Efter Pinds forbud mod mails om søndagen: Sådan kan du undgå stress

16x9
Vi skal være bedre til at skelne mellem arbejde og fritid, mener Søren Pind. Foto: Shutterstock / Shutterstock

Søren Pind (V) vil ikke have, at hans ansatte sender mails om søndagen. De skal skelne mellem job og fritid - blandt andet for at undgå stress.

Det er slut med at sende mails om søndagen for ansatte i Søren Pinds ministerium, Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Søren Pind har nemlig besluttet - og tilmed udsendt i en instruks om - at medarbejderne ikke må sende hinanden mails om søndagen.

Ministeren mener, at det moderne netværkssamfund med mobiler, mails og Messenger har flyttet vores privat- og fritidsliv væk fra os.

- Det betyder, at alt nu er blandet sammen. Forventningen er, at skriver man, bliver der svaret. Også skønt man har fri. Men vi bør af hensyn til vore fællesskab skrue ned for den forventning, skriver Søren Pind i et blogindlæg på Berlingskes hjemmeside under overskriften 'Kom hviledagen i hu'.

- En konstant følelse af at stå til rådighed for andre er ikke sund. Man kan også se det på den forbløffende eksplosion i antallet af stressramte, der nu kan tælles i flere hundredetusinder, skriver Søren Pind.

Ifølge den seneste nationale kortlægning af danskernes sundhed, Sundhedsstyrelsens Nationale Sundhedsprofil fra 2013, bliver stress anset som værende et stigende folkesundhedsproblem.

Stresskonsulent Ole Larsen giver herunder 8 gode råd mod stress.

Sådan undgår du stress i hverdagen

Kom væk fra skærmen

Mennesket er ikke skabt til at sidde foran en computerskærm. Siddestillingen giver spændinger og dårligt blodkredsløb. Øjenmusklerne fastlåses i en bestemt afstand. Derfor skal du gøre, hvad du kan for at komme væk fra skærmen. Find anledning til afbrydelser og pauser, så du kommer til at gå.
Arbejd også stående og hold møder væk fra skærmbordet. Tag ikke arbejdet med hjem og undgå at besvare mails aften og weekend. Andre skal ikke bestemme over din fritid.
Computer- og mobilskærm aktiverer mest din venstre hjernehalvdel, som derfor stresses, hvilket betyder, at der kommer spændinger i højre side af kroppen, så den kan blive skæv med smerter til følge. 

Du skal kende dine stresssignaler

Krop og hjerne føles forskelligt om du er i flow eller i stress. Ved stress kan der til eks. komme smerter flere steder i kroppen - du kan få hjertebanken, kolde hænder, indre uro, tør mund, svedlugt, ondt i maven, trang til stimulancer, for meget mavesyre hyppig vandladning og uregelmæssige toiletbesøg.
Hjernestress kan opleves som træthed, søvnløshed, glemsomhed, irritabilitet, rastløshed, ubeslutsomhed, lav selvfølelse, bekymringer, angst og konflikter.

Du skal forstå din stress og vælge, hvad du vil udsættes for

Erkend at stress kommer, når dine belastninger er større end dine ressourcer. Det største problem er, at du skal nå for meget på for kort tid både privat og på arbejdet. De valg, din arbejdsgiver og du selv træffer, afgør din belastning.
Hvis du ikke selv kan bestemme, føles magtesløshed, og det er en følelse, der forbindes med stress. Tag derfor kontrol over dit liv ved at sige ja og nej, de rigtige steder. Få hjælp efter behov og lær det, du skal kunne. På den måde kan du arbejde effektivt uden stress.

Få mobilen på afstand

Smartphonen skader både din krop og hjerne. De fleste ser på den med bøjet hals, og det giver spændinger, som kan give hovedpine og mobilnakke. Løft derfor telefonen op, så du kigger på den med lige hals.

Du skal være fysisk aktiv uden hård motion

Mennesket er skab til moderat bevægelse. Det skal indgå i hele din dag. Sørg for at bevæge dig på arbejdspladsen, gå en lille tur i middagspausen og tag gerne cyklen til arbejde. Hvis der er fitness på din arbejdsplads, så gennemfør øvelserne med lav belastning, da det vigtigste er at få aktiveret alle muskler.
Undgå hård motion, da det stressbelaster både krop og hjerne.
Gå ture i naturen hvor du kan opleve noget nærmest meditativt. At dyrke nysgerrighed og opleve noget nyt kan være meget afstressende.

Du skal have en god søvn

I de senere år er søvntiden faldet på grund af stress, og det giver ekstra stress som en ond cirkel. 7-8 timer er nødvendig for at hjernen kan restituere. Det er vigtigt at soveværelse et helt mørkt, og at der ikke er forstyrrelser. Mobiltelefonen må således ikke komme derind.
Stenaldermennesket fulgte døgnrytmen med den varme solnedgang som det sidste lys. Derfor skal du ikke kigge på blåt TV- eller computerlys førend du skal sove. Når du vågner skal du ud og mærke sollyset for at få døgnrytmen ind i kroppen. 

Spis sundt og undgå stimulanser

Ved stress falder blodsukkeret. Sukker, slik, kaffe og læskedrikke er derfor tiltrækkende, men det virker kun stimulerende på kort sigt. På længere sigt kommer der uorden i blodsukkerbalancen.
Stimulanser fodrer de dårlige bakterier i tarmsystemet, og de producer stoffer, som stresser hjernen. Sørg for at få Omega-3 fedtsyrer til din hjerne.

Du skal undgå præstationsræs og frygt

De fleste mennesker har store ambitioner, og de higer efter anerkendelse. Det kan medføre, at de yder mere, end der er nødvendigt. Arbejdsgiveren har måske sat en bestemt tid af til en opgave, men den perfektionistiske medarbejder vil gerne gøre opgaven bedre, og det stresser.
Nogle personlighedstyper kan være vanskelige at omgås og det går ud over medarbejdere med lavere selvtillid. Hvis du føler dig underlegen kan kurser i personlig udvikling anbefales, så du kan lære at håndtere vanskelige mennesker.

Kilde: stresskonsulent.dk

Afstemning