Nu vil japanerne kende svaret: Hvorfor er danskerne glade for at gå på arbejde?

16x9
Takafumi Ohkawa, der er marketingchef i Mitsui Designtech, mener, at japanske virksomheder burde gøre som i Danmark og give medarbejderne mere medbestemmelse på arbejdspladsen. Foto: TV 2

Trivslen på de japanske arbejdspladser skal højnes, og derfor kigger japanerne nu mod Danmark for at få inspiration.

Danskerne er utallige gange blevet kåret som verdens lykkeligste folkefærd, og det skyldes ikke kun, at vi nyder at holde fri.

Vi danskere er nemlig også glade for vores arbejde. I en undersøgelse, virksomheden Great Place To Work står bag, svarer 91 procent af danskerne, der arbejder i små og mellemstore virksomheder, at de ser frem til at skulle på arbejde.

Sådan ser det ikke ud i Japan. Her er det kun 63 procent af medarbejderne, der glæder sig til at skulle på arbejde.

Med en ny reform forsøger den japanske premierminister at hæve vilkårene på de japanske virksomheder, ved at sætte fokus på fleksibilitet, effektivitet, sundhed og trivsel.

Derfor er en japansk delegation nu taget til Danmark for at få inspiration til at gøre trivslen og arbejdsglæden større i deres virksomheder.

Danmarks bedste arbejdsplads

En af de besøgende er Takafumi Ohkawa, der er marketingchef i Mitsui Designtech. Han har store forventninger til besøget.

- Vi har hørt, at man i Danmark har en høj grad af effektivitet på arbejdspladsen, og at det er et meget lykkeligt land, hvor man har det godt på sin arbejdsplads. Vi vil rigtig gerne se bagom kulissen og finde ud af, hvad det er for nogle ting, der kan gøre, at man skaber et stærkt team og en trivsel på arbejdspladsen, siger han.

Afstemning

For at få de forventninger indfriet besøger delegationen et af Scandics hoteller. De blev i efteråret kåret som Danmarks bedste arbejdsplads af Great Place To Work.

Den kultur, den japanske delegation møder her, adskiller sig markant fra det japanske arbejdsmiljø, fortæller Yoshinori Kita, der er underdirektør i Kokuyo.

- Jeg har mødt mange medarbejdere her på Scandic, der har en familiefølelse og en respekt for hinanden. Jeg havde en forudindtagelse om, at man var meget effektivitetsorienterede i Danmark, så det her indblik i, at man holder sammen, og at man kan være på den samme arbejdsplads i lang tid, har været en øjenåbner, siger han.

Kan lære af en fladere struktur

Spørger man Jens Mathiesen, der er administrerende direktør i Scandic Danmark, har japanerne meget at lære af Danmark.

- Vi kan lære dem at involvere medarbejderne og lade medarbejdere tage ansvar og være en del af beslutningerne. Jeg har oplevet, hvordan de i Japan venter på, at lederen tager beslutningerne for dem. Det gør man altså ikke i Danmark, siger Jens Mathiesen.

Den opfattelse er Takafumi Ohkawa enig i.

- Traditionelt har det været meget hierarkisk opbygget i Japan, men i den kommende generation er efterspørgslen efter indflydelse og samarbejde på ens arbejdsplads noget, som der stilles krav til, siger han.

Også Yoshinori Kita er blevet inspireret til at skabe en anden struktur i sin virksomhed.

- Jeg ser, at det er meget vigtigt at prøve at fokusere på individuelle kræfter og skills. I forhold til, hvordan man strukturerer en virksomhed, er der rigtig mange ting, man kunne lære fra Danmark, siger han.