Supermarkedskæder i åben 'krig' på Facebook

16x9
Foto: Lidl

Supermarkederne Lidl og Meny vækker opsigt på Facebook, hvor tusindvis har reageret på deres opslag.

Discountkæden Lidl vil gerne være en del af et bestemt hold.

Holdet, der er tale om, er supermarkedskæden Meny's, hvor de matcher prisen på 500 varer fra Netto og Rema 1000. 

Hvad er Discount Match?

Meny matcher løbende prisen på 500 udvalgte varer med to discountkæder, REMA 1000 og Netto. Sætter én af disse discountkæder deres normalpris lavere end Meny på en vare, sænker de prisen så hurtigt som muligt og senest tre hverdage efter, de har foretaget pristjek. 

Hver 14. dag foretager vi et pristjek på de 500 udvalgte Discount Match varer.

Kilde: Meny

Men tilsyneladende er Meny ikke interesseret i at åbne op for en ekstra plads til den tyske discountkæde.

Det er kommet frem, efter de to supermarkedskæder på Facebook har debatteret frem og tilbage. Dialogen startede, da Lidl spurgte, om de kunne være med - for de har trods alt de bedste priser ifølge Politikens Discountpristjek, skriver de.

- Det er et stærkt træk af Meny, men vi vil rigtig gerne ’lege med’ og opfordrer derfor til, at de sammenligner med hele discountsektoren, frem for at de kun sammenligner med nogle udvalgte, siger Heidi Vittrup, marketingschef hos Lidl Danmark, til TV 2.

Over tusind mennesker har i skrivende stund reageret på opslaget.

Kære MENY Vi hører, at I matcher prisen på 500 af Nettos og Rema 1000s varer 🛒 Det, synes vi, er fantastisk, men må vi...

Posted by Lidl Danmark on Monday, August 21, 2017

Lidl vil med på holdet

Meny har siden starten af august sørget for at prismatche deres egne varer med udvalgte varer hos Netto og Rema 1000.

Årsagen til, at Lidl ikke er en del af ordningen, er simpel, forklarer kædedirektør i Meny, Kenneth Pedersen. Supermarkedet udgør nemlig ikke - ligesom Rema 100 og Netto - den klart største del af discountmarkedet i Danmark.

Hvis Lidl skal med i klubben, skal de vokse lidt, siger han med et glimt i øjet.

Kenneth Pedersen, kædedirektør i Meny

- Det er dem (Rema 1000 og Netto, red.), der betyder mest i folks bevidsthed. Hvis Lidl skal med i klubben, skal de vokse lidt, siger han med et glimt i øjet til TV 2.

Opslaget fra Lidl provokerer heller ikke Kenneth Pedersen. Han synes i stedet, at det var "meget hyggeligt".

- Det skal der være plads til i en stærk, konkurrencepræget branche som vores. Jeg bliver blot beæret over, at de er så optaget af os. Derfor valgte vi at svare.

Lidl har - som sagt i deres opslag - spurgt, om de ikke måtte være med i Meny's 'Discount Match'. Men de får intet svar fra Meny, der ikke skriver meget andet end et tak for invitationen.

Kære Lidl Danmark Tusind tak for jeres søde invitation. Hos MENY står kvalitet, service og bredt sortiment til...

Posted by MENY on Tuesday, August 22, 2017

Lidl skal ikke forvente endnu et svar

Da discountkæden Lidl ikke modtager svar på deres invitation, forsøger de igen.

Denne gang med en joke.

- Hvorfor har jeres kunder en stige med, når de køber ind? Det er, fordi jeres priser er så høje, lyder joken efterfulgt af hashtaggene 'lavhumor' og 'lavpris'.

Heidi Vittrup forsikrer, at deres opslag blot ment "som en opfordring med et glimt i øjet".

- Det, synes vi, er god humor, og det kan vi se, at vores kunder også synes – rigtig mange har delt, kommenteret og liket opslagene, siger hun.

- Det var dejligt at se, at Meny var med på legen og svarede os i samme stil. Vi krydser fingre for og håber stadig på, at de vil acceptere vores invitation.

Kære MENY, Hold da op, I har meget på MENY’en. Det har vi også 😋 Vi vandt trods alt ikke kun Politikens Discountpristjek...

Posted by Lidl Danmark on Tuesday, August 22, 2017

Men som det står til i skrivende stund, har Meny ikke tænkt sig at svare på Iidls joke, forklarer kædedirektøren.

- Vi er ikke sarte. Det er hyggeligt, vi kan drille hinanden lidt i branchen. Men vi melder os ikke ind i kapløbet om at lave vittigheder. De er bedre til gamle vittigheder end os, siger Kenneth Pedersen.