Den dag den helt store katastrofe sker, er det dem, der rykker ud: - Det er mere end bare et job

- Jeg tror, at alle som arbejder i miljøet er lidt nørder, siger besætningsmedlem på miljøskibet Gunnar Thorson.

En stor øvelse finder i disse dage sted i Skagerrak. Den skal gøre de nordiske lande i stand til at reagere hurtigt og samlet, hvis der sker et stort udslip af olie eller kemikalier.

Øvelsen, der er en af de største af sin art i Europa, handler om, at to store tankskibe - et med olie og et gas - støder sammen - og så skal den helt store miljøkatastrofe undgås.

Østersøen, Kattegat, Skagerrak er tæt trafikeret farvande, og derfor er der risiko for uheld - og dermed udslip.

Flere store ulykker

I juni blev den svenske kyst ramt af et olieudslip efter et optankningsuheld ud for Skagen. I 2003 sank et kinesisk fragtskib med 1680 tons råolie ombord ud for Bornholm efter en kollision med et cypriotisk skib.

Og i 2001 strømmede tusindvis af tons olie ud i havet, da Baltic Carrier med 30.000 ton olie blev påsejlet syd for Møn.

Klokken kvart over fire onsdag morgen letter det danske bidrag til øvelsen - miljø- og redningsskibet Gunnar Thorson - så anker fra Skagen med kurs mod Langesund i Norge, hvor øvelsen over tre dage finder sted.

Med i den store fælleseuropæiske øvelse er skibe fra Norge, Sverige, Danmark og Holland.

Popcorn udgør det for olie

Danmarks opgave er at inddæmme 'olien' fra den fingerede ulykke. Olien er til lejligheden erstattet af popcorn, der har den helt specielle evne, at de opfører sig nogenlunde som rigtig olie på havoverfladen.

Livet på Gunnar Thorson er mere end bare et job, fortæller besætningen.

- Jeg tror, at alle som arbejder i miljøet er lidt nørder, og har en passion for det, de laver. Hvis vi har nedbrud på udstyret, eller der er nogle ting, der ikke fungerer, er det ikke bare skibsledelsen, der bliver sure. Så bliver besætningen irriterede over, at deres udstyr ikke er i orden. Har vi ting, der ikke fungerer under en øvelse, så er der ingen grænser for deres opfindsomhed, når det kommer til at få det lavet, siger premierløjtnant Anders Bergström til TV 2.

En livsstil

Det er trofaste folk, der er om bord, de har været med i mange år. Chefen selv - orlogskaptajn J.K. Jensen har udsigt til 40 års jubilæum i Søværnet.

Et andet erfarent besætningsmedlem er S. Olesen. Han er såkaldt banjermester.

Han fortæller, at jobbet mere end noget andet er en livsstil:

- Det er det. Man går lidt op i det. Hvis man godt kan lide havet, så er det rart at vide, at vores efterkommere også kan nyde godt af det samme som os.