Nabolande har blokeret for Qatar: Flyselskab er hårdt ramt

16x9
Lufthavnen i Qatars hovedstad Doha i går. Foto: KARIM JAAFAR / Scanpix Denmark

Nabolandene har lukket deres luftrum, men der er et hul i blokaden stort nok til, at trafikken til for eksempel København ikke er berørt.

- Dette er et sår, der vil forblive åbent i en hel generation. Det vil aldrig blive glemt.

Det siger den øverste chef for Qatar Airways, Akbar al-Baker, om nabolandenes blokade af Qatar, der har ramt landets store luftfartsselskab hårdt.

I et interview med TV-stationen Al-Jazeera, der har hjemme i Qatar, siger Akbar al-Baker dog, at selvom lukningen af fire nabolandes luftrum har betydet store vanskeligheder for Qatar Airways, så er selskabet stadig i stand til at fortsætte det meste af trafikken.

Flyvninger fra Qatar til de fire nabolande Saudi-Arabien, De forenede Arabiske Emirater (UAE), Bahrain og Egypten udgør 18 procent af Qatar Airways’ trafik, og den trafik forsvandt med et slag, da sanktionerne blev indført for en uge siden.

Landene omkranser Qatar på tre sider og lukker næsten landet inde. Men Qatar Airways har dog en smutvej mod nordøst til iransk luftrum, hvorfra der er fri adgang til den iransk-tyrkiske luftkorridor til Europa og til resten af verden.

- Verden består nu engang af meget mere end disse fire lande, siger Akbar al-Baker.

Ruten til København flyver stadig

Nabolandenes blokade har således ikke haft nogen betydning for forbindelsen mellem København og Doha i Qatar.

- Den har fløjet punktligt, netop fordi den luftkorridor ikke har været påvirket, fortæller chefredaktør Ole Kirchert Christensen fra luftfarts-nyhedsbrevet CHECK-IN, der følger den internationale lufttrafik tæt.

Akbar al-Baker insisterer på at være optimistisk med hensyn til fremtiden. Han siger endda, at lukningen af i alt 18 ruter til nabolandene kan ende med at blive en fordel for Qatar Airways:

- Nu kan vi frigøre kapacitet fra disse 18 destinationer, som vi ulovligt er blevet forhindret i at flyve til. Det kan vi bruge til at accelerere vores udbygning i andre dele af verden, siger han til Al-Jazeera.

'Kan blive ramt hårdt'

Den danske ekspert på området, Ole Kirchert Christensen fra CHECK-IN, deler dog ikke den optimisme:

- De omkringliggende stater har tilsyneladende besluttet, at blokaden af Qatar skal være langvarig. Qatar Airways er ikke bare et flyselskab. Selskabet ejer også lufthavnen i Doha, handling-selskabet, catering-selskabet og det hele. Det kan blive ramt ganske hårdt, hvis trafikken går ned i en længere periode, siger han.

Fly fra Qatar Airways i lufthavnen i Doha mandag.
Fly fra Qatar Airways i lufthavnen i Doha mandag. Foto: KARIM JAAFAR / Scanpix Denmark

Anklage om terrorstøtte

Sanktionerne mod Qatar blev indført for en uge siden af foreløbig syv lande. Foruden Saudi Arabien, UAE, Bahrain og Egypten er det Yemen, Maldiverne og Libyen (i Libyens tilfælde er det dog kun den ene af det borgerkrigsramte lands to ’regeringer’, der har tilsluttet sig blokaden).

Landene beskylder Qatar for at støtte den internationale terrorisme økonomisk og vil presse landet til at stoppe pengestrømmen. Qatar har kategorisk afvist disse beskyldninger.