Politi med opråb efter dødsulykker i tågen: Tænd nu de lygter!

16x9
Her kan du blive klogere på, hvornår du skal bruge hvilket lys på bilen. Foto: TV 2

Mange trafikanter glemmer at tænde deres baglygter, selv i så tæt tåge, som der har været mandag.

Der er mandag sket flere end 10 separate sammenstød alene på motorvej E45 ved Haderslev. Blandt andet mistede to personer livet på stedet, mens yderligere 10 er blevet kvæstet.

Mange af sammenstødene er sket ved, at biler er kørt op i hinanden, fordi sigtbarheden har været meget dårlig på grund af tæt tåge. Og derfor er det et stort problem, at mange trafikanter glemmer at tænde deres baglygter.

- Tænd nu det baglys, tilpas hastigheden og kør forsigtigt, lyder opfordringen fra Sydøstjyllands politikreds, der alene i deres område har haft 11 uheld og ulykker i dag.

Forskellige typer lys

Hvis du ikke har helt styr på reglerne for tænding af lygterne på bilen, så er du lovligt undskyldt. De er nemlig blevet ændret flere gange over de seneste år, senest i 2016.

Her gennemgår vi lige de forskellige typer af lys, og hvornår det skal være tændt:

Kørelys

Det minimale lys, man altid skal have tændt, hedder kørelys. Det består af nogle relativt svage lamper, der typisk sidder ved siden af eller under blinklysene foran på bilen. Mange biler har slet ikke noget kørelys bagpå.

På denne bil sidder kørelyset på indersiden af de normale lygter.
På denne bil sidder kørelyset på indersiden af de normale lygter. Foto: TV 2

Nærlys

I lygtetændingsperioder skal man opjustere lyset til nærlys. Det er den type lys, de fleste nok vil kende som 'normalt' lys. Det skal som minimum oplyse vejen 30 meter frem. Det skal selvfølgelig være tændt i mørke, men også i tåge, regn, sne eller andet, der nedsætter sigtbarheden. Når man tænder nærlyset, bliver baglygterne også tændt.

Her er det almindelige nærlys set forfra.
Her er det almindelige nærlys set forfra. Foto: TV 2
Det kan være svært at se i dagslys, men her er det almindelige nærlys tændt i de nederste baglygter.
Det kan være svært at se i dagslys, men her er det almindelige nærlys tændt i de nederste baglygter. Foto: TV 2

Fjernlys

Fjernlys, også kendt som langt lys, er der ikke noget egentligt lovkrav om at tænde. Men det er en god idé at tænde dem i mørke, da de giver bedre sigtbarhed og skal oplyse vejen mindst 100 meter frem. Men vær opmærksom på ikke at blænde modkørende.

Ved det lange lys er begge lamper tændt på bilen her.
Ved det lange lys er begge lamper tændt på bilen her. Foto: TV 2

Tågelygter

Tågelygterne skal, som navnet antyder, tændes, når der er tæt tåge, som det har været tilfældet mandag. Tågelygterne foran giver et stærkere lys end nærlyset, da de ikke er afskærmede. Det samme er tilfældet bagpå, hvor de røde tågelygter kan lyse igennem tågen. Dermed er de meget lettere at se end normalt baglys.

Tågelygterne er imidlertid så kraftige, at de ikke må være tændt, når der ikke er tåget. Så kan de blænde andre trafikanter. Lygterne skal derfor i alle biler manuelt aktiveres via en knap på instrumentbrættet.

Tågelygten sidder på denne bil lige over den normale baglygte, men det kan være forskelligt.
Tågelygten sidder på denne bil lige over den normale baglygte, men det kan være forskelligt. Foto: TV 2

Havariblink

Katastrofeblink eller havariblink er den kraftigste type af lys, hvor alle bilens lygter blinker. Det er særligt brugbart, når man møder en pludselig stillestående kø. I det tilfælde er det faktisk lovpligtigt at aktivere havariblinket for bedst muligt at signalere til trafikanter bagved, at man skal tage sig i agt.

Når havariblinket er tændt, blinker både baglygte og blinklys, men ikke tågelygten.
Når havariblinket er tændt, blinker både baglygte og blinklys, men ikke tågelygten. Foto: TV 2

Det er meget forskelligt fra bil til bil, hvordan man tænder for de forskellige typer af lamper. Rådet for Sikker Trafik og FDM opfordrer derfor bilister til at gennemgå alle de forskellige typer lys, mens bilen holder stille, så man er klar, hvis der opstår en nødsituation.

FDM: Vær hellere sikker

Reglerne kan altså være en smule uklare, og især for tågelygter kan det være svært, fordi det altid er en vurderingssag og forbudt at tænde dem, når det ikke er tåget. Opfordringen fra FDM er derfor klar:

- Hvis man er i tvivl, så tænd hellere lyset for meget end for lidt. Så er der ingen skade sket, siger Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM.

Han understreger ligesom politiet, at alt for mange glemmer at tænde baglygterne, og at det i værste fald kan koste liv.

- Når vi har så lav sigtbarhed, som vi har haft i dag, så kan man først se de andre trafikanter for sent, hvis der ikke er ordentligt lys på. Og så sker ulykkerne.

Nogle biler har en automatisk lyssensor, der sørger for at tænde nærlys foran og bagved, når det bliver for mørkt. Men selv ikke med sådan en sensor kan man vide sig sikker i tæt tåge.

- Den tåge, vi havde i dag, er jo lys, så det fanger sensoren ikke. Derfor er det alfa omega, at man selv får tændt de baglygter, fastslår Dennis Lange.