Uber-chauffør står til bøde på en halv million: - Folk aner ikke om, de skal gå fra hus og hjem

Uber-chauffører handlede i god tro, og derfor er bødestraf urimeligt, mener talsmand. Ufatteligt naivt, lyder det fra Dansk Folkeparti.

Fem tidligere chauffører i Uber kan forvente store bødekrav, hvis det står til anklagemyndigheden hos Københavns Politi, der nu tager fat på anden akt i opgøret om den omstridte kørselstjeneste.

Ifølge anklagemyndigheden står én af chaufførerne til en bøde på over en halv million kroner.

Nicolai Jørgensen, der er talsmand for Ubers chauffører, er situationen meget alvorlig for chaufførerne, da den koster dem hårdt både psykisk og økonomisk. Han opfordrer Uber til at rydde op i eget hus. 

- Støt op om jeres chauffører. Indled en dialog med Københavns Politi om, hvordan disse sager kan afsluttes hurtigst muligt.

Prøvesager kommer for retten i juli

Der er tale om fem såkaldte prøvesager, som bygger på oplysninger, som Skat har fået fra de hollandske skattemyndigheder, hvor Uber har hovedkvarter.

Ifølge planen skal Københavns Byret tage stilling til sagen i juli. 

DF: Massiv skatteunddragelse

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, har hele tiden været imod Uber som en kørselstjeneste.

- Vi har appelleret længe både til politi og domstole om at få de her sager rejst, siger han.

Han mener, at der med Uber er tale om massiv skatteunddragelse.

- Jeg mener, man skal beslaglægge både indtægter og komme med klækkelige bøder. Det her med at Uber-chauffører skulle være gået ind i det med åbent sind - det tror jeg ikke på. Hvis man tror det, er man ufatteligt naiv, siger transportordføreren.

- Vi handlede i god tro

Men det er talsmanden for Uber-chaufførerne, Nicolai Jørgensen, lodret uenig i.

Han mener, at Kim Christiansen bruger Uber-sagen som en skattesag, hvilket der ifølge ham ikke er tale om. 

- Det handler alene om, hvorvidt Uber-chaufførerne har overtrådt taxaloven og bekendtgørelsen om personbefordring. Vi som chauffører har ageret i henhold til det, som Uber har informeret os om - hvilket er, at der var tale om en lovlig samkørselstjeneste, forklarer han. 

Han understreger desuden, at området for samkørsel og deleøkonomi var helt nyt på det tidspunkt.

DF'eren omtaler derimod Uber som piratkørsel.

- Uber har fra dag ét af været rendyrket piratkørsel og ikke i overensstemmelse med den danske taxalov, siger Kim Christiansen. 

Talsmanden for Uber fortæller,til TV 2, at han har rettet henvendelse til Uber og på vegne af landets Uber-chauffører søgt uafhængigt råd. 

- Det er en ubehagelig situation for mange chauffører. Jeg får ofte henvendelser fra folk, der er dybt ulykkelige. De aner ikke, om de skal gå fra hus og hjem. 

Fem mænd i alderen 36 år til 52 år

De fem mænd, der er i alderen fra 36 til 52 år, bor i Albertslund, Kokkedal, Græsted, Gentofte og København. I de første straffesager, der blev afgjort af Østre Landsret i november 2016, var der kun tale om enkelte tilfælde af ulovlig kørsel, som politiet havde opdaget. 

Bødekravene er baseret på de afregninger, som Uber sendte til chaufførernes bankkonti. I de fire øvrige sager har chaufførerne tjent henholdsvis 239.860 kroner, 112.659 kroner, 60.081 kroner og 40.078 kroner. Bødepåstanden ligger på lidt over disse beløb, kan man læse i anklageskrifterne, som Københavns Politi har udleveret til Ritzau. 

Det skyldes, at chaufførerne også kræves straffet for at have kørt taxikørsel uden at have det særlige kørekort og for at have brugt personbiler, der ikke var godkendt til taxikørsel. Såfremt dommerne nikker til de hollandske oplysninger som bevis for ulovlig kørsel, er der fri bane for et stort antal sager mod andre chauffører - og for en ny sag mod selve selskabet for medvirken til piratkørsel. 

I første akt indvilgede Uber i at betale en bøde på 30.000 kroner. Selskabet har haft mange tilknyttede bilister i Danmark. Over 2000 personer fik i 2014 og 2015 penge fra selskabet, har Finans tidligere oplyst. Efter voldsom modstand fra det regulære taxierhverv og med en politisk aftale om en taxilov måtte Uber give fortabt i marts i år. Selskabet gik i aktion på dansk jord i 2014.