Forældre tør ikke sende handicappet datter med Flextrafik

Peter og Solvej Siedentopp har opgivet Flextrafik til deres handicappede datter. De mener, at ordningen er for dårlig.

Når 21-årige Amalie Harpøth skal fra sin institution i Ribe og hjem til sine forældre i Jedsted, der ligger godt ti kilometer væk, plejer hun at bruge Flextrafik.

På grund af et multihandicap er hun afhængig af handicapkørsel.

Tidligere har transporten ikke været et problem, men det var før, at Flextrafik overtog ordningen fra Esbjerg Taxa. Nu tør hendes forældre, Peter og Solvej Siedentopp, ikke længere at sende datteren med Flextrafik. De mener ikke, det er forsvarligt.

Det skriver JydskeVestkysten.

Fakta: Hvad er flextrafik?

Flextrafik dækker over behovsstyret og koordineret kørsel der udføres med mindre vogne og liftbusser. Udover kørsel i trafikselskabets bestillingsbaserede ordninger - handicapkørsel og Flextur - indgår kørsel fra kommuner og region. Al kørslen sendes jævnligt i udbud. 

Sydtrafiks Handicapkørsel er et tilbud til svært bevægelseshæmmede borgere over 18 år.

Kilde: www.sydtrafik.dk

- Tanken og idéen om Flextrafik er fantastisk, men systemet er bare blevet for billigt. Jeg vil ikke skyde på chaufførerne, for de passer bare deres arbejde, men trygheden er væk, siger Peter Siedentopp til JydskeVestkysten.

Tilbuddet er for billigt

Solvej Siedentopp har flere gange fortrudt, når hun har sendt sin datter med Flextrafik.

På grund af Amalie Harpøths multihandicap har hun ikke et sprog, og da hun samtidig lider af epilepsi, frygter forældrene, at chaufførerne ikke ved, hvad de skal gøre, hvis Amalie Harpøth får et epileptisk anfald.

Solvej Siedentopp begyndte derfor at ringe til institutionen og bede dem om at kontakte hende så snart, at datteren var fremme.

Selvom forældreparret også har oplevet gode stunder med Flextrafik, er de ikke i tvivl om, hvorfor deres bekymringer er opstået. Flere gange har de oplevet chauffører, der med hvinende dæk er ankommet til adressen, har virket stressede og presset på tid, og et par enkelte gange har der været været problemer med at få spændt Amalie ordentlig fast.

De har derfor droppet Flextrafik til fordel for både at købe en større og mere rummelig bil, hvor deres datter med kørestol kan være, og bruge den almindelige taxa, som koster otte gange så meget.

Flextrafik vil undersøge sagen

Bestyrelsesformand for Sydtrafik, Jesper Frost Rasmussen, havde ikke kendskab til sagen før, at JydskeVestkysten gjorde ham opmærksom på den. 

- Det er ikke mit billede, at der er udfordringer generelt med stress, eller at chaufførerne er specielt pressede, siger han til JydskeVestkysten og tilføjer:

- Vi udbyder en opgave, og den der byder ind med den billigste pris får opgaven. Vi stiller krav til, at man har de tilladelser, der skal til, og vi laver løbende stikprøver, hvor vi besøger vognmanden og tjekker bilen samt chaufførens papirer.