Busser uden chauffør testet i Aalborg - næste år bliver det hverdag

Busserne kan køre, hvor almindelige busser ikke kan og kan derfor være en hjælp for dårligt gående.

Det var et bud på fremtidens offentlige trafik, der torsdag kørte en kort prøvetur på havnen i Aalborg.

Næste år begynder tre af disse førerløse busser at køre rutekørsel i det aalborgensiske boligområde Aalborg Øst. Torsdag blev de præsenteret for de mange gæster, der besøger Aalborg i forbindelse med DGI’s Landstævne.

Aalborg Øst bliver et af de første steder i Danmark, hvor almindelige mennesker kan blive transporteret rundt i busser i fast rutefart – men uden en buschauffør ombord.

- Det synes jeg er supersjovt. Det er godt, vi får prøvet denne teknologi af. Der kommer til at være rigtigt meget af det i fremtiden, og det kommer til at afløse noget af den kollektive trafik, vi har i dag, siger Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen, der var med ude på prøveturen i dag.

De små busser med plads til 15 passagerer skal køre på en sti gennem det store boligområde Aalborg Øst, der netop nu er ved at blive renoveret.

Med 25 kilometer i timen og udstyret med GPS-systemer, infrarøde læsere og 3D kameraer skal de små el-busser transportere beboere fra deres lejligheder til forretninger eller busstoppesteder, hvorfra de kan komme videre ind til byen.

Ingen uheld

Selskabet Keolis, der står bag projektet, har allerede førerløse busser kørende i blandt andet Lyon i Frankrig og Las Vegas i USA. I alt har selskabet 45 busser kørende i 11 forskellige lande, så teknikken er gennemprøvet – selv om den først fra næste år bliver hverdag i Danmark:

- De 45 busser, der kører rundt i øjeblikket, har tilsammen kørt flere kilometer uden uheld, end vi regner med at en normal chauffør vil gøre, siger Bjarne Larsen, der er projektchef hos Keolis, og har store forventninger til de nye busser.

- Om fem år tror jeg, vi vil se førerløse køretøjer ude i den åbne trafik. Og i år 2030 – 2035 vil det være normalt, vurderer han.

Skal køre beboerne til bussen

Men foreløbig gælder det ruten gennem Aalborg Øst:

- Ruten er beregnet til at få folk, der er dårligt gående, frem til deres kollektive trafik og til deres indkøbscenter. Det er det, den kan. Den kan køre, der hvor store busser ikke kan komme ind, siger Bjarne Larsen.

- Det er vores markedsplacering, opgaven med at få bragt folk frem til den kollektive trafik. Jeg tror ikke på, at vores chaufførløse bus kommer til at erstatte den konventionelle 12-meters bus. Der kommer i hvert fald til at gå mange år, før det sker, siger han.

Kan køre mere og oftere

Borgmester Thomas Kastrup-Larsen ser da også mere den lille, førerløse bus som et supplement til den kollektive trafik.

- Den giver mulighed for mere fleksible ruteforløb. Og mulighed for, at man kan køre på tidspunkter, hvor man i dag ikke har råd til at køre. Og mulighed for at komme rundt nogle andre steder. Så det er en teknologi, der, der skaber mere mobilitet, siger borgmesteren.

Og så glæder han sig over, at arbejdet med at forbedre omdømmet for Aalborg Øst kan få et løft af den nye teknologi.

- Det kan være med til at skabe noget hype omkring en bydel, der er i fremdrift, siger han.

En tur i fremtidens busser - uden rat og uden chauffør