Syv jordlignende planeter fundet: - Det her er helt fantastisk

Et såkaldt exoplanetsystem med syv jordlignende planeter er fundet 40 lysår fra Jorden.

Astronomer har fundet et såkaldt exoplanetsystem med syv jordlignende planeter 40 lysår fra Jorden.

Tre af planeterne ligger i den beboelige zone - også kaldet guldlokzonen, og her kan der være have med vand, og dermed også sandsynlighed for liv.

Nyheden offentliggøres i tidsskriftet Nature onsdag, og det er observationer foretaget med flere forskellige teleskoper på jordoverfladen og i rummet, som har bidraget til denne opdagelse af det største antal jordlignende planeter, som endnu er fundet omkring en enkelt stjerne. Det er også det største kendte antal nye verdener om en enkelt stjerne, som kan have flydende vand på overfladen.

Hovedforfatter på artiklen i Nature er Michaël Gillon fra STAR Institute på Universitetet i Liège i Belgien.

Disse fem planeter minder mest om jorden

- Et helt fantastisk planetsystem

Han er begejstret for den nye opdagelse:

- Det her er et helt fantastisk planetsystem - ikke blot fordi vi har fundet så mange planeter, men også fordi de alle i forbavsende grad ligner Jorden, siger han.

ESOs Very Large Telescope er et af de teleskoper, som har været i sving for at detektere planeterne i færd med at passere ind foran deres stjerne - den, som har fået navnet TRAPPIST-1.

Medforfatter Amaury Triaud fortsætter:

- Energiudsendelsen fra dværgstjerner af samme type som TRAPPIST-1 er meget ringe, sammenlignet med vores Sol. Hvis der skal være flydende vand på overfladen af planeter i kredsløb om denne slags stjerner, må de nødvendigvis befinde sig meget tættere på stjernen, end det, vi ser i Solsystemet. Det, vi ser omkring TRAPPIST-1 er heldigvis lige netop sådan en meget tæt gruppering.

Forskerholdet har fastslået, at alle planeterne i systemet har lignende størrelser som Jorden og Venus i Solsystemet, eller måske en smule mindre. Målingerne af gennemsnitstæthederne tyder på, at i det mindste de seks inderste planeter sandsynligvis er klippeplaneter.

Dansk begejstring

Den danske astrofysiker Lars Buchhave er ligesom sine franske kolleger henrykt over den nye opdagelse:

- Astronomisk set befinder de her planeter sig i vores baghave. Det er et realistisk bud, at vi finder en eller anden form for liv på de her planeter. Jeg synes, at det er her system er noget helt specielt og utrolig interessant.

- Der er tale om et kompakt system med adskillige planeter, der har potentiale til at have vand på overfalden. Det er usædvanligt. Det helt store spørgsmål er nu, om det er realistisk at blive ved med at tro, at vores klode er det eneste sted i universet, hvor der er liv, lyder det fra Lars Buchhave.

Med de nye opdagelser er TRAPPIST-1-systemet blevet et meget vigtigt mål for videre udforskning.

Allerede nu bruges NASA/ESA Hubble Space Telescop til at kigge efter atmosfærer omkring planeterne, og medlem af forskerholdet Emmanuël Jehin er spændt på, hvad fremtiden bringer:

- Med de nye generationer af teleskoper, som er på vej, vil vi kunne søge efter vand og måske endda spor efter liv på disse her Verdener.