Aarhus Letbane åbner torsdag - og er gratis

16x9
Efter tre måneders ventetid får Aarhus Letbane sin godkendelse til at må køre med passagerer. Foto: Mads Dalegaard / Scanpix Denmark

Trafikstyrelsen oplyser, at letbanen nu kan medtage passagerer, hvis der opfyldes en række sikkerhedsvilkår.

Efter et halvt års ventetid kan aarhusianerne endelig for alvor begynde at forberede sig på at hoppe ombord på byens nye letbane.

Aarhus Letbane kører nemlig sin første tur med passagerer torsdag morgen klokken 11 fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby - og den er tilmed gratis.

Det oplyser Aarhus Letbane i en pressemeddelelse onsdag aften.

Letbanen vil køre hvert tiende minut hele torsdagen efter åbningen og standse ved alle stop. Fra fredag vil den køre efter den almindelige køreplan og koste det samme som Midttrafiks busser.

- Vi er mange, der har trippet længe i startboksen. Men nu er det vist og sandt: Letbanen åbner, og jeg er ikke i tvivl om, at den bliver en kæmpe fordel for hele Østjylland. Det fulde potentiale ser vi selvfølgelig først, når strækningen til Odder og Grenaa er klar. Så lidt tripperi vil der stadig være, siger regionsrådsformand Bent Hansen (S) i pressemeddelelsen.

Trafikstyrelsen giver grønt lys

Letbanen skulle have været sat i drift 23. september, men blev aflyst med dags varsel. Det skete, fordi Trafikstyrelsen ikke kunne sikkerhedsgodkende letbanens operatør, Keolis, og letbanens regler for teknisk vedligehold.

Men tidligere onsdag aften meddelte Trafikstyrelsen, at de har givet grønt lys til letbanen, hvis en række sikkerhedsvilkår opfyldes.

Åbningen af Aarhus Letbane vil blive markeret med snoreklip og taler fra klokken 10.15. 

- Letbanen vil løfte den kollektive trafik og gavne fremkommeligheden i Aarhus, og på samme måde være med til at fremme byens udvikling og vækst. Derfor er der fortsat rigtig god grund til at markere åbningen, selvom den har trukket længere ud end forventet. Med Letbanen tager vi fat på et helt nyt kapitel i Aarhus og det østjyske, så det bliver stort at se letbanetoget i bybilledet fyldt med passagerer, lyder det fra rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz, i pressemeddelelsen.

Borgmester vil have forløbet undersøgt

Det lange og mudrede forløb med at få letbanen godkendt fik lørdag Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard (S), til at kræve en undersøgelse af forløbet.

Han vil have transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at lave en undersøgelse af, hvorfor det har taget så lang tid at få letbanen godkendt.

- Jeg vil gerne bede ministeren undersøge hele forløbet, fortalte borgmesteren.

- Vi oplever en styrelse, hvor der mangler politisk kontrol, og hvor magtarrogancen er så stor, at vi står tilbage med en følelse af, at vi ikke kan have tillid til styrelsen.

Kritikken blev affejet af Trafikstyrelsen, hvor vicedirektør Kaare Clemmensen skød skylden på letbanens dårlige arbejde med at forberede tilladelserne.

- Det basale er, at de ikke har lavet deres del af arbejdet ordentligt. Det har de bare ikke, sagde Clemmensen lørdag.

Jacob Bundsgaard erkendte, at der givetvis også var sket fejl fra deres side, men at de ikke kan leve med, at borgerne står undrende tilbage, og at der er spildt millioner af skattekroner.

Sådan er det gået med Aarhus Letbane
2012
31. august
Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S stiftes af Aarhus Kommunes borgmester Jacob Bundsgaard (S), daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og Region Midtjyllands formand Bent Hansen (S).
2013
Juni
Byggeriet af letbanen går i gang. Letbanen skal have bygget en strækning på 12 kilometer fra Aarhus banegård til Skejby og Lisbjerg. Derudover skal eksisterende skinner også tages i brug.
2015
1. april
Staten træder ud af selskabet, men yder dog fortsat cirka en milliard kroner i tilskud til anlægget af letbanen. Aarhus Kommune ejer nu 87,7 procent, og Region Midtjylland ejer de resterende 12,3 procent. 
Aarhus Kommune har brugt 966 millioner kroner, mens Region Midtjylland har betalt 119 millioner kroner. Letbanen har kostet 700 millioner kroner mere end først budgetteret.
2016
26. april
Statsrevisorerne kritiserer Transportministeriet for ikke at have udvist den professionalisme og det aktive ejerskab, som man må forvente på baggrund af ministeriets erfaringer med anlægsprojekter og selskabsledelse.
2017
23. marts
Den officielle åbning af letbanen, som skulle have fundet sted i juni, udskydes, fordi ASAL-konsortiet, der anlægger Aarhus Letbane, ikke kunne holde deres tidsplan for anlæg af kørestrøm, aflevering og godkendelse af de påkrævede sikkerhedsdokumenter samt den nødvendige sikkerhedstest af det samlede letbanesystem.
August
Arhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, rykker underleverandøren Keolis, fordi Trafikstyrelsen har meddelt ham, at Keolis ikke lever op til styrelsens krav.
14. september
Letbanen var igang med at teste banen, da den støder sammen med en bil i krydset Nørrebrogade/Vennelyst Boulevard i Aarhus.
20. september
Stadsdirektør i Aarhus Kommune Nils Højberg modtager en mail fra letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj, hvor han skriver: "Efter møde i Trafikstyrelsen i dag har Aarhus Letbane fået besked om, at der ikke kan gives tilladelse til at sætte letbanen i drift".
Han oplyser derefter, at letbanen arbejder på at få en ”tilladelse med vilkår”, som det skete for Metroen og Øresundsforbindelsen.
Senere på dagen får Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, en mail fra stadsdirektøren, hvor der står, at letbanen er sikker at køre med.
22. september
Åbningen af Aarhus Letbane, som skulle finde sted dagen efter, aflyses. Et større arrangement, hvor letbanen blandt andet skulle vises på storskærm, og transportministeren, Ole Birk Olesen (LA), skulle på talerstolen, bliver derfor ikke til noget.
Grunden til det er dels, at Trafikstyrelsen har afvist at efterfølge en uvildig assessors vurdering af, at Aarhus Letbane lever op til kravene om fremtidige vedligehold. Og dels at Trafikstyrelsen ikke er tilfreds med dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som letbanens operatør Keolis har udført. 
- Det er alt for tyndt lavet. Det hænger ikke rigtigt sammen. Det er ikke fyldestgørende på en sådan måde, at vi som sikkerhedsmyndighed kan stå inde for det, siger vicedirektøren for Trafikstyrelsen, Kåre Clemmesen, til TV 2.
Han mener, godkendelserne kan være i orden inden for halvanden til to måneder, hvis det prioriteres stærkt af Aarhus Letbane.
24. september
Bestyrelsesformanden for Aarhus Letbane, Johnny B. Hansen, fortæller til TV 2, at han overvejer at kræve økonomisk erstatning fra operatøren Keolis, som han mener har misligholdt kontrakten.
- Jeg har en kontrakt med Keolis, og den siger, at de skal have deres tilladelse, for at de kan leve op til kontrakten. Det har de ikke gjort i denne sammenhæng, sagde Johnny B.Hansen.
26. september
Borgmester i Aarhus Kommune Jacob Bundsgaard (S) holder pressemøde om letbanen. Det sker, efter at borgmesteren havde forlangt en redegørelse fra Aarhus Letbane dagen før.
På pressemødet siger han, at Aarhus Letbanes fejlvurdering er kritisabel. Han ved endnu ikke, om nogen skal fyres. Det vil blive drøftet på et byrådsmøde dagen efter.
Firmaet Keolis skulle senest klokken 12 aflevere en detaljeret plan for, hvordan man kan få det manglende sikkerhedscertifikat.
Det er endnu uvist, hvornår letbanen kommer til at køre.
5. december
Letbanen bliver involveret i sit andet færdselsuheld under testkørsel. Sent om aftenen drejer en 19-årig billist ud på skinnerne ved krydset Nørreport og Knudrisgade og støder sammen med letbanen.
16. december
Trafikstyrelsen oplyser i et skriftligt svar, at de forventer at godkende Aarhus Letbane onsdag den 20. december.
Samme dag kommer Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S), med kras kritik af styrelsen og kræver, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) igangsætter en undersøgelse af det mudrede forløb med at få letbanen godkendt.
19. december
Letbanen kører for tredje gang ind i en bil under en testkørsel. Denne gang sker det i krydset ved Dokk1 på havnen.
20. december
Trafikstyrelsen sender den endelige godkendelse af letbanen til Aarhus Letbane, og kommunen meddeler, at åbningen sker dagen efter og fejres med snoreklip og taler, samt at man kan køre med letbanen gratis den første dag.