Coop dropper annonce efter massiv kritik

Coop afviser at være bøjet under for pres fra blandt andet utilfredse landmænd.

- I dag kan du blive fri for sprøjtegift. Gør din oktober til øktober.

Sådan lød en af overskrifterne i dagligvaregiganten Coops kampagne, der måneden igennem sætter fokus på økologi og pesticidrester med formålet om at få flere økologiske varer på hylderne og øge den økologiske produktion.

Nu bliver kampagnen imidlertid knap så grøn, som den skulle have været.

Hos Coop har man besluttet at trække en af de øko-positive annoncer tilbage efter nogle dage med store protester fra konventionelle landmænd og en række organisationer som Landbrug og Fødevarer og Bæredygtigt Landbrug, der mener, at Coop har modarbejdet dansk konventionelt landbrug.

- Vi dropper den for at spare penge

Informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen forklarer, at de sidste dages store opmærksomhed og kritik fra organisationer som Landbrug og Fødevarer og Bæredygtigt Landbrug er skyld i, at annoncen nu droppes. 

- Vi har fået så meget opmærksomhed i forbindelse med vores øktoberkampagne, at vi ikke følte, det var nødvendigt at bruge flere penge på at skabe yderligere opmærksomhed på den, og derfor har vi sparet den væk.

Er det fordi, der er provokerende indhold i den droppede annonce?

- Det er der måske også nogle, der ville synes, men først og fremmest gør vi det for at spare penge. Der er kommet meget mere opmærksomhed omkring vores kampagne, end vi overhovedet havde drømt om, og derfor ville det være spild af penge at indrykke yderligere annoncer, siger Jens Juul Nielsen.

Coop har ikke ønsket at vise den nu droppede annonce til TV 2. 

- Coop har opført sig uanstændigt

Det var særligt et ni sider langt tema i Coops medlemsblad Samvirke, der fik sindene i kog hos landmænd og fødevareorganisationer.

Forsiden viser en person, som spiser salat iført beskyttelsesdragt og gasmaske. Overskriften i artiklen er "Sprøjtegift er hverdagskost". 

Et af de billeder fra Samvirke som flere landmænd og organisationer er utilfredse med.
Et af de billeder fra Samvirke som flere landmænd og organisationer er utilfredse med. Foto: Samvirke

Foreningen Bæredygtigt Landbrugs formand, Flemming Fuglede Jørgensen, var blandt andre utilfreds.

- Jeg har sagt til mine medlemmer, at de ikke skal handle hos Coop, indtil de begynder at opføre sig anstændigt. Det her er en smædekampagne, der er helt ude af proportioner. Den har udelukkende et formål – at skræmme danskerne fra at købe konventionelle fødevarer, der er nogle af de bedst producerede og kontrollerede i hele verden, sagde han til TV 2.

Heller ikke hos fødevareorganisationen Landbrug og Fødevarer, var der meget forståelse at hente for Coop.

- Jeg undrer mig over, at Coop i den grad vil markedsføre sig på en produktionsform på bekostning af en anden. De fødevarer, vi producerer i dansk landbrug, er ikke sundhedsskadelige på nogen måde. Så forsiden og artikelserien i Samvirke sender nogle signaler til forbrugerne, der er noget afsporede, sagde viceformand Asger Krogsgaard fra Landbrug og Fødevarer.

Boykot er en overreaktion

Boykotten af Coop blev kaldt en overreaktion af CSR-chef i Coop, Thomas Roland. Han mente, at Samvirke sætter fokus på en vigtig problemstilling, nemlig anvendelsen af pesticider i fødevareproduktionen.

- Det er en fuldstændig vanvittig overreaktion fra det konventionelle landbrugs side. Når man som Samvirke laver en forside, der skaber debat, har man opfyldt sin mission. Det er vigtigt, at man diskuterer det faktiske indhold og ikke kun formen, men vi i Coop har ikke indflydelse på Samvirkes redaktionelle valg, understreger Thomas Roland til TV 2.

Tilbage hos Coop erkender Jens Juul Nielsen, at Coop nok havde trykt annoncen under andre forudsætninger. 

Hvis ikke der havde været ballade i sidste uge, havde I så trykt den annonce?

- Ja, det havde vi nok, for så havde der ikke været den kæmpe opmærksomhed, som vi nu fik, siger han.