Statslig fond skyder trecifret millionbeløb i dansk IT-firma

Statens Vækstfond har foretaget sin hidtil største millioninvestering i en metode, der skal gøre computerundervisning mere effektiv.

Et dansk IT-selskab, der laver undervisning på computere, fik onsdag en saltvandsindsprøjtning på 190 millioner kroner fra Statens Vækstfond.

Det er det største beløb, Vækstfonden nogensinde har givet til en enkelt virksomhed, og aftalen sikrer Vækstfonden en 20 procents ejerandel af IT-firmaet Area9Lyceum.

De mange millioner afspejler, at Vækstfonden tror på, at firmaet på længere sigt kan blive en gevinst for dansk økonomi.

- Hvis det her udvikler sig til at være et globalt fyrtårn, så vil det lyse på dansk erhvervsliv. Så vil det have en afsmittende virkning, og vi vil få mange nye flere job, siger Christian Motzfeldt, der er direktør i Statens Vækstfond.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er lige så begejstret for perspektiverne:

- Det går sindssygt godt med dansk økonomi lige i øjeblikket, men vi skal jo stadigvæk kigge nogle år ud i fremtiden. Og der handler det om, at man investerer i e-learning, i 3D-print, i alle de ting, der giver arbejdspladser herhjemme og ikke i Kina eller andre områder. Det her er fod i hose med, hvordan vi kan skaffe arbejdspladser og velfærd i fremtiden for Danmark, siger Brian Mikkelsen.

Tilpasset undervisning

Firmaet Area9Lyceum, som de store forventninger er knyttet til, har eksisteret i flere år. Produktet er en læringsplatform på computeren, der tilpasser undervisningen til den enkelte, så udbyttet af undervisningen bliver større.

- Det kan voldsomt effektivisere processen, når man skal lære meget store mængder af noget. Derfor er det nok det allerstørste gennembrud de måske sidste tre-fire årtier, siger selskabets direktør og grundlægger Ulrik Juul Christensen.

Erhvervsminister: Det er det vi skal leve af

Kort fortalt er ideen bag læringsprogrammerne, at man ikke bare skal svare på computerens spørgsmål – og så få at vide, om man har svaret rigtigt eller forkert.

Man skal samtidig svare, om man er ’sikker’ på svaret, om man ’tror’ det er rigtigt, om man er ’usikker’ eller om man ikke ved det. Samtidig holder computeren øje med, hvor længe man er om at svare. På den måde kan læringsprogrammet få et tydeligt billede af, hvor elevens svage punkter er – og på den måde gøre undervisningen mere effektiv.

- Når du så har været det her igennem over en længere periode, så kan den finde ud af, hvordan du skal gå tilbage og recharge din viden. Så kan den selektivt finde ud af, hvad du skal vende tilbage til. Hvad vi skal prøve at forklare lidt bedre, og hvor du har større huller, forklarer direktør Ulrik Juul Christensen.

'Nu har vi musklerne'

Han er stærkt begejstret for, at firmaet nu pludselig har økonomien til at tage et stort spring fremad:

- Det er ret vildt, når man har brugt ti år på at forstå, hvordan man skal løse nogle problemer og så sige: ’Nu har vi ekspertisen til at gøre det, og vi har også musklerne til at give den gas på den store bane’, siger han.

Og Vækstfonden er lige så optimistisk:

- Vi har en meget stærk tradition i pædagogik og læring i Danmark. Nu kan vi se, at denne industri kommer til at vokse globalt, og der kommer til at opstå rigtig mange interessante job, siger direktør Christian Motzfeldt.