Danskerne køber brugt i stor stil - genbrug signalerer ikke længere fattigdom

Brugte ting handler ikke kun om at spare penge. Det handler også om at udstråle miljøbevidsthed og 'gode historier', viser undersøgelse.

Det er blevet en folkesport for danskerne at købe og sælge brugte ting til hinanden.

En ny undersøgelse, som Epinion har lavet for DBA, viser, at 56 procent af alle danskere har købt en brugt vare inden for det seneste år.

Samtidigt har 32 procent af danskerne solgt nogle af deres ting brugt i løbet af det seneste år.

Ifølge DBA, der historisk er udsprunget af papiravisen Den Blå Avis, og i dag er det største netsted for genbrugshandel, skyldes det, at det er blevet helt acceptabelt at købe og eje brugte ting.

- Selvfølgelig gør folk det også for at tjene penge, men det er blevet meget mere cool at købe brugte ting. Der er en trend i boligmagasiner og blade om vintage og ’story-telling’ og betydningen af, at vores ting fortæller en historie, siger Sofie Folden Lund, som er kommunikationschef hos DBA, til TV 2.

Handel og miljø

Ifølge undersøgelsen har de 56 procent af danskerne, der har købt brugte varer inden for det seneste år, i gennemsnit brugt 6869 kroner på det. Tallet dækker over alle former for brugthandel, lige fra brugte biler til salg af gammelt legetøj på loppemarkeder.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er lavet af Epinion for Den Blå Avis. 

Data er indsamlet via Epinions Danmarkspanel i peiroden 11. juli-18. juli 2017. Der er i alt gennemført 2354 computerassisterede web-intervies med dansker i alderen 18-75 år, der er fordelt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse.

I undersøgelsen har Epinion spurgt danskerne, hvorfor de køber brugt. Svarene fordeler sig i to grupper. For det første sker det på baggrund af økonomiske grunde med svar som ’Spare penge’, ’Gøre en god handel’ og ’Kan købe ting, man ellers ikke har råd til’.

Og for det andet de ressource-mæssige grunde med svar som ’Gøre noget godt for miljøet’ og ’Undgå overforbrug’.

'Vi er nogle krejlere'

Ifølge fremtidsforsker Anne Skare Nielsen fra ’Future Navigator’ falder genbrugshandel naturligt i den danske kultur, fordi vi er glade for at handle:

- Vi danskere er nogle købmænd og krejlere. Vi kan godt lide at gøre en god handel og spare på tingene. Vi er ikke ude på at sælge katten i sækken. Vi kan bare rigtig godt lide det, når vi kan spytte i håndfladen og give håndslag, og hvor både køber og sælger er glade, når man skilles, siger Anne Skare Nielsen.

Fremtidsforskeren noterer sig også, at genbrug ikke længere automatisk bliver forbundet med, at man mangler penge og ikke har råd til at købe nyt:

- Der er ingen social slagside længere i forhold til genbrug. I dag signalerer genbrug ikke længere fattigdom eller mangel på ressourcer, siger fremtidsforskeren.

Hun mener nemlig, at i og med at genbrugstanken er blevet så udbredt, kan det være sund fornuft at købe ting med den bagtanke, at man senere kan sælge den igen.

- Hvis man som småbørnsfamilie køber en dyr barnevogn, er det ikke nødvendigvis, fordi man gerne vil flashe, at man har de ‘rigtige’ ting, men snarere for at kunne sælge den videre igen. På den måde ender man med at bruge færre penge, end hvis man havde købt den billige barnevogn, som man ikke kan komme af med igen, siger Anne Skare Nielsen.

'Det er ikke flovt'

DBA mener da også, at deres undersøgelse viser, at der absolut ikke er noget flovt ved at købe ting brugt:

- Vi kan se, at 40 procent af dem, der har købt brugte ting, meget gerne fortæller til venner og familie, at deres ting er købt brugt, fortæller Sofie Folden Lund fra DBA.

Det søger genbrugskunder efter på nettet

Sofa

, Foto: Scanpix
2.650.000 søgninger i 2016

IPhone

, Foto: Scanpix
2.600.000 søgninger i 2016

Spisebord

, Foto: Scanpix
1.933.000 søgninger i 2016

Sofabord

, Foto: Scanpix
1.500.000 søgninger i 2016

Kommode

, Foto: Scanpix
1.500.000 søgninger i 2016

Havetraktor

, Foto: Scanpix
1.235.000 søgninger i 2016

Skrivebord

, Foto: Scanpix
1.200.000 søgninger i 2016

Royal Copenhagen

, Foto: Scanpix
1.130.000 søgninger i 2016

Havemøbler

, Foto: Scanpix
1.115.000 søgninger i 2016

Sovesofa

, Foto: Scanpix
1.080.000 søgninger i 2016

Cykel

, Foto: Scanpix
990.000 søgninger i 2016

ATV

, Foto: Scanpix
980.000 søgninger i 2016

Hay

, Foto: Scanpix
875.000 søgninger i 2016

Reol

, Foto: Scanpix
850.000 søgninger i 2016

LEGO

, Foto: Scanpix
740.000 søgninger i 2016

Barnevogn

, Foto: Scanpix
700.000 søgninger i 2016

Montana

, Foto: Scanpix
680.000 søgninger i 2016

Play Station 4

, Foto: Scanpix
650.000 søgninger i 2016

Teaktræ

, Foto: Scanpix
590.000 søgninger i 2016

Rolex

, Foto: Scanpix
560.000 søgninger i 2016