Glemte at besvare nødopkald to dage i træk: Tredje advarsel kan udløse fyring

16x9
Pleje Plus står overfor at miste opgaven i Lolland Kommune. Foto: Jesper Truelsen / TV Øst / Arkivfoto

For tredje gang på to måneder får plejefirmaet Plejeplus en advarsel - selskabet risikerer at miste tilladelsen.

Det omstridte plejefirma Pleje Plus er endnu engang havnet i modvind i Lolland Kommune efter misligholdelse af sin kontrakt, og selskabet står nu til at miste retten til at drive kommunal ældrepleje på Lolland.

Det sker, efter kommunens ældreudvalg tirsdag tildelte selskabet en tredje advarsel på baggrund af klager fra borgerne.

- Vi er blevet enige om at give endnu en advarsel til Pleje Plus for kontraktbrud. Det bunder i en udeblivelse af nattevagt to dage i træk og manglende besvarelse af nødkald, siger formanden for Ældreudvalget i Lolland Kommune, Marie-Louise Brehm Nielsen (V).

Dermed kan kommunen nemlig fyre selskabet for at have misvedligeholdt deres plejeopgave med Lolland Kommune.

SF's medlem af Ældreudvalget i Lolland Kommune, Jorun Joensen, bakker op om advarslen, men afventer at forholde sig til en eventuel fyring af Pleje Plus. 

- Vi vil gerne følge de procedurer, der nu engang er. Det er byrådet, der har ansat Pleje Plus. Derfor er det også byrådet samlet, der træffer beslutning om, hvor vidt man vil beholde Pleje Plus. 

Firma: Selvfølgelig laver vi også fejl

Beslutningen om en eventuel fyring af Pleje Plus sker på et møde den 22. juni, hvor byrådet skal behandle sagen. 

Hos Pleje Plus erkender man at have begået fejl, men peger samtidig på samarbejdet med Lolland Kommune som en del af årsagen.

- Som helhed skal der jo to parter til at samarbejde omkring ældrepleje, og det føler vi måske ikke altid har været til stede, siger Jack Leiberg, talsmand for Pleje Plus, til TV 2.

Ifølge ham yder Pleje Plus en god service til hovedparten af deres brugere i kommunen.

- Men da vi snakker om omkring 30.000 enkeltstående ydelser, så er det da klart, at som selskab laver vi selvfølgelig også fejl, siger Jack Leiberg.

Flere hundrede klager

Plejefirmaet har været i fokus, siden TV 2 via en aktindsigt kunne afsløre, at Lolland Kommune på bare otte måneder havde modtaget 266 henvendelser fra borgere og pårørende omhandlende Pleje Plus, hvoraf omkring 250 kan karakteriseres som klager.

Ti af henvendelserne var så alvorlige, at Lolland Kommune efterfølgende lod et eksternt revisionsfirma undersøge, om der var foregået kontraktbrud. Denne undersøgelse ledte frem til den første advarsel mod Pleje Plus. 

Ifølge de mange klager har firmaet i flere tilfælde svigtet i forhold til medicinering, rengøring og personlig hygiejne.

Blandt andet kunne TV 2 fortælle om skleroseramte Tina Horn, der fik tørret afføring op ad sin ryg, da hun skulle have skiftet ble. Skleroseramte Karina Bang blev glemt en hel weekend, mens en tredje borger blev glemt på en bækkenstol af en nattevagt.

Pleje Plus vandt udbudsrunden og dermed retten til at drive Lolland Kommunes private hjemmehjælp i 2016. Pleje Plus var fem en halv million kroner billigere end det firma, som tidligere havde opgaven.

Lolland Kommune opsagde tilbage i februar 2016 samarbejdet med plejefirmaet Lev Vel og overgik til Pleje Plus med planen om besparelser på over fem millioner kroner årligt.