Nu skal det være slut med A++-køleskabe

16x9
En ny aftale i EU betyder, at der ikke længere skal sættes plusser efter A’et, når opvaskemaskiner og køleskabe skal energimærkes. Foto: Jeppe Michael Jensen / Scanpix

En ny EU-aftale skal gøre det nemmere at gennemskue energimærkningen på dine nye hårde hvidevarer fra 2019.

Når der står A++ på dit køleskab, er der ingen tvivl om, at det må være en god energimærkning. Men præcis hvor energivenligt er køleskabet egentlig? Og hvad ligger der i mærkningen A, som vel egentlig burde være den bedste? 

Alt dette skal være lettere at gennemskue, mener Europa-Parlamentet og Europarådet. Og planen er, at det skal blive det fra år 2019.

Det skriver Europa-Parlamentet i en pressemeddelelse.

Forbrugerrådet: Fornuften har sejret i EU

Hvis forslaget bliver godkendt af både Europarådet og -parlamentet, skal der ikke længere sættes plusser efter A’et, når der udvikles nye og mere energieffektive produkter.

Hvis forslaget går igennem, så har fornuften sejret i EU, mener Ilyas Dogru, der er politisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk. 

Indtil nu har energimærkningen nemlig ikke fungeret efter hensigten. Mærkaterne skal hjælpe forbrugerne med at tage økonomiske og miljømæssige hensyn, når de køber nye hårde hvidevarer. Men her har plusserne gjort det sværere for dem, mener han. 

- Det er en kæmpe sejr for forbrugerne. Ude i butikkerne har plusserne forvirret mere, end de har gavnet. Man har været vant til, at A er det bedste. Men det er svært at vide, hvor godt det egentlig er, når der også er A+ og A++, siger Ilyas Dogru til TV 2.

Energimærkning version 2.0

Ifølge Dario Tamburrano, som er talsmand for grupperingen EFDD, der tæller 42 medlemmer af Europa-Parlamentet, er der tale om en version 2.0 af mærkaterne til blandt andet køleskabe og opvaskemaskiner. De skal give forbrugerne adgang til en online-database gennem en QR-kode eller et link.

- Etiketterne bliver broer til et digitalt univers, som indeholder information, som det ellers ikke er muligt at give dem på papir. Etableringen af en så detaljeret database og digitale værktøjer som smartphone-apps vil gøre det muligt for forbrugerne at lave umiddelbare sammenligner af produkterne på markedet, siger han.

Karakterskalaen skal tilpasses ud fra de solgte produkter

Databasen skal også danne grundlag for den nye karakterskala. Den nye skala vil gå fra A til G, og tanken er, at den skal opdateres i takt med udviklingen af produkterne på markedet.

Det kan lade sig gøre, fordi databasen indeholder oplysninger om alle produkterne, som forbrugerne kan få adgang til gennem for eksempel en QR-kode eller et link. Samtidig skal den holde styr på hvilke produkter i hvilke energiklasser, der bliver solgt. 

Mere præcist vil skalaen tilpasse sig, når 30 procent af de solgte produkter hører til i energiklasse A, og når halvdelen af alle solgte produkter har energiklasse A eller B.