Kims beskyldes for racisme: Nu fjerner de 'brunt ansigt' fra reklame

16x9
Henning Jacobsen er manden i Jørgen-figuren fra Kims reklamerne. Foto: Uffe Weng / Scanpix Danmark

Først blev Kims beskyldt for at lave en racistisk reklame. Efter at have ændret den får chipsroducenten hug for at give efter for en krænkelseskultur.

Chipskongen Jørgen fra Kims er normalt en populær reklamefigur, men den seneste uge har han fået kritik på de sociale medier.

Faktisk har utilfredsheden nået et niveau, hvor chipsproducenten har valgt at klippe noget af Jørgens optræden ud af en ny reklame.

Det skriver Berlingske.

Efter at have set tv-reklamen i går aftes føler jeg mig utroligt krænket.

Nicole Jacqueline Obovo Emore

Smurt ind i chokolade

Sagen har sit udspring i chokoladekugler.

I sidste uge bragte Kims en reklame for nye chokoladekugler, hvor Jørgen havde produktet tværet ud i hele ansigtet.

Farvet af den brune chokolade fortæller han til lyden af bongotrommer, at det ikke er en tur til Gran Canaria, der har gjort ham brun, men at han ”er brun, fordi han skal fortælle om sine nye chokoladekugler”.

Den brune udgave af Jørgen har efterfølgende skabt stor debat på Kims’ Facebookside, hvor flere har brokket sig over, at den er racistisk.

En af dem er Nicole Jacqueline Obovo Emore.

- Efter at have set tv-reklamen i går aftes føler jeg mig utroligt krænket. Ikke kun fordi det er et dårligt forsøg på at ligne en person, der har proppet sig selv med så meget i chokolade, at det tilfældigvis er smurt ud over hele ansigtet. Det er også krænkende, fordi jeg som afrodansker ikke kan undgå at lægge mærke til den tydelige opstilling. Jeg kan ikke undgå at høre, at der i reklamefilmen er indsat bongotrommer i baggrunden, skriver Nicole Jacqueline Obovo Emore i et opslag på Kims Facebookside den 9. marts.

Jeg sidder i sengen ved siden af min veninde. Tv’et er tændt og Forsidefruerne kører på fulde drøn. Der kommer reklamer. Jeg bliver mødt af Jørgen fra KiMs. Hans ansigt er fuldstændig overdækket med mørk chokolade. Det eneste man kan se er hans øjne og lyserøde læber, der titter frem. Helt febrilsk tager jeg hurtigt fat om armen på min veninde for at få hende til at vende opmærksomheden væk fra hendes smartphone og op mod fladskærmen på væggen, mens Jørgen fortsætter: "Jeg er brun, fordi jeg skal fortælle jer om mine nye chokoladekugler”. Min veninde og jeg sidder helt stille. "Har Jørgen lige kørt Blackface!?" spørger min veninde højlydt, da tv-reklamen afslutter med lyden af bongotrommer. "Ja, det var fandeme Blackface," svarer jeg med stramme mundvige. For mange vil de bare se Jørgens ansigt som fyldt med chokolade, men der ligger en dyb historie bag. En historie, jeg ville ønske, at KiMs havde taget i betragtning før, de valgte at overmale Jørgens ansigt. Med oprindelse i den hvide mands teatralske karakterisering af slavegjorte afrikanere og frie sorte i det meste af 1800-tallet har bestanden af Blackface (oversat til Sort Ansigt) haft en væsentlig rolle i at udbrede racistiske billeder, holdninger og opfattelser af sorte afrikanere på verdensplan. Brændt kork eller sort fedtet maling smurt ud over hele ansigtet på hvide skuespillere kunne gøre det. I starten var det overdrevne røde farver, der blev malet omkring munden som på en cirkusklovn, der var kutyme, når man som hvid skulle lege sort. I de senere år blev læberne malet hvide eller forblev umalet. Også herhjemme var ‘Lille Per og Ulveungerne’ fra 1958 et stykke dansk filmhistorie, der brugte Blackface. Lille Per var som bekendt malet sort i hovedet, mens der kækt blev sunget, “En sort lille “nigger” fra Afrika”. Ligesom at DR2 serien ‘Sort Arbejde’, der udkom få år tilbage, karikerede hovedrollerne i Black Face-lignende tilstande. Efter at have set tv-reklamen i går aftes føler jeg mig utroligt krænket. Ikke kun fordi det er et dårligt forsøg på at ligne en person, der har proppet sig selv så meget i chokolade, at det tilfældigvis er smurt ud over hele ansigtet. Det er også krænkende, fordi jeg som afrodansker ikke kan undgå at lægge mærke til den tydelige opstilling. Jeg kan ikke undgå at høre, at der i reklamefilmen er indsat bongotrommer i baggrunden. Og jeg kan ikke undgå at høre Jørgen sige, “Jeg er brun, fordi…”. Sidste gang I blev anklaget for racisme var i forbindelse med jeres reklamefilm, “Snager Af Nere”, som når du siger det lyder som “Smager Af Neger”. På trods af jeres undskyldning dengang skulle man tro, I ville tage ved lære og være opmærksomme på, hvad for et budskab I sender ud. Men i stedet har I nu lavet en karikatur af en sort person ved at overdrive og dermed forstærke den racistiske opfattelse. Det er en ommer KiMs!

Posted by Nicole Jacqueline Obovo Emore on Thursday, March 9, 2017

Jørgen svar igen: Et gammelt købmandstrick

Nicole Jacqueline Obovo Emore skriver videre i sit opslag, at Jørgen "lige har kørt blackface".

”Blackface” er et udtryk, der typisk bruges, når ikke-sorte, farver deres ansigt brunt, læber røde og øjnene hvide. Det sker typisk i forbindelse med teater og film, men har fået kritik for at bidrage til spredningen af racemæssige stereotyper.

Kims har kastreret sig selv ved at underkaste sig denne meget latterlige beskyldning, fra nogle som ser spøgelser over alt.

Kommentar fra Kims' Facebookside.

Kims’ Facebookside har flere bakket op om Nicole Jacqueline Obovo Emores tolkning af reklamen, og det har medført, at chipsproducenten har redigeret den del ud, hvor Jørgens ansigt er brunt.

I første omgang valgte Kims dog at holde fast.

- Jeg har lavet reklamen for at vise jer min nye chokolade. Derfor har jeg malet mig ligeså brun i hovedet som chokolade. Det er et gammelt købmandstrick, jeg har lært – guderne ved hvor! Det var ikke meningen, at den skulle opfattes anderledes. Jeg ville bare vise jer, at det er okay, at man får det i hele hovedet, når der smovses, skrev Kims på som svar på Facebook den 9. marts.

Jeg sidder i sengen ved siden af min veninde. Tv’et er tændt og Forsidefruerne kører på fulde drøn. Der kommer reklamer. Jeg bliver mødt af Jørgen fra KiMs. Hans ansigt er fuldstændig overdækket med mørk chokolade. Det eneste man kan se er hans øjne og lyserøde læber, der titter frem. Helt febrilsk tager jeg hurtigt fat om armen på min veninde for at få hende til at vende opmærksomheden væk fra hendes smartphone og op mod fladskærmen på væggen, mens Jørgen fortsætter: "Jeg er brun, fordi jeg skal fortælle jer om mine nye chokoladekugler”. Min veninde og jeg sidder helt stille. "Har Jørgen lige kørt Blackface!?" spørger min veninde højlydt, da tv-reklamen afslutter med lyden af bongotrommer. "Ja, det var fandeme Blackface," svarer jeg med stramme mundvige. For mange vil de bare se Jørgens ansigt som fyldt med chokolade, men der ligger en dyb historie bag. En historie, jeg ville ønske, at KiMs havde taget i betragtning før, de valgte at overmale Jørgens ansigt. Med oprindelse i den hvide mands teatralske karakterisering af slavegjorte afrikanere og frie sorte i det meste af 1800-tallet har bestanden af Blackface (oversat til Sort Ansigt) haft en væsentlig rolle i at udbrede racistiske billeder, holdninger og opfattelser af sorte afrikanere på verdensplan. Brændt kork eller sort fedtet maling smurt ud over hele ansigtet på hvide skuespillere kunne gøre det. I starten var det overdrevne røde farver, der blev malet omkring munden som på en cirkusklovn, der var kutyme, når man som hvid skulle lege sort. I de senere år blev læberne malet hvide eller forblev umalet. Også herhjemme var ‘Lille Per og Ulveungerne’ fra 1958 et stykke dansk filmhistorie, der brugte Blackface. Lille Per var som bekendt malet sort i hovedet, mens der kækt blev sunget, “En sort lille “nigger” fra Afrika”. Ligesom at DR2 serien ‘Sort Arbejde’, der udkom få år tilbage, karikerede hovedrollerne i Black Face-lignende tilstande. Efter at have set tv-reklamen i går aftes føler jeg mig utroligt krænket. Ikke kun fordi det er et dårligt forsøg på at ligne en person, der har proppet sig selv så meget i chokolade, at det tilfældigvis er smurt ud over hele ansigtet. Det er også krænkende, fordi jeg som afrodansker ikke kan undgå at lægge mærke til den tydelige opstilling. Jeg kan ikke undgå at høre, at der i reklamefilmen er indsat bongotrommer i baggrunden. Og jeg kan ikke undgå at høre Jørgen sige, “Jeg er brun, fordi…”. Sidste gang I blev anklaget for racisme var i forbindelse med jeres reklamefilm, “Snager Af Nere”, som når du siger det lyder som “Smager Af Neger”. På trods af jeres undskyldning dengang skulle man tro, I ville tage ved lære og være opmærksomme på, hvad for et budskab I sender ud. Men i stedet har I nu lavet en karikatur af en sort person ved at overdrive og dermed forstærke den racistiske opfattelse. Det er en ommer KiMs!

Posted by Nicole Jacqueline Obovo Emore on Thursday, March 9, 2017

En ommer

Svaret var underskrevet Jørgen selv, der få timer senere var ved tasterne igen. Denne gang med en ny melding.

- Der er mange af jer, der skriver, at det er en ommer - og ved I hvad? Jeg hører, hvad I siger. Jeg klipper mig selv ud af filmen! Helt og aldeles. Så nu skal der fokuseres på min nye chokolade, som stadig er lige så god, som den ser ud. Det håber jeg, kan gøre det godt igen. Jeg vil jo ikke ha’ at nogle bliver stødt.

Jeg sidder i sengen ved siden af min veninde. Tv’et er tændt og Forsidefruerne kører på fulde drøn. Der kommer reklamer. Jeg bliver mødt af Jørgen fra KiMs. Hans ansigt er fuldstændig overdækket med mørk chokolade. Det eneste man kan se er hans øjne og lyserøde læber, der titter frem. Helt febrilsk tager jeg hurtigt fat om armen på min veninde for at få hende til at vende opmærksomheden væk fra hendes smartphone og op mod fladskærmen på væggen, mens Jørgen fortsætter: "Jeg er brun, fordi jeg skal fortælle jer om mine nye chokoladekugler”. Min veninde og jeg sidder helt stille. "Har Jørgen lige kørt Blackface!?" spørger min veninde højlydt, da tv-reklamen afslutter med lyden af bongotrommer. "Ja, det var fandeme Blackface," svarer jeg med stramme mundvige. For mange vil de bare se Jørgens ansigt som fyldt med chokolade, men der ligger en dyb historie bag. En historie, jeg ville ønske, at KiMs havde taget i betragtning før, de valgte at overmale Jørgens ansigt. Med oprindelse i den hvide mands teatralske karakterisering af slavegjorte afrikanere og frie sorte i det meste af 1800-tallet har bestanden af Blackface (oversat til Sort Ansigt) haft en væsentlig rolle i at udbrede racistiske billeder, holdninger og opfattelser af sorte afrikanere på verdensplan. Brændt kork eller sort fedtet maling smurt ud over hele ansigtet på hvide skuespillere kunne gøre det. I starten var det overdrevne røde farver, der blev malet omkring munden som på en cirkusklovn, der var kutyme, når man som hvid skulle lege sort. I de senere år blev læberne malet hvide eller forblev umalet. Også herhjemme var ‘Lille Per og Ulveungerne’ fra 1958 et stykke dansk filmhistorie, der brugte Blackface. Lille Per var som bekendt malet sort i hovedet, mens der kækt blev sunget, “En sort lille “nigger” fra Afrika”. Ligesom at DR2 serien ‘Sort Arbejde’, der udkom få år tilbage, karikerede hovedrollerne i Black Face-lignende tilstande. Efter at have set tv-reklamen i går aftes føler jeg mig utroligt krænket. Ikke kun fordi det er et dårligt forsøg på at ligne en person, der har proppet sig selv så meget i chokolade, at det tilfældigvis er smurt ud over hele ansigtet. Det er også krænkende, fordi jeg som afrodansker ikke kan undgå at lægge mærke til den tydelige opstilling. Jeg kan ikke undgå at høre, at der i reklamefilmen er indsat bongotrommer i baggrunden. Og jeg kan ikke undgå at høre Jørgen sige, “Jeg er brun, fordi…”. Sidste gang I blev anklaget for racisme var i forbindelse med jeres reklamefilm, “Snager Af Nere”, som når du siger det lyder som “Smager Af Neger”. På trods af jeres undskyldning dengang skulle man tro, I ville tage ved lære og være opmærksomme på, hvad for et budskab I sender ud. Men i stedet har I nu lavet en karikatur af en sort person ved at overdrive og dermed forstærke den racistiske opfattelse. Det er en ommer KiMs!

Posted by Nicole Jacqueline Obovo Emore on Thursday, March 9, 2017

- Kims har kastreret sig selv

Jørgens brune ansigt er nu redigeret ud af reklamen, der kan ses på Youtube, men det er det langt fra alle, der er tilfredse med.

- Kims har kastreret sig selv ved at underkaste sig denne meget latterlige beskyldning, fra nogle som ser spøgelser over alt. Eller rettere de leder med lys og lygte efter alt, der 'kan' misforstås, hvis man ellers er lidt mærkelig i 'roen', skriver Charlotte Andersen.

KiMs har kastreret sig selv, ved at underkaste sig denne meget latterlige beskyldning, fra nogle som ser spøgelser over...

Posted by Charlotte Andersen on Friday, March 17, 2017

Søren Albrechtsen er enig;

- Hold op, hvor det her racisme bliver trukket for langt ud. Man kan snart ikke gå i et par brune sko uden at blive udsat for hetz. Kims reklamer er gode, og jeg kan ikke se et problem i, at Jørgen står med chokolade i ansigtet, uanset om der er bongotrommer, violiner eller what so ever i baggrunden. De eneste, der bliver støtte hver eneste gang, er os danskere selv.

hold op hvor det her racisme, bliver trukket for langt ud, man kan snart ikke gå i et par brune sko, uden at blive udsat...

Posted by Søren Albrechtsen on Friday, March 17, 2017

Til TV 2 forklarer marketingdirektør i Kims, Lars Christensen, at det aldrig har været tanken, at reklamen kunne opfattes racistisk.

- Der er blevet lagt mere i det for nogle forbrugere, og så har vi sagt, at hvis den kan tolkes på den måde, stopper vi. Vi ønsker ikke at krænke nogen, siger Lars Christensen.

Nu bliver i så beskyldt for at kastrere jer selv og lægge under for en krænkelseskultur. Hvad tænker du om det?

- Der må man så vælge, hvilken kritik man vil tage. Vi står fast ved, at hvis vi laver noget, der støder, er der ingen grund til at fortsætte. Vi er sat i verden for at lave sjov, og vores slogan er, 'når du er sulten for sjov', så vi har ingen intentioner om andet, siger Lars Christensen.