Årets julegavehit til børn er udsolgt flere steder, men forsker er skeptisk

I år kommer mange danske børn til at pakke et digitalt aktivitetsur ud juleaften. Men gaven vækker kritik fra forsker.

Med få dage tilbage til jul tegner der sig nu et tydeligt billede af et af årets populære julegaver til de mindste. 

Mens aktivitetsure til voksne efterhånden har været på markedet længe, er tilsvarende armbånd til børn først kommet til indenfor de seneste par år. Og i år ser det ud til, at danske familier for alvor har fået øjnene op for det.

Det digitale aktivitetsur vivofit jr, som henvender sig til fire- til niårige og koster mellem 499 og 799 kroner, er blevet revet ned fra hylderne og er nu udsolgt i flere netbutikker. Blandt andet i Elgiganten.

- De går som varmt brød i år. Selvom vi ikke har det nøjagtige salgstal, kan vi med sikkerhed sige, at der er solgt langt flere end sidste år, siger presseansvarlig i Elgiganten, Frederik Danvig, til TV 2. 

Det er stukket helt af

Også hos Matas oplyser man, at vivofit jr. har været ekstremt efterspurgt. 

- Vi har solgt flere hundrede styk på meget få uger. Leverandøren har svært ved at følge med efterspørgslen, lyder det fra informationschef i Matas, Henrik Engberg Johannsen.

Det samme er tilfældet hos teknologibutikken Power, hvor salgsdirektør Mogens Betzer fortæller, at salgstallet af vivofit jr. er eksploderet op til jul. 

- Det er stukket helt af. Vi har solgt cirka 25 gange så mange til jul i år, som vi gjorde sidste år. Der er kun enkelte tilbage, siger han.

Kun overgået af iPhone og iPad

I december er vivofit jr. det tredje mest søgte produkt på pricerunner.dk, kun overgået af søgninger på iPhone og iPad. 

63.000 danskere har alene i perioden 1.-19. december søgt på armbåndet på pricerunner.dk, der sammenligner priser og produkter for danske netbutikker. Det oplyser pressechef i pricerunner.dk, Martin Andersen, til TV 2. 

Pricerunner har dog ikke tal på, hvor mange vivofit jr.-armbånd, der er solgt.

Hemmelige salgstal

Det har til gengæld den amerikanske gps-producent Garmin, som står bag vivofit jr., men virksomheden ønsker ikke at oplyse konkrete salgstal, siger Garmins danske pr-ansvarlige, Morten Lintrup, til TV 2. 

Men selvom gaven tilsyneladende har stået højt på ønskelisten i mange familier, vækker den også bekymring nogle steder.

Via en app har forældrene nemlig mulighed for at styre barnets 60-minutters daglige aktivitetsmål og opgaver på aktivitetsmåleren, blandt andet motion og søvn.

Det er desuden muligt at sætte prædefinerede alarmer, foretage tidstagning på blandt andet tandbørstning og overvåge, om målene bliver opfyldt. Hvis de gør det, kan forældrene give en belønning i form af virtuelle eventyr og spil via appen.

Leg uden formål

Og det er problematisk, mener lektor på Center for Børns Litteratur og Medier på Aarhus Universitet, Stine Liv Johansen, som blandt andet har forsket i børns adfærd i forhold til digitaliseringen.

- Den slags er ikke altid godt for tillidsrelationen mellem børn og voksne. At børnene ikke kan komme ud af de voksnes blik, er på den ene side tryghedsskabende og på den anden side frihedsbegrænsende, siger hun.

Aktivitetsure lægger op til måling af leg, og det er i sig selv angribeligt, påpeger forskeren. 

- For så får leg en nytteværdi. Og i den alder skal leg være unyttig og ikke have noget formål i sig selv, siger Stine Liv Johansen. 

Derfor opfordrer hun forældre til at overveje, hvorvidt de ender med at putte ting i kasser ved at give deres børn et aktivitetsarmbånd.

- Det handler om, hvordan man som familie konkret formår at rammesætte det. Hvis det fører til øget dårlig samvittighed eller et problematisk forhold til egen krop eller selvbillede, er det skidt, siger Stine Liv Johansen. 

I værste fald kan bevægelse ende med at blive et "skal" frem for en lystbetonet opgave.

Børn bliver i forvejen målt og vejet rigeligt

Og børn i aldersgruppen fire til ni år skal, ifølge forskeren, først og fremmest lære at lege selv og skabe relationer til andre børn. Derigennem lærer børnene også, hvad deres krop kan.

- Det skal ikke handle om, at man skal have 10.000 skridt om dagen. De bliver målt og vejet rigeligt i skolen og i børnehaven. Det skal de ikke også opleve derhjemme, påpeger Stine Liv Johansen. 

Hun mener derimod, at aktivitetsarmbånd i stedet kan handle om forældrenes egen dårlige samvittighed, hvis de er bange for, at børnene ikke bevæger sig nok.  

Forskeren er dog ikke udelukkende imod digitalt legetøj. Hun ser også mange muligheder i digitaliseringen. 

- Børn laver også mange sjove og lærerige relationer igennem teknologi, og det er der alle mulige grunde til at støtte op om. Men hvis det hele tiden skal måles, kan det også få en negativ effekt. Og umiddelbart mener jeg, denne effekt tager det sjove ud af det formål, som leg bør have, slutter Stine Liv Johansen.

Hvad mener du om aktivitetsuret? Deltag i afstemningerne nedenfor og i debatten på TV 2 Nyhedernes Facebookside.

Afstemning
Afstemning