Eksperter: - Det er ok at kede sig en smule i skolen

Ny undersøgelse viser, at hver tredje elev keder sig i skolen. Men det er kun et problem, hvis man keder sig 'på den usunde måde', siger eksperter.

’Det er helt i orden at kede sig i skolen. Bare man ikke gør det for længe ad gangen.’

Det siger to eksperter i skole og undervisning, som TV 2 har talt med, efter en ny undersøgelse har vist, at en tredjedel af eleverne i folkeskolens ældste klasser tit keder sig i skolen.

- Det er måske ikke til at komme udenom, at nogle elever keder sig nogle gange. Kedsomhed kan være sundt, så længe det er med til at inspirere til handling og kreativitet. Men når kedsomheden begynder at virke stressende og hæmme elevernes koncentration og læring, så er der tale om mistrivsel, siger Jannie Lindskov, der er direktør i Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).

Det er DCUMs nye undersøgelse af trivsel i folkeskolen, der har afsløret, at stadig flere elever føler, at de keder sig i skolen.

Men, som en anden ekspert på området udtrykker det, så er der stor forskel på kedsomhed:

- Vi skelner mellem sund kedsomhed og usund kedsomhed. Sund kedsomhed er kortvarigt og moderat, og det er supergodt. Det er bare en negativ følelse, der fortæller os, at vi spilder vores tid. Og det er jo fantastisk at få den besked i tide, siger Hans Henrik Knoop, der er lektor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet.

Det må bare ikke vare for længe ad gangen, understreger han:

- Hvis følelsen af at kede sig bliver langvarig, så bliver det stressende, og så begynder det at slide på folk. Så har det en mild deprimerende effekt og det underminerer alle de idealer, som folkeskolen er sat i verden for, siger han.

Hvorfor opstår kedsomhed?

Kedsomhed opstår af flere grunde. Det kan opstå, hvis eleverne ikke får lejlighed til at være fysisk aktive. Hvis eleverne ikke føler de har indflydelse på, hvad der foregår i klassen. Eller hvis niveauet i undervisningen er enten for lavt eller for højt for den enkelte elev.

Afstemning

- Nogle elever synes, at det der foregår er for let, og nogle synes, at det er for svært. Både dem, der synes, at det er for let, og dem, der synes, at det er for svært, keder sig. I modsætning til hvad mange tror, så er det faktisk dem, der har det svært, der keder sig ekstraordinært meget. Så det gavner ikke noget, og vi er nødt til at håndtere det, siger Hans Henrik Knoop.

Kedsomhed er svært at tale om

Direktør på DCUM Jannie Lindskov mener da også, at folkeskolerne er godt i gang med at forholde sig til problemet:

- Men det kan godt være svært at tale om. Mange elever føler ikke, at de kan tillade sig at sige det til læreren. De synes, det er synd for dem og så er de også bange for, at det kan have en negativ betydning for deres karakterer. Eleverne vil gerne fremstå gode i lærernes øjne, og det mener de ikke er muligt, hvis de påtaler en kedelig undervisning. Derfor er det vigtigt, at man som skole tør tage dialogen med eleverne for at blive klogere på, hvordan man kan skabe en meningsfuld undervisning.

En dominoeffekt

-  Kedsomhed er også elevernes ansvar. Det går nemlig ikke kun ud over den enkelte elev, hvis han eller hun begynder at kede sig. Det breder sig. Hvis en elev begynder at spille computer af kedsomhed, så begynder sidemanden at kigge med. Det kan føre til snak og grin, som kan udvikle sig til en dominoeffekt, siger Jannie Lindskov.