1,85 millioner TDC-kunder kan igen lave opkald

16x9

Nedbruddet ramte kun opkaldsfunktionen, mens data og sms fungerede fint.

Alle TDC's mobilkunder kan igen foretage opkald efter mobilnetværket mandag brød sammen. Kunder med ip-telefoni oplever dog stadig problemer.

Det oplyser TDC mandag aften i en pressemeddelelse.

Nedbruddet startede mandag morgen, hvor først 450.000 kunder blev påvirket. Herefter bredte fejlen sig til i alt 1,85 millioner kunder.

Fremgår ikke, hvad problemet skyldes

De berørte kunder var enten på mobilnet eller benyttede ip-telefoni, der er fastnettelefoni over en bredbåndslinje.

Det fremgår ikke af TDCs meddelelse, hvad der fremprovokerede nedbruddet.

- Vi kan kun beklage over for de mange kunder, som har været berørt i løbet af dagen, siger koncerndirektør Michael Moyell Juul i en pressemeddelelse.

- Lige siden fejlen opstod, har vi arbejdet på højtryk for at løse fejlen, og vi har fortsat ekstra mandskab på for at sikre, at driften er stabil, lyder det. 

Dårlige netværksoplevelser får kunder til at søge væk 

Teleekspert Laust Stoltze vurderer, at dagens netværksproblemer kan få TDC-kunder til at søge andre alternativer.

- Det er enormt vigtigt for folk, at de kan foretage opkald. Særligt i dag, hvor det kan blive relevant at foretage nødopkald eller tjekke op på sine nærmeste i de usikre vejrforhold, siger han til TV 2. 

- TDC har netop slået sig op på at have en god og solid landsdækkende netværksforbindelse. De kunder, der har valgt TDC af netop den grund, vil helt naturligt begynde at lægge de dårlige netværksoplevelser sammen og søge andre alternativer, siger Laust Stoltze.

Han henviser til, at TDC har haft en række problemer. Blandt andet i december 2017, hvor tv-forbindelsen under YouSee var nede.