Ansatte fra friskole står frem: - Skolen var som en boble

Tidligere ansatte på Nord-Vest Privatskole i København kritiserer skolen for sine metoder efter afsløringer af kontroversielt undervisningsmateriale.

Arabisksproget undervisningsmateriale med billeder af soldater, der affyrer våben, og afsnit om jihad og martyrer. 

Den muslimske friskole Nord-Vest Privatskole i København er kommet under skærpet tilsyn, efter Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i juni fandt undervisningsmateriale med titlen 'Til Jihad, I fremtidens unge' i et kopirum. Det skriver Berlingske

Hvad er Jihad?

Ordet 'Jihad' er arabisk og kan oversættes til anstrengelse eller bestræbelse. Jihad er med andre ord en stræben på at være den bedst mulige muslim i forhold til de menneskelige værdier. 

Materialet havde skolens ledelse og bestyrelsesformand ikke selv gjort styrelsen opmærksom på. 

Om det var en forglemmelse, og om materialet reelt set bliver brugt i undervisningen, melder historien endnu ikke noget om. 

To tidligere ansatte på Nord-Vest Privatskole har dog nu valgt og stå frem på TV 2. Begge er bekymrede over skolens undervisningsmetoder, som de mener er 'meget langt fra de danske samfundsværdier'. Og begge mener de, at skolen bør lukkes. 

Tidligere ansatte vil have skolen lukket

Én af dem er Henriette Baden Hesselmann, som underviste på skolen fra 2004 til 2009. Hun fortæller, at hun var med til at starte friskolen op, som hun først så som et spændende projekt med mulighed for at bygge broer mellem forskellige kulturer. 

- Med tiden blev tingene dog sværere og sværere, og derfor endte jeg med at sige op, siger Henriette Baden Hesselmann, som ikke er overrasket over, at man nu har fundet undervisningsmateriale i jihad på skolen. 

- Jeg følte, at skolen var som en boble, hvor børnene fik en forkert opfattelse af at være i Danmark, og derfor overrasker det mig ikke. Det er et udtryk for en afstand fra det danske samfund, og jeg synes, det er rigtig synd for børnene. 

Efter sin ansættelse på skolen prøvede Henriette Baden Hesselmann at gøre både politikere og myndigheder opmærksomme på nogle af de problemer, hun havde været vidne til.

- Men ingen lyttede. Blandt andet oplevede jeg, at almindeligt skolemateriale blev underlagt restriktioner, og at billeder af nøgne mennesker i natur og teknik-bøgerne enten blev fjernet eller dækket til. Når jeg tænker på de børn, der går der, tror jeg, det ville være rigtig sundt for dem, at de kommer ud i en helt almindelig, dansk folkeskole, siger hun og understreger, at hun synes, Nord-Vest Privatskole bør lukkes helt. 

Oplevede censureret undervisning

Det er Gitte Luttinen Ørnkow enig i. Hun var ligeledes ansat på skolen i 2008. 

Her var hun ifølge eget udsagn vidne til, at pigerne ikke måtte gå til svømning eller idræt, mens de heller ikke fik lov til at deltage i sang og musik. 

- I det hele taget blev store dele af undervisningen censureret. Jeg er religionslærer, men jeg kunne ikke få lov til at undervise i kristendom. I stedet kom der en imam fra Irak på besøg, som varetog kristendomsundervisningen, siger hun og slutter: 

- Jeg kunne godt forestille mig, at nogle af de drenge, jeg underviste, kunne være blevet radikaliseret. 

Lærervikar dybt uenig i udsagn

TV 2 har dog også talt med en tredje, tidligere lærervikar på Nord-Vest Privatskole, der slet ikke kan genkende de to kvinders opfattelse af skolen. 

Ahlem Kassem forlod selv skolen i 2015, og ifølge hende er der sket meget på de knap ti år, der er gået, siden de to tidligere ansatte arbejdede på skolen. 

- Det er bekymrende, at man kan tage fat i nogle ting, som ikke er en del af skolens hverdag, og så få det linket til terror og radikalisering. Det er ting, jeg ikke kan genkende. Der foregår ikke store hemmeligheder, siger Ahlem Kassem og uddyber: 

- Jeg kender lærerne på skolen. De har slet ikke de tanker her om terror og radikalisering. Det livssyn er slet ikke på skolen.

Derfor mener hun også, at man bør undersøge, hvordan materialet er blevet brugt. 

- Jihad er jo mange ting, og det kan være, materialet er brugt til at spørge eleverne ind til, hvad de forstår ved jihad, siger hun. 

Forsker: Undervisningsmateriale er problematisk

Materialet er dog problematisk, uanset i hvilken sammenhæng det er blevet brugt. Det mener lektor ved Københavns Universitet Brian Arly Jacobsen, som forsker i muslimers forhold i Danmark og Europa. 

Han er især bekymret over en passage i materialet, som er ledsaget af et billede af en soldat, der skyder med skarpt, siger han til TV 2. 

"Så lad os forholde os til islam, både verbalt og i handling, og bevæbne os med Jihad, både verbalt og i opførsel. Lad os med omhu bestræbe os med selvet og penge, for at udvise den krænkende besætter og modsætte os den undertrykkende arrogante fjende," står der ifølge Berlingske i passagen. 

- Her bliver jihad sat i sammenhæng med den krænkende besætter, og det at gribe til våben bliver gjort til noget religiøst, siger Brian Arly Jacobsen og fortsætter: 

- Det kan meget vel være en reference til konflikten i Israel og Palæstina, da materialet givetvis stammer fra Mellemøsten. Det er materiale, der er lavet for at fremme en bestemt organisation eller gren af Islam. Vi ved ikke, hvem der har produceret det, men uanset hvad, er det problematisk at man anvender materiale i Danmark, hvor man forsøger at fremme en forståelse af jihad som noget militant.

Jihad misbrugt at militante grupper

Han fortæller, at begrebet jihad ofte bliver misforstået, og at mange militante grupper benytter sig af dette. 

- Jihad er en stræben på at blive den bedst mulige muslim i forhold til de menneskelige værdier. Det handler altså om at opføre sig som en god muslim. 

- Nogle steder i Islam bliver jihad beskrevet som en handling, hvor man skal bevæbne sig. Der er tale om en metaforisk fortolkning, men mange militante bevægelser tolker det bogstaveligt for at fremme en bestemt, islamisk forståelse, rekruttere nye medlemmer og bekæmpe deres fjender.

TV 2 har onsdag forsøgt at få en kommentar fra ledelsen på Nord-Vest Privatskole. Dette har dog ikke været muligt. 

Skolen har omkring 235 tosprogede elever fra 0. til 9. klassetrin.