Tre store kæder får kritik for fup-tilbud på Black Friday

16x9
Arkivfoto. Foto: Jysk / Jysk

Fire butikskæder har overtrådt reglerne for prismarkedsføring ved sidste års Black Friday.

Må butikker ændre prisen på en vare for at få en besparelse til at virke større til Black Friday?

Nej, lyder det fra Forbrugerombudsmanden, som over for tre store butikskæder har indskærpet, at deres priser skal være retvisende.

Jysk, Bauhaus og Skousen havde alle tilbudt rabatter på en række varer, som i virkeligheden ikke var så stor, som butikkerne reklamerede for, og derfor var tilbuddene vildledende.

Ændrede pris lige inden Black Friday

I fire tilfælde har butikkerne overtrådt reglerne for prismarkedsføring, oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- Jysk tilbød en hovedpude til 600 kroner, som skulle svare til en rabat på 50 procent af normalprisen på 1199 kroner. Men puden havde allerede været til salg for 600 kroner tre fjerdedele af tiden i månederne op til Black Friday, står der i meddelelsen.

Forbrugerombudsmanden beskriver også et andet tilfælde hos Jysk, hvor prisen på dynen blev sat op to dage før Black Friday, så besparelsen lød på 50 procent.

- Bauhaus tilbød en rabat på 20 procent på alle Swedor-døre i anledning af Black Friday. Det gav ifølge byggemarkedet en pris på 1079 kroner for en bestemt udhusdør. Men få dage inden havde døren kun kostet 899 kroner. Døren havde desuden været til salg for 749 kroner få uger før Black Friday.

- Skousen reklamerede med et tilbud på 20 procent rabat på en vaskemaskine, som - bortset fra fem dage umiddelbart inden kampagnen - var dyrere på Black Friday end i de forudgående 42 dage, skriver Forbrugerombudsmanden.

Flere klager

Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, fortæller, at hun har modtaget en del klager over vildledende prismarkedsføring på blandt andet Black Friday og andre kortere kampagner.

Derfor er reglerne for prismarkedsføring for nyligt blevet ændret, sådan at de har fået en ny ordlyd og en mere fremtrædende placering for at tydeliggøre, hvordan butikker må reklamere.

- Det nytter ikke noget, at forretningerne reklamerer med større besparelser, end der reelt er tale om. Når man reklamerer med et tilbud med en bestemt besparelse en bestemt dag som for eksempel Black Friday, så skal besparelsen naturligvis være reel, siger hun.

- Hvis man kunne have fået varen ligeså billigt eller måske endda billigere de fleste dage i månederne inden Black Friday, er Black Friday-besparelsen vildledende, siger hun.

Dette års Black Friday holdes i år den 24. november.