Danskerne skifter tv-vaner i rekordfart

16x9
Arkivfoto. Foto: RYAN ANSON / Scanpix Denmark

Danskerne flytter tv-forbruget over til streamingtjenester hurtigere end ventet, og tv-stationerne kæmper for at transformere forretningen.

Flere danskere skrotter tv-pakken og ser i stedet fredagsunderholdningen og nyhederne på en streamingtjeneste.

Men markedet for streaming udvikler sig nu så stærkt, at tv-selskaberne kæmper for at omlægge forretningen i samme tempo, som danskerne skifter tv-vaner. Det skriver Finans.

Skal tilpasse indholdet

Tv-selskaberne skal på kort tid lære at drive en abonnementsforretning, tilpasse indholdet til nye behov og tilføre forretningen helt nye kompetencer for ikke at blive overrumplet af den digitale revolution på tv-markedet.

- Det seneste år er der sket et kæmpe skred i danskernes tv-vaner. Tendensen er kendt, men nu ser vi skiftet fra flow-tv til streaming for fuld udblæsning. Det stiller helt nye krav til tv-stationerne, der skal have flere direkte kunderelationer gennem streamingtjenesterne i stedet for at bruge en tv-distributør som mellemmand, siger Julie Nygaard, Head of Media hos analysebureauet Wilke.

Ifølge Wilkes målinger var det i 2016 42 procent af danskerne, som ikke brugte streamingtjenester, men kun så flow-tv. Siden har tv-vanerne ændret sig så markant, at tallet i 2017 er faldet til 16 procent af danskerne, som ikke er hoppet med på streaming-bølgen.

Mindre tid til fordybelse

- Flow-tv dør ud med den ældre generation, og tv-stationerne skal tilpasse deres indhold til nye behov. For eksempel bruger vi DR TV eller TV 2 Play på en anden måde end flow-tv, fordi vi ofte sidder med telefonen eller iPad'en i situationer, hvor vi forstyrres af andre ting. Vores tid til fordybelse er mindre, og det skal tv-stationerne omstille sig på, siger Julie Nygaard til Finans.

Et eksempel på opbruddet i tv-markedet er TV 2s streamingtjeneste TV 2 Play, som har syvdoblet antallet af abonnementer på fem år - fra 50.000 abonnenter i 2012 til cirka 350.000 i dag. Det betyder, at 15 procent af TV 2s omsætning i dag kommer fra digitale platforme. Men udviklingen giver tv-stationen helt nye udfordringer.

- Når TV 2 Play vokser så markant, mens mange opsiger tv-pakken, skal vi transformere os til en Business to Consumer-virksomhed på ingen tid. I fremtiden vil vi i højere grad sælge vores indhold direkte til forbrugerne gennem TV 2 Play, og det er en omvæltning for hele forretningen, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup.

Investering i digitale platforme

Længere i den digitale proces er MTG, der ejer kanaler som TV 3, 3+ og TV 3 Sport. Mediekoncernen har streamingtjenesterne Viaplay og Viafree, hvor sport og serier er omdrejningspunktet.

- Det kræver nye investeringer i digitale platforme at være til stede, hvor forbrugerne er. Vi har været i gang i noget tid og står derfor stærkt med Viafree og Viaplay. Men tv-markedet forandrer sig hurtigt, og vi skal hele tiden tilpasse os nye behov, siger Vice President Free TV hos MTG Danmark Lars Mossing og udbyder:

- Egenproducerede fiktionsserier og sportsindhold er meget vigtigt i kampen om kunderne på streamingmarkedet. Derfor har vi lagt store investeringer i eget indhold, som netop fungerer godt på Viaplay. En anden udfordring er, at en del af reklameindtægterne forsvinder, når streaming æder sig ind på flow-tv.

Hos TV 2 skal man omstille forretningen, hvor reklamer i dag bidrager med halvdelen af omsætningen.

- Vi skal holde fast i væksten, selvom reklameindtægterne kommer til at fylde mindre. Vi arbejder målrettet med reklamer på TV 2 Play. Men udfordringen er at fastholde indtjeningen pr. forbruger, selvom de skifter til streaming-tv, siger Merete Eldrup til Finans.