Efter tysk diesel-forbud: Skal danske bilejere gå i panik?

Miljøborgmester vil indføre forbud mod ældre dieselbiler i København.

Billigere brændstof og længere på literen med en varm motor. 

Det er nogle af fordelene ved at vælge en dieselbil. Flere danskere har tydeligvis hørt salgstalen før. Siden 2013 er antallet af solgte dieselbiler nemlig steget markant. 

Salg af dieselbiler i Danmark

Her ses salgstallene for personbiler fra 1. januar 2013 til 27. maj 2017:

  • 2013: 58.359 biler (32 procent af det samlede bilsalg)
  • 2014: 59.850 biler (32 procent af det samlede bilsalg)
  • 2015: 64.604 biler (31 procent af det samlede bilsalg)
  • 2016: 80.380 biler (36 procent af det samlede bilsalg)
  • 2017: 33.426 biler (35 procent af det samlede bilsalg)

Kilde: De Danske bilimportører

Og det til trods for, at flere udenlandske byer som Paris, Madrid, Athen, Stuttgart og Mexico City vil indføre zoner, hvor ældre dieselbiler periodevis ikke er tilladt.

Herhjemme ønsker teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell (EL), at København skal være en renere by. Det sker, efter at Stuttgart som den seneste by fra den 1. januar 2018 har indført et periodevist forbud mod ældre dieselbiler.

Derfor har Morten Kabell foreslået, at ældre dieselbiler skal nægtes adgang til de dele af byen, der er omfattet af en såkaldt miljøzone. Her skal dieselkøretøjer mindst være euronorm 5, hvilket svarer til person- eller varebiler fra årgang 2011/2012. 

- Dieselbiler er nogle af de mest forurenende. Vi vil gerne have en ren luftzone, som man også har i andre europæiske byer, siger han.

Men Dennis Lange, som er jurist hos FDM, mener ikke, at danske dieselbilejere skal være bekymrede.

- Indtil videre skal de bevare roen. De skal ikke gå i panik, siger han til TV 2.

Ingen grund til panik

I 2008 indførte Københavns og Frederiksberg Kommune den omtalte miljøzone for at begrænse trafikkens partikeludslip.

Her fik tunge dieseldrevne køretøjer, der vejer over 3,5 tons og som er Euronorm 3 eller ældre, forbud mod at køre ind i byen - medmindre de fik installeret et godkendt partikelfilter.

I Københavns Kommunes forslag drejer det sig om person- og varebiler fra årgang 2011/2012.

Fakta: Euronorm

Euro 1 gælder køretøjer, som godkendes fra og med 1. juli 1992 og/eller indregistreres første gang fra og med 1. januar 1993.

Euro 3 gælder for køretøjer, som godkendes fra og med 1. juli 2000 og/eller indregistreres første gang fra og med 1. januar 2001.

Euro 5 gælder for køretøjer, som godkendes fra og med 1. juli 2009 og/eller indregistreres første gang fra og med 1. januar 2011.

Euro 6 gælder for køretøjer, som godkendes fra og med 1. juli 2014 og/eller indregistreres første gang fra og med 1. januar 2015.

Kilde: Miljøstyrelsen

Kan du forstå, man kan gå i panik, hvis man har en dieselbil?

Ja, det kan jeg godt. Det vil få store konsekvenser for helt almindelige mennesker, der lige pludselig har en bil stående, de ikke kan bruge til noget. De kan ikke skrotte den ene bil for at købe en anden slags, siger Dennis Lange.

Han er dog opmærksom på, at danskere i gennemsnit har deres bil i mange år. For når mange danskere skal købe en bil, fremtidssikrer de sig selv, forklarer han:

- Danskerne kan roligt sove trygt. Forbuddet kommer ikke til at træde i kraft i morgen.

Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i København, vil forbyde ældre dieselbiler. Video: Jane Bruun Elkjær

Forbered dig inden en udlandstur

Dennis Lange opfordrer i stedet dieselbilejere til at sætte sig ind i reglerne, når de skal besøge andre lande.

I de fleste tilfælde drejer det sig ifølge FDM-juristen ofte om at få et såkaldt miljømærke. Det gør sig eksempelvis gældende i mange tyske byer som Berlin, Bremen, Hannover og Köln. 

Mærket skal sidde fuldt synligt på indersiden af forruden i højre side og vise bilens forureningsniveau ud fra de gældende euronormer.

- Det kræver blot lidt forberedelse, inden dieselbilejere kører af sted til udlandet. Det skal man være forberedt på, siger Dennis Lange og tilføjer, at danskerne ikke bør ændre deres valg af biltype ud fra Morten Kabells nye forslag.

- Intet har forandret sig. Hvis en dieselbil passer til ens behov, så vælg det. 

FDM: Du skal vælge en dieselbil, hvis:

Du kører minimum 30 kilometer per tur

Du kører minimum 30 kilometer per køretur om dagen på dine primære ture. Din dieselmotor skal nå at blive gennemvarm. Om sommeren skal du køre minimum 30 kilometer per tur, før motoren er gennemvarmet. Om vinteren skal du køre længere for at opnå drifttemperatur alt afhængig af den aktuelle udetemperatur.

Du kører primært 30 minutters køreture

De primære køreture har en varighed på minimum 30 minutter om dagen. Igen handler det om, at motoren skal blive gennemvarm.

Du har minimal kø- eller tomgangskørsel på dine ture

Minimal kø- eller tomgangskørsel på dine primære ture. Selvom du har 50 kilometer til jobbet hver vej, er dit kørselsmønster ikke til en dieselbil, hvis du primært triller af sted på motorvejen i kø. Din motor vil sode til ved den slags kørsel.