Forsinket med DSB? Forbrugerråd kræver nye regler

16x9
DSB ønsker ikke at indføre en ordning, hvor kunderne automatisk får penge retur, når togene er forsinkede. DSBs skepsis skyldes, at nogle kunder ifølge trafikselskabet vil få for meget og andre for lidt tilbage. Foto: Scanpix

Passagerer skal automatisk have kompensation, når toget er forsinket, mener Forbrugerrådet. DSB afviser, mens ordfører vil tage sagen op med minister.

Har du et rejsekort, og bliver dit tog eller din bus forsinket, skal du fremover automatisk have din kompensation sat ind på kortet.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, fordi der teknisk set ikke er noget, der hindrer at lave et system, der automatisk sender penge tilbage til kunderne.

DSBs rejsetidsgaranti

Du kan få kompensation, hvis du er:

  • Forsinket i mere end 30 minutter.
  • Du har rejst med klippekort, billet eller med årskort for bus eller tog.

Det er ankomsttiden på din bestemmelsesstation, der afgør, hvor meget du er forsinket.

Kilde: DSB.dk

- Vi vurderer, at passagererne hvert år går glip af millioner i kompensation, fordi de enten ikke kender til rejsetidsgarantien eller synes, at det er for besværligt at søge, siger vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, og tilføjer:

Når teknologien bag rejsekortet gør det muligt for trafikselskaberne at opkræve betaling for billetter elektronisk, skal den selvfølgelig også bruges, når det er forbrugerne, der risikerer at gå glip af penge.

Den holdning tilslutter den studerende Anne Rosenlund Andersen sig. Omkring fem gange er hun blevet så forsinket med DSB, at hun kunne søge kompensation. Det var dog først femte gang, hun var forsinket, at hun søgte om at få penge tilbage, fordi togpersonalet gjorde hende opmærksom på hendes rettigheder. Det betød, at hun fik refunderet halvdelen af billettens værdi på en forsinket tur fra København til Esbjerg.

Kunde: Fjollet at søge om at få 30 kroner tilbage

I øjeblikket er hun ligeledes berettiget til at søge om at få refunderet en pladsbillet, fordi hun for nylig blev tvunget til at forlade sin plads på grund af problemer med toiletterne i togvognen.

- Det er ikke svært at få refunderet pengene for pladsbilletten, men jeg gider ikke gøre det for 30 kroner. Det er et fjollet beløb at bruge tid på at få refunderet, siger Anne Rosenlund Andersen og uddyber:

- Jeg ville være mere accepterende overfor forsinkelser, hvis jeg vidste, at det automatisk gik lige op. Jeg ville også føle mig mere retfærdigt behandlet, siger hun.

Anne Rosenlund Andersen vil have lettere ved at acceptere forsinkelser hos DSB, hvis hun ved, at hun automatisk får refunderet penge, når togene er forsinkede.
Anne Rosenlund Andersen vil have lettere ved at acceptere forsinkelser hos DSB, hvis hun ved, at hun automatisk får refunderet penge, når togene er forsinkede. Foto: Privatfoto

DSB: Det er vanskeligt

Hos DSB peger man på, at det vil være vanskeligt at lave et system, der overvåger den enkelte kunde.

- Vi kan holde kundens oplysninger op imod, hvordan togene har kørt og så udbetale kompensation, men det vil betyde, at nogen får for meget eller for lidt tilbage, siger underdirektør hos DSB Produkt Aske Wieth Knudsen og understreger, at DSB endnu ikke har analyseret mulighederne for et automatisk system.

Kompensationer fra DSB

Fra 1. januar til og med september har 33.928 passagerer søgt om kompensation hos DSB. I 32.225 af sagerne udbetalte DSB en kompensation.

12.850 af dem fik en ny billet.

26.986 fik en kontant kompensation.

Indtil videre har DSB i 2017 udbetalt kompensationer for 21 millioner kroner. I 2016 udbetalte DSB kompensationer for 39 millioner kroner.

Kilde: DSBs kvartalsrapport fra tredje kvartal 2017 samt DSBs kommunikationsafdeling.

Han giver et eksempel, hvor en kunde går ned på Odense Banegård for at stige på det første tog mod København. Selvom toget er forsinket i forhold til køreplanen, betyder det ikke nødvendigvis, at kunden bliver forsinket i København. Det er slet ikke sikkert, at kunden opdager, at vedkommende har været ombord på et forsinket tog, påpeger underdirektøren.

- Hvis bare passageren er gået ned på stationen for at tage et tog, kan togene godt være forsinkede uden, at kunderne bliver det, siger Aske Wieth Knudsen.

Afstemning

Trafikordfører indrager minister

Det argument giver Liberal Alliances trafikordfører, Villum Christensen, ikke meget for.

Kendskab til rejsetidsgarantien

54 procent af danskerne kender til rejsetidsgarantien, viste undersøgelse fra 2015 foretaget af Forbrugerrådet Tænk.

I undersøgelsen blev 918 personer spurgt, hvoraf de 785 af dem benyttede kollektiv transport.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk

- Hvis det er det eneste argument, DSB har for at beholde den nuværende ordning for kompensationer, må der findes en teknisk løsning for det. Der er ikke grænser for, hvad man kan forbinde af forskellige informationer. Vi får hele tiden bedre teknikker, som kan løse det her, så DSB og de andre trafikselskaber er forpligtet til at benytte de teknikker, vi har, siger Villum Christensen og uddyber:

- Når man køber et produkt, og man ikke får det, man har betalt for, kan det ikke passe, at man skal være detektiv for at få sine penge tilbage, siger han.

Onsdag i næste uge vil trafikordføreren fra Liberal Alliance derfor spørge sin partifælle trafikminister Ole Birk Olesen om, hvorvidt det kan passe, at DSB kan komme uden om at benytte sig af elektroniske muligheder for at tilbagebetale kompensationer for forsinkelser.

Trafikforsker: Penge skal tages fra passagerer eller skatteydere

Inden Forbrugerrådet Tænk og passagererne glæder sig for tidligt, peger trafikforsker ved Danmarks Tekniske Universitet Mogens Fosgerau på, at pengene til eventuelle automatiske kompensationer skal komme et sted fra.

Flest vil have automatisk kompensation

52 procent af danskerne foretrækker automatisk kompensation, når de bliver forsinket i den kollektive transport.

27 procent svarer ”ved ikke”.

18 procent mener, at trafikselskaberne er gode til at informere om regler for erstatning ved forsinkelser.

Kilde: Det er Forbrugerrådet Tænks såkaldte forbrugerpanel, der er blevet spurgt. Et panel, der er repræsentativt for befolkningen.

- De penge, passagererne skal have, kan kun komme fra passagererne selv eller fra statskassen, og det vil sige fra skatteyderne. Så enten skal DSB sætte priserne op, eller også skal de have flere penge fra staten, siger Mogens Fosgerau, der vurderer, at DSB især stritter imod automatiske tilbagebetalinger, fordi de ikke har råd til det.

- Jeg gætter på, deres modstand skyldes, at det koster penge. Dels kan det også skyldes, at det ikke er alle forsinkelser, DSB kan gøre noget ved, siger han og peger på, at også fejl hos Banedanmark kan være årsag til forsinkelser hos DSB.