Så stor forskel gør det, om du kører med refleks eller ej

16x9
Arkivbillede. Foto: Morten Stricker / Scanpix

Reflekser kan redde liv, men for få danskere ved, hvor vigtig det lille vedhæng egentlig er.

Den kan fås i flere størrelser og varianter, men effekten er den samme.

Den glimtende opmærksomhedsfanger - også kaldet en refleks - kan mindske risikoen for at blive påkørt i trafikken med 85 procent. Det viser en undersøgelse fra Trygg Trafikk Norge.

Men mange trafikanter ved ikke, hvor svært det er for bilister at se en cyklist eller fodgænger uden lys og reflekser. 

Ifølge den årlige refleksundersøgelse fra Børneulykkesfonden og Codan bruger hele 55 procent af danskerne ikke reflekser. Det er flere end sidste år, hvor tallet var 50 procent.

Sådan tjekker du dine reflekser

Det er nemt at se, når reflekserne er blevet slidte.

  • Lys på reflekserne i et mørkt rum med en lommelygte. Hvis refleksen lyser svagt op, skal den kasseres. Er du i tvivl, kan du sammenligne med en ny refleks.
  • Tjek overfladen på refleksen efter vask. Du kan ofte se, at refleksen er slidt, fx hvis den er meget mat.
  • Hvis reflekserne på børnenes overtøj ikke virker, kan du sy nyt refleksbånd på, udstyre dem med løse refleksbrikker eller sætte refleksbadges på tøjet.

Kilde: Børneulykkesfonden og Codan 

En af årsagerne er glemsomhed, men nogle danskere mener heller ikke, at reflekser øger trafiksikkerheden tilstrækkeligt. Derfor sætter både Cyklistforbundet og Børneulykkesfonden nu fokus på vigtigheden af lys og reflekser i vintermørket.

- Hvis du ikke bliver set i trafikken, er du mere udsat. Derfor er det især om vinteren, hvor de mørke timer i døgnet er flest, nødvendigt at bruge cykellygter og reflekser, siger Klaus Bondam, som er direktør for Cyklistforbundet.

Reflekser gør en forskel

Men hvilken forskel er det egentlig, reflekser gør i trafikken?

Henriette Madsen, der er generalsekretær hos Børneulykkesfonden, har tidligere slået fast, at refleksen trods sin minimale størrelse kan redde liv.

Refleksen gør eksempelvis folk synlige på 140 meters afstand, selvom en bil kun har nærlyset tændt. Uden refleks bliver fodgængeren eller cyklisten først synlig på 25 til 30 meters afstand.

- Refleksen gør altså en markant forskel, har hun tidligere fortalt i en pressemeddelelse.

Hvor mange går med refleks i Danmarks regioner?

  • Region Nordjylland: 44 procent
  • Region Hovedstaden: 27 procent
  • Region Syddanmark: 46 procent
  • Region Midtjylland: 43 procent
  • Region Sjælland: 45 procent

Kilde: Børneulykkesfonden

I Hovedstadsområdet er danskernes skepsis over for refleksernes virkning størst. Her viser tal fra refleksundersøgelsen, at folk er dårligst til at bruge reflekser i vinterhalvåret. Kun 27 procent af dem bærer reflekser i trafikken.

Til gengæld er tallet højest i Syddanmark. Her bruger 46 procent af borgerne reflekser.

- Der er forskel på by og land, når det kommer til, hvornår folk tror, det er nødvendigt at bruge reflekser. På landet er der større risiko for at bevæge sig på strækninger, hvor der ikke er noget lys. Men derfor er der i byerne med mere gadelys ikke nogen undskyldning for at undgå at bruge reflekser, siger Klaus Bondam.

Reflekser kan mindske antallet af ulykker

For at ændre de dårlige vaner retter Cyklistforbundet i samarbejde med Lærerstandens Brandforsikring nu fokus på landets 4. klasser.

Det er i denne alder, at elever, der er omkring 10 år, så småt begynder at færdes i trafikken på egen hånd. For at få indarbejdet gode rutiner skal børnene i november lære om sammenhæng mellem synlighed og sikkerhed i trafikken.

- Det er meget vigtigt at arbejde med børn og unges vaner. Det er vigtigt, at de bliver klædt godt på, siger Klaus Bondam.

Tal fra refleksundersøgelsen viser, at 77 procent af alle børn i 2017 bruger reflekser i vinterhalvåret, mens kun 39 procent af de voksne bærer reflekser. Det er helt absurd, mener direktøren for Cyklistforbundet.

- Voksne er akkurat ligeså sårbare og udsatte i trafikken som børn. Jeg kan ikke forstå, hvorfor de ikke gør det. Du burde gå forrest som et godt eksempel for børn og unge, siger Klaus Bondam, som håber på bedre tal næste år.

- Hvis flere folk bliver opmærksomme på nødvendigheden af lys og reflekser i trafikken, vil antallet af ulykker også falde. Hver ulykke er én for meget. Derfor skal vi blive endnu bedre til at klæde os ordentligt på.

Sådan bruger du dine reflekser

Refleksen skal i snor

Når du har din refleks til at hænge i en snor, bevæger den sig, når du færdes i trafikken. Det betyder, at du bliver mere synlig over for biler i trafikken.

Refleksen skal hænge lavt

Refleksen bør sidde lavt, så billygterne rammer den. 
Med reflekser synligt på tøjet kan en bilist med nærlys få øje på dig fra op til 140 meter. Har man ingen reflekser på, er man kun synlig på 25-30 meters afstand. Det betyder, at en bilist med nærlys, der kører 50 km/t, kun har to sekunder til at opdage dig i mørket og bremse op.

Foran og bagpå dit overtøj

Når du skal sætte reflekser på dit overtøj, skal du sørge for at sætte en refleks både foran og bagpå.
Det gør, at du er synlig for andre trafikanter i begge retninger.

Refleks på rygsæk

Hvis du til dagligt bruger en rygsæk, skal du også sørge for, at den får en refleks.
Rygsækken kan nemlig skygge for refleksen, der sidder bagpå dit overtøj. Hermed fortsætter du med at være synlig i trafikken.

Skift refleksen jævnligt

Du skal skifte dine reflekser jævnligt, da effekten kan aftage, og reflekser, der sidder fast på tøjet, slides i vask. En refleks i god kvalitet kan holde til ca. 30 vaske.
Du skal blandt andet aldrig bruge vaskepulver, der er beregnet til hvidt tøj. Det indeholder ofte blegemiddel, hvilket slider voldsomt på reflekserne. Du skal også undgå skyllemiddel, da det lægger sig som en hinde over refleksmaterialet. Samtidig skal du vaske dine reflekser ved lav temperatur, da det varme vand slider mere på materialet. Undgå også at komme reflekserne i tørretumbleren, da gnidningen og varmen heller ikke er godt for refleksmaterialet. Hæng i stedet tøjet med reflekser til tørre.