Transportminister lukker to motionsløb

Det er slut med motionsløb over Storebælt, oplyser foreningen bag. Bag beslutningen står transportministeren.

Til september får motionsløbere for sidste gang mulighed for at løbe over Storebæltsbroen i motionsløbet Broløbet. Det oplyser foreningen, som arrangerer løbet. 

Foreningen, der hedder Broløb Storebælt, er blevet oplyst af Storebælt A/S, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) har besluttet, at det ikke længere skal være muligt at afholde løbene over broen. Løbet er afholdt fem gange med tre års mellemrum. I år forventer arrangørerne, at løber nummer 75.000 krydser broen. 

Ministeren er ikke den eneste i Folketinget, der ikke er tilhænger af motionsløb på de større danske broer. Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, der selv er blevet forsinket af et motionsløb over Lillebælt, har tidligere gjort det klart, at han og partiet mener, at broløb bør forbydes.

Forening forundret

 Foreningen Broløbet Storebælt er forundret over beslutningen. 

- Det er klart, at det tager lidt længere tid at køre over broen, når der er broløb. Men med alle de tiltag, der er gjort, mener vi, at generne er minimale, siger formand Per Hansen. - Det bør være muligt, en gang hvert tredje år at afvikle Danmarks måske mest unikke løbebegivenhed.

 Foreningen beder ministeren genoverveje sin beslutning. Løbet foregår normalt ved, at den ene vejbane er spæret af, mens trafikken i begge retninger deles om de to spor i den anden vejbane. Det har mandag aften ikke været muligt at få en kommentar fra Transportministeriet eller ministeren.

Arrangøren af et andet stort motionsløb, Danmarks længste motionscykelløb Århus-København på 380 kilometer, der efter planen skal gennemføres næste gang i september næste år, har fået en tilsvarende besked, oplyser Jens Veggerby, Veggerby Sport og Kultur, der står bag arrangementet.

- Vi har ellers fået tilladelse. Det er broerne, der forbinder Danmark, og jeg synes det her er et rigtigt dårligt signal at sende, når Danmark ønsker at få Tour de France hertil, siger Jens Veggerby til TV 2.

Han er meget utilfreds med transportministerens beslutning.

- Danmark, som elsker at kalde sig cykelland nr. ét i verden, bliver et spektakulært cykelarrangement fattigere. Vi har arbejdet målrettet og intenst på 2018-arrangementet i ca halvandet år nu, og alt dette ser nu ud til at være spildt arbejde, siger han.

Sund & Bælt oplyser til TV 2, at det kun er disse to motionsløb over Storebæltsbroen, der rammes af transportministerens forbud.

Transportminister: Tour de France kan give dispensation

I en skriftlig kommentar bekræfter transportminister Ole Birk Olesen (LA), at de to motionsløb bliver ramt, og at det skyldes en strammere praksis hos Vejdirektoratet.

- Vejdirektoratet har indført en strammere praksis for afholdelse af arrangementer på centrale strækninger på motorvejsnettet. Det sker på baggrund af en generel stigning i motorvejstrafikken og konkrete erfaringer fra b.la. Lillebælt Halvmarathon i mak, hvor der opstod timelange køer for trafikanterne, forklarer Ole Birk Olesen, der oplyser at han bakker den holdning op.

- Jeg bakker op om den nye linje, fordi det er vigtigt at opretholde fri passage mellem landsdelene og på andre centrale strækninger, og jeg har meddelt Sund & Bælt, at tilsvarende praksiser gælder for de faste forbindelser - herunder Storebæltsbroen, skriver Ole Birk Olesen.

Han oplyser også, at særlige arrangementer - som for eksempel en Tour de France-etape i Danmark - kan udløse en dispensation.

- Der vil dog være mulighed for dispensation i helt særlige tilfælde, som for eksempel etaper af Tour de France Grand Depart i Danmark, skriver Ole Birk Olesen.

Fra Transport- Bygnings- og Boligministeriet oplyses det, at Ole Birk Olesen er på ferie og ikke har mulighed for at kommentere sagen yderligere.