Tandlægen er for dyr - styrelse vil have rabatter og lavere priser

16x9
Regningen hos de danske tandlæger er for dyr, mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Foto: Katrine Emilie Andersen / Scanpix Denmark

Større konkurrence i tandlægebranchen vil føre til lavere priser for forbrugerne, mener styrelse. Tandlægeforeningen er kritisk.

Det er for dyrt at sætte sig i stolen hos tandlægen.

Det mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der har set på priserne hos de danske tandlæger. Det skriver Politiken.

De høje priser skyldes ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen først og fremmest, at der mangler konkurrence mellem tandlægerne.

Der findes en unaturlig høj overskudsgrad blandt mange i branchen

Anders Bjergegaard, direktør for tandlægekæden Godt Smil

I tandlægebranchen er priserne på basale ydelser som tandeftersyn og fyldninger nemlig lagt fast i en overenskomst mellem Tandlægeforeningen og Danske Regioner.

Rabatter og gratis tandeftersyn

Ifølge kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Adrian Lübbert vil en større konkurrence i tandlægebranchen føre til lavere priser for forbrugerne. Det siger han til Politiken.

Styrelsen foreslår blandt andet, at tandlægerne skal have mulighed for at give forbrugerne rabatter og gratis tandeftersyn, noget som efter gældende overenskomst mellem Tandlægeforeningen og Danske Regioner ikke er tilladt.

Derudover mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at tandlægeforeningen bør indføre maksimalpriser i stedet for faste priser som i den nuværende overenskomst. Dermed sikres det, at konkurrencen ikke presser priserne i vejret, da det ikke vil være tilladt at kræve mere end den aftalte maksimalpris, og samtidig bliver det muligt at tiltrække nye kunder med nye tilbud og rabatter.

Fra tandlægekæderne Godt Smil og Plus1 lyder der opbakning til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens foreslag om større priskonkurrence inden for branchen.

- Kritikken rammer plet

Over for TV 2 siger Anders Bjergegaard, direktør for tandlægekæden Godt Smil, om kritikken af de høje tandlægepriser:

- Den rammer plet.

Godt Smil har i dag 22 tandlægeklinikker over hele landet med 330 ansatte. Tandlægekæden var ifølge direktøren den første, der for cirka 10 år siden forsøgte at konkurrere på priserne på det danske marked.

- Vi valgte at etablere større klinikker end normalt for at opnå stordriftsfordele. I dag har vi bevist, at man godt kan levere høj kvalitet til en fornuftig pris, som er markant lavere end det generelle niveau hos tandlæger. Der findes en unaturlig høj overskudsgrad blandt mange i branchen, siger Anders Bjergegaard.

- Virker grotesk

Kritikken fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bliver dog ikke positivt modtaget i Tandlægeforeningen, der netop nu forhandler overenskomst med Danske Regioner.

I en mail til Politiken skriver formand for klinikejerne i Tandlægeforeningen, Torben Schønwaldt, følgende:

- Det virker grotesk, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foreslår tiltag, der vil få patienter til at shoppe rundt mellem forskellige tandlæger. I alle andre dele af sundhedsvæsnet taler man om fordele ved kontinuitet i behandlingsforløb, faste kontaktpersoner og behov for bedre sammenhæng. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen taler for tiltag, der vil føre til det stik modsatte.

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) har ifølge Politiken ikke kommenteret sagen.

Men i august i år udtalte ministeren sig til Ritzau. Her lød det, at hun ikke umiddelbart så tegn på, at udviklingen inden for branchen er til skade for forbrugerne.