Bestseller erkender: - Vores butikker smider også nyt tøj ud

16x9
Bestseller oplyser til TV2’s Operation X, at man vil se nærmere på butikkernes praksis. Foto: Lea Carina Uhd Frederiksen / Operation X

Danmarks største modevirksomhed, Bestseller, erkender, at en række af kædens 250 butikker smider fejlfrit, usolgt tøj direkte i skraldespanden.

- A more sustainable way to be fashionable.

Sådan kan man lige nu læse på ruderne af Bestsellers Vero Moda butikker rundt om i landet. Den danske modevirksomhed har intensiveret sin bæredygtige markedsføring, efter den i sommer blev en del af Global Fashion Agenda. Det betyder, at de sammen med andre store brands som eksempelvis H&M vil arbejde for at gøre den globale modeindustri mere bæredygtig. Det er blandt andet sket med lanceringen af deres nye kollektion ”AWARE”, som er en mere bæredygtig kollektion af tøj, der eksempelvis indeholder økologisk bomuld og genbrugsfibre bl.a. fra polyester.

- Vi mener, at der er brug for en fælles og fokuseret indsats for at skabe en mere bæredygtig modeindustri, har Bestsellers bæredygtighedschef, Dorte Rye Olsen udtalt i en pressemeddelelse om deres tilslutning til Global Fashion Agenda.

Butikker smider brugbart tøj ud i stedet for at genbruge

Samtidig med at modevirksomheden brander sig på bæredygtighed, kan Operation X afsløre, at en del af Bestsellers ca. 250 butikker landet over, smider usolgt tøj direkte i skraldespanden frem for eksempelvis at sende det til genbrug eller genanvendelse. Det er nemlig Bestseller-butikkernes helt eget ansvar at stå for bortskaffelsen af de varer, som de ikke kan få solgt. Der er altså tale om tøj, som overhovedet ikke fejler noget som helst, men bare ikke er blevet solgt i butikken.

Den praksis møder kritik fra Else Skjold, der er adjunkt i bæredygtigt design ved Kolding Designskole. Hun siger, at spild af ressourcer er et gennemgribende systematisk problem i hele branchen.

- Der er efter min overbevisning ikke tale om få "brodne kar" i denne sag, men om en sektor der - noget sent i forhold til mange andre - er påbegyndt en bæredygtig omstilling. At der stadig kasseres og destrueres brugbart tøj, er blot en indikation af, at der er langt fra en påbegyndt bæredygtig omstilling til en reel omlægning, siger Else Skjold.

Hun mener, at spild af ressourcer er et gennemgående problem for hele modebranchen.

Ikke en del af øvrig afbrænding

Det usolgte, nye tøj som Bestseller lader butikkerne smide ud, er ikke en del af det øvrige tøj, som Bestseller får brændt, og som Operation X afslører i dokumentaren ”Den brændende sandhed”. Her kommer det frem, at Bestseller alene sidste år lod knap 50 ton tøj gå op i røg på et forbrændingsanlæg i Kolding.  Bestseller siger om dette tøj, at: 

- Det kan være varer, der er mug i efter en vandskade, eller produkter som har vist sig ikke at leve op til vores kemikalierestriktioner.

Bestseller vil forbedre sig

Hos Bestseller erkender man, at man ikke er nået helt i mål med den bæredygtige omstilling.

- Størstedelen af butikkernes overskudsvarer bliver solgt til nedsatte priser. Nogle af vores butikkers reklamationsvarer videredistribueres til genanvendelse, videresælges til andre markeder eller doneres til Røde Kors. Andre butikker har ikke procedurer for genanvendelse af varerne. Dette er et område, vi kigger nærmere på i forbindelse med vores øgede fokus på cirkulær økonomi, skriver Jesper Stubkier, der er kommunikationschef i Bestseller i en mail til Operation X.

Operation X har spurgt Bestseller, præcis hvor meget nyt, brugbart tøj butikkerne smider ud, men det har virksomheden ikke villet oplyse.

- Stikprøver har vist, at mængden af varer, som bortskaffes fra de enkelte butikker er en meget lille del, skriver Jesper Stubkjær i en mail til redaktionen.

Bestseller: Tøj er ikke affald

Bestseller, der ellers gør et stort arbejde for at oplyse forbrugerne om, at tøj ikke er affald, tillader altså at egne butikker smider brugbart tøj ud.

Allerede i 2012 satte Bestseller genbrug af tøj på dagsordenen. Den danske butikskæde Jack and Jones, som Bestseller står bag, var således de første herhjemme med en indsamlingskampagne.

Og i foråret var Bestseller en af sponsorerne på TV 2 og Røde Kors’ kampagne 'Smid Tøjet Danmark', hvor hele Danmark er blevet opfordret til at sende sit tøj til genbrug hos Røde Kors fremfor i skraldespanden.  

Global Fashion Agenda

Et globalt ledelsesforum etableret af Danish Fashion Institute i 2016 i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit, verdens største bæredygtighedskonference i modeindustrien. Global Fashion Agenda består af H&M, Bestseller, Kering, Target, Li & Fung og Sustainable Appareal, der sammen vil arbejde for at gøre den globale modeindustri mere bæredygtig.

- Vi har fået udbredt budskabet om, at tøj ikke er affald men en vigtig ressource. Hele branchen er nødsaget til at tænke anderledes, hvis der også skal være ressourcer til rådighed for fremtidige generationer, skriver Jesper Stubjkær om Smid Tøjet kampagnen i en mail til Operation X.

Bæredygtigheden har lang vej igen

Esben Rahbek, der er professor med speciale i bæredygtighed og branding ved CBS, siger at integrationen af bæredygtighed bør være nemt at få styr på i Bestsellers butikker:

- Grundlæggende taler det for, at der er brug for at integrere bæredygtighed bedre i organisationen. Hvis der ikke er styr på processer og produkter internt, er det vanskeligt at sikre, at man bevæger sig i retning af den cirkulære økonomi. Det burde også være langt nemmere at få styr på 250 butikker, som man selv har kontrollen over, sammenlignet med millioner og atter millioner af forbrugere, siger han.