Dieselbiler skyld i flere end 100.000 dødsfald om året

16x9
Sådan ser det ud, når udstødningen tjekkes på et værksted. Desværre er tallene ofte misvisende, og bilerne udleder langt flere af de skadelige stoffer, når de kommer ud på vejene. Foto: CHRISTOF STACHE / Scanpix Denmark

Bilproducenter er de seneste år blevet afsløret i at fuske med udledningen af skadelige partikler. Nu viser konsekvenserne sig værre end frygtet.

Dieselbiler udleder langt flere af de giftige NOx-gasser end tilladt, og den ekstra udledning førte til over 38.000 for tidlige dødsfald alene i 2015.

Det viser et nyt studie, som mandag blev offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Ifølge studiet vil dødstallet stige til 174.000 om året allerede i 2040, hvis vi ikke gør noget ved problemet nu, og problemet er således langt større end antaget, lyder det fra Susan Anenberg, der leder Environmental Health Analytics i USA og er en af forskerne bag det nye studie.

- Problemet og konsekvenserne er langt større end antaget. Målinger af udstødning i laboratorietests matcher slet ikke virkeligheden, og det slår rigtig mange mennesker ihjel om året. Samtidig bliver problemet kun værre år for år fremadrettet, og derfor er det nødvendigt at gøre noget ved det nu, fortæller hun til Videnskab.dk.

Der er ellers strenge regler for dieselbilernes udledning af de giftige gasser, og såvel personbiler, busser og lastbiler må kun sælges, hvis de består bestemte udledningstests.

Men testene er oftest ikke præcise, og det er muligt at udskifte reservedele efterfølgende. Hertil kommer bilproducenternes bevidste forsøg på at omgå testene, som det var tilfældet i den stort omtalte dieselskandale i 2015, hvor Volkswagen blev afsløret i at have installeret snydeprogrammer i sine biler for at få dem til at virke mere miljøvenlige, end de er.

Forsker: Alle bilfabrikanter snyder

Volkswagen står dog langt fra alene om at producere biler, der udleder mere forurening, end laboratorietests afslører, lyder det fra en af de andre forskere bag studiet, Ray Minjares.

- I forskellig grad bruger alle bilproducenter effektivt teknikker og strategier til deaktivere eller slukke udledningsstyringssystemerne, som de har installeret i køretøjerne. Vi viser, at det er et problem på tværs af dem alle, og at der er et globalt problem, siger han til The Guardian.

Foruden Volkswagen er også store bilproducenter som Renault og Fiat offentligt blevet beskyldt for at fuske med udledningen af skadelige partikler.

Det vurderes, at 80 procent af verdens dieselbiler kører på vejene i Australien, Brasilien, Canada, EU, Indien, Japan, Kina, Mexico, Rusland, Sydkorea og USA.

Hvis bilerne holdt sig inden for de tilladte grænser, burde de tilsammen udlede 8,6 millioner ton NOx-gasser om året, men ifølge det nye studie er tallet meget højere - nemlig hele 13,2 millioner ton.

Ifølge studiet medførte den omfattende udledning af NOx-gasser i alt 107.600 for tidlige dødsfald i 2015, og heraf skyldes de 38.000 altså de 4,6 millioner ton ekstra gas, der udledes.

- Bilproducenterne ved, hvordan de skal gøre deres biler renlige, og de vælger aktivt ikke at gøre det, siger Ray Minjares til The Guardian.

Flere af de lande, som ikke indgår i studiet, har vel at mærke slet ingen grænser for udledning af NOx-gasserne, så forskerne frygter, at det reelle problem er endnu større.

Europa er hårdest ramt

Ifølge mediet EUobserver stod EU-lande for godt 28.000 af de 107.600 for tidlige dødsfald, der kan tilskrives udledningen af NOx-gasser.

Heraf skyldtes 40 procent udledning, der overskred de tilladte grænseværdier i EU.

- Europa lider den største sundhedsbyrde fra overdreven NOx-udledning ud af alle større bilmarkeder, siger Ray Minjares.

Videnskab.dk har talt med flere danske eksperter på området, som har læst det nye studie og vurderet, at tallene er sandsynlige. Ifølge Ole Hertel, der er professor og sektionsleder på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, er der alene i Danmark 4.000 mennesker, der hvert år dør for tidligt på grund af luftforurening.

- Konsekvenserne for folkesundheden er slående. I EU ville dødstallet på grund af NOx være 10 procent mindre, hvis udledningen i virkeligheden var på linje med, hvad man måler i laboratoriet. Det er et spørgsmål om at implementere og håndhæve strammere regler på området, siger Susan Anenberg til Videnskab.dk.

Som følge af Volkswagen-skandalen vedtog EU-Parlamentet i april en stribe tiltag, der skal forhindre nye sager om snyd med bilers forurening. Blandt andet skal nye biler fremover både testes i laboratoriet, og efter de er kommet på vejene for at sikre, at de overholder retningslinjerne.