Udskiftning af signalsystem bliver dyrere og forsinket igen

Politikerne frygter en skandale, som vi ikke har set lignende før, siger TV 2's politiske analytiker.

Banedanmark bliver yderligere forsinket med udskiftningen af signalsystemer på S-banen og fjernbanen. Det bliver samtidig dyrere end forventet.

Den besked fik Folketingets trafikudvalg torsdag på et møde med transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Det er selvfølgelig alvorligt, fordi signalsystemet er fuldstændig afgørende for, at vi har tog til tiden i Danmark, og derfor skal vi sørge for at holde det her på sporet, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til TV 2.

Skal give færre forsinkelser

Banedanmark er i gang med en totaludskiftning af signalanlæggene, fordi de gamle signalanlæg er forældede.

De nye signalsystemer skal føre til færre forsinkelser og give mulighed for højere hastighed og flere tog.

Ordførerne kunne på torsdagens møde med ministeren ikke få at vide, hvor meget udskiftningen bliver forsinket, og hvor meget dyrere det bliver.

Det bliver afgjort i en rapport fra revisionsfirmaet Deloitte, der først kommer om et par uger. Men det ligger fast, at det store offentlige projekt bliver endnu dyrere og yderligere forsinket.

- Det er altid skidt, når de her store statslige projekter skrider. Men vi er nødt til at væbne os lidt med tålmodighed i en måneds tid. Så er vi forhåbentlig meget klogere, og så må vi tage konsekvenserne af det til den tid, siger Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti.

Forsinket igen

Det er ikke første gang, projektet med et budget på 20 milliarder kroner bliver både forsinket og dyrere.

I oktober 2016 meldte Banedanmark ud, at udskiftningen ville blive forsinket i to år.

Dengang lød det, at de nye signalsystemer ville være installeret i 2023 på fjernbanen og i 2021 på S-banen.

De fleste signalanlæg langs de danske skinner er installeret i 1950’erne og 60’erne. De ældste anlæg er helt tilbage fra 1930’erne.

Analytiker: Politikere frygter skandale

Ordførernes afdæmpede reaktion skal ikke tages som udtryk for, at de er rolige omkring sagen, mener TV 2’s politiske analytiker Thomas Funding.

- Der er en kæmpe nervøsitet blandt politikerne og en stor vrede rettet mod Banedanmark i den her sag, siger han.

Signalprogrammet koster 20 milliarder kroner, og det er før nye ekstraudgifter. Til sammenligning løb skandalen med indkøb af IC4-tog op i lidt under syv milliarder kroner. 

- Man er grundlæggende voldsomt angst for politisk, at det her kan udvikle sig til en skandale, som vi ikke har set lignende før. Og det siger ikke så lidt, når det har med tog i Danmark at gøre, siger Thomas Funding.