og problemer med bankoverførslen. Årsager, Evan Hvam godtog i første omgang, og derfor han valgte ikke at melde bilen bortkommen.  

- Jeg var nok for godtroende. Men da der var gået fire måneder over tid, fik jeg min bror til at køre mig over til parret, der havde lejet bilen. Jeg havde min reservenøgle med, og så tog jeg den.

- De sagde, at jeg kunne sende en regning for de 30.000 kroner, de skyldte. Den sendte jeg flere gange uden resultat. Da jeg fik bilen tilbage, havde den en mindre ridse på den ene forskærm og havde kørt 16.000 kilometer, siger Hvam.

- Jeg måtte ud i en selvhenter

Susanne Schantz Laursen er en anden af de brugere, der har kommenteret på TV 2s Facebookopslag om Gomore. Også hun "måtte ud i en selvhenter" for at få sin bil tilbage.

Gomore hjalp med kontaktinformation og adresse på lejer. Alligevel synes Susanne Schantz Laursen, at der blev smølet.

- Det var tydeligt, at Gomore ikke var vant til at håndtere den slags sager, siger Susanne Schantz til TV 2.

- Det endte med, at vi begik selvtægt. Vi havde haft politiet inde over, men de kom tilbage med uforrettet sag. Til sidst tog vi reservenøglen, kørte ned til lejer og hentede bilen selv, siger hun og fortæller, at det krævede to besøg hos lejer, før det lykkedes at få bilen igen.

Herunder kan du læse de forholdsregler, Forbrugerrådet anbefaler, når man benytter sig af privatudlejning.

Forbrugerrådets anbefalinger ved privatudlejning

Undersøg din lejer

Forbrugerrådet anbefaler, at både lejer og udlejer bruger de mange deleøkonomiportalers muligheder for at bedømme brugere.
- Kig altid udlejerens profil grundigt igennem, og brug tid på at læse især de dårlige bedømmelser af udlejeren, skriver de på deres hjemmeside. 
Hvis personen har verificeret sine oplysninger via telefonnummer eller profiler på sociale medier, så mindsker det risikoen for, at det er en falsk profil.

Stol på mavefornemmelsen

Derudover bør brugere stole på mavefornemmelsen, hvis de ikke føler sig trygge ved kommunikationen.
- Hvis I kommer skævt ind på hinanden fra start, er det sværere at løse problemer, der kan opstå senere hen, skriver Forbrugerrådet.
Det er altid okay at vælge en lejer eller udlejer fra. 
 

Sæt dig ind i din dækning

Det er essentielt at kende til sine rettigheder, hvis der skulle ske noget, eller du selv lejer en bil og der sker en ulykke. 
Hvor meget dækker forsikringen, og hvilken risiko løber du selv?