Så meget tid sparer du ved at trykke på speederen, når du kører sydpå - men det koster

De lempelige fartbegrænsninger på motorvejene syd for Danmark kan friste til at trykke speederen i bund. Men hvordan er det egentlig smartest at køre?

I disse uger drager tusindvis af danskere af sted mod sydens sol med bagagerummet fyldt med badetøj, solcreme og badeluffer.

Men en diskussion, der nemt kan opstå på familiebilens forsæder, er, hvor hurtigt der skal køres på vejen ned gennem Europa.

Fakta om den tyske Autobahn

Autobahn er en fællesbetegnelse for de 12.500 kilometer motorvej, som strækker sig gennem Tyskland.

Der er fri hastighed på langt de fleste strækninger, men det anbefales, at hastigheden holdes under 130 kilometer i timen. For lastbiler er anbefalingen mellem 80 og 100 kilometer i timen.

På vejene gælder det, at kører du hurtigere end 130 kilometer i timen og bliver involveret i en trafikulykke, så skal du bevise, at det ikke var din (høje) hastighed, der var skyld i eller medvirkende til ulykken.

Skal hastigheden holdes på 110 kilometer i timen? Eller skal den frie hastighed udnyttes på den tyske Autobahn for at være et par timer tidligere på den hvide sandstrand ved slutdestinationen?

Med to biler, som skal køre fra Fredericia til Gardasøen i Norditalien, har TV 2 sat sig for at undersøge, hvor meget hastigheden egentlig betyder - for tiden, prisen, og ikke mindst: For sikkerheden.

Deltag i hastighedsdebatten nederst i artiklen.

To scenarier

Den ene bil kører 110 kilometer i timen hele vejen, mens den anden kører 150 kilometer i timen, så snart den når den tyske grænse, og indtil den når Italien.

Se eksperimentets resultater herunder:

110 km/t
VS
150 km/t
Kørte kilometer per liter benzin (Almindelig familiebil)
17
14,50
Timer fra Danmark til Gardasøen
13
10
Benzinforbrug tur/retur i liter
168
198
Udgift til benzin tur/retur (1 liter = 11,5 kroner) i kroner
1.932
2.277
Bremselængde i meter
58,40
108,50

Strækningen gennem Tyskland er den længste til mange af de populære sommerferiedestinationer i Frankrig, Italien og Spanien.

Det kan godt være, at man kommer lidt senere frem ved at køre 110 kilometer i timen, men så er man måske heller ikke så træt og anspændt, når man når frem

Jørgen Jørgensen, seniortekniker i FDM

Her anbefales det, at bilister holder farten under 130 kilometer i timen på motorvejen alt efter vejrforholdene, men det er ikke ulovligt at trykke speederen helt i bund. I Danmark er den generelle fartbegrænsning 130 kilometer i timen på langt de fleste motorveje.

Ved at køre 20 kilometer hurtigere i timen end på de danske motorveje, bliver tiden i bilen markant forkortet - fra 13 timer til 10 timer.

Det er dog kun, hvis man kører direkte. Der er ikke taget forbehold for stop for at tanke benzin eller kø på motorvejen.

Ulykkesstatistikken i andre lande

I Danmark sker der 0,98 dødsulykker per milliard kørte kilometer. I Tyskland er det 1,63.

Sådan er det i andre europæiske lande:  

Østrig: 1,27
Tjekkiet: 2,84
Schweiz: 1,03
Polen: 5,00
Slovenien: 2,53
Frankrig: 1,66
Belgien: 1,98

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Hastighed er altid en risiko

Motorvejen er da også langt sikrere end at køre af landevejen, forklarer Jesper Sølund, dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik.

- Selvom hastighederne er høje på motorvejen, er det de mest sikre veje at køre på, fordi det er ensrettede veje, og der er ikke andet trafik end motorkøretøjer, der kører med nogenlunde samme hastighed, siger han.

Det er en kendsgerning, at risikoen for at blive dræbt eller alvorligt kvæstet er højere i Tyskland, end den er i Danmark

Jesper Sølund, dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik

Alligevel er det ikke ubetydeligt, om speedometret står på 110 eller 150. Når farten stiger, så stiger risikoen nemlig også.

- Det er en kendsgerning, at risikoen for at blive dræbt eller alvorligt kvæstet er højere i Tyskland, end den er i Danmark. Det hænger nok sammen med, at hastighederne generelt er højere, end de er på den danske motorvej, siger han.

På den tyske Autobahn sker der 1,63 dødsulykker per milliard kørte kilometer – på den danske motorvej er tallet 0,98 – med andre ord, så sker der 60 procent flere dødsulykker på de tyske motorveje.

Kørsel kræver hjernekraft

På de lange ture, hvor man kører i mange timer - som den til Gardasøen - bør man også tage i betragtning, at det tærer mere på energien at køre med en ekstremt høj hastighed i timevis.

Sådan forebygger du træthedsulykker

Det er enormt vigtigt at være bevidst om sin egen tilstand på motorvejen. Træthed kan nemlig være årsag til en risikabel kørsel og i værste tilfælde: Ulykker.

- Det gælder om at holde nogen pauser. Hvis man bliver træt, så er det mest logisk, at medpassageren overtager, hvis det er muligt, siger Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik. 

- Ellers skal man køre ind og holde. Der er alle mulige øvelser, man kan lave, men det eneste, der er godt veldokumenteret og virker er en powernap. Det vil sige, at du holder ind og tager 15-20 minutter, hvor du lige er nede og sove lidt, siger han.

- Hvis man kører stærkt, så er man nødt til at være mere fokuseret. Det siger folk også, at de er, men det bliver de jo ikke over tid, fordi så vænner de sig til at køre stærkt, siger Jesper Sølund.

Derfor anbefaler seniortekniker i FDM Jørgen Jørgensen klart, at man sænker farten en lille smule.

- Det kan godt være, at man kommer lidt senere frem ved at køre 110 kilometer i timen, men så er man måske heller ikke så træt og anspændt, når man når frem, fordi man har taget det med ro i stedet for hele tiden at have fokus på speederen, siger han.

- Så undgår man også unødige opbremsninger, der både skaber farlige situationer og giver dårligere brændstoføkonomi, siger han.

Dyr, men hurtig

Netop brændstoføkonomien er en sidste faktor at inddrage i sine kørselsovervejelser. En højere hastighed koster nemlig også mere på benzinkortet.

TV 2s tur til Gardasøen kostede omtrent 172 kroner mere hver vej. Bilen kører nemlig to en halv kilometer mere på literen ved en hastighed på 110 kilometer i timen.

Konklusionen fra Jørgen Jørgensen fra FDM er da også klar: Den bedste og sikreste måde at køre er ikke at køre én bestemt hastighed.

- Vores generelle råd er, at man skal køre fornuftigt og følge trafikken. Selvom der er fri hastighed mange steder i Tyskland, er det jo ikke nødvendigvis forsvarligt at køre 150 kilometer i timen, siger han.

Afstemning