Plejepersonale lod Jettes mor sove i stol: - Til sidst kunne hun ingenting

Viola Gertsen er en af de plejekrævende borgere i Lolland Kommune, som det private firma Pleje Plus har skullet tage sig af.

Kritik af Pleje Plus

En aktindsigt viser, at Lolland Kommune på otte måneder har modtaget 266 henvendelser fra borgere og pårørende, hvoraf omkring 250 kan karakteriseres som klager eller bekymringer over hjemmeplejen. Det er utilfredshed med alt fra manglende rengøring, manglede bad og manglede medicin.

Kommunen har ikke selv fundet belæg for, at Pleje Plus har brudt kontrakten med kommunen, men i færre end 10 sager skal et eksternt tilsyn undersøge, om der har været kontraktbrud.

TV2 har ikke kunnet få oplyst, hvor mange af klagerne, der kommer fra samme borgere.

93-årige Viola Gertsen er en af de borgere i Lolland Kommune, som det private firma Pleje Plus, var hyret til at tage sig af. Og det var bestemt ikke nogen positiv oplevelse, fortæller hendes datter, Jette Persson. 

- Vi havde nogle forfærdelige oplevelser. Min mor fik ikke det tilsyn, som hun skulle have fra Pleje Plus. De skulle komme hver fjerde time, for at få hende på toilettet. Hun skulle have alt, hvad hun overhovedet kunne få. Men de kom ikke. De svigtede virkelig min mor, siger Jette Persson til TV 2. 

Ifølge Jette Persson fik hendes mor det gradvist værre i den periode, hvor Pleje Plus tog sig af hende. 

- Det betød, at min mor blev dårligere og dårligere. Hun fik ikke væske. Hun fik ikke mad. Hun gik og faldt. Hun kom på sygehuset, og da hun kom hjem, fik hun det kun værre. Til sidst kunne hun ikke gå. Hun kunne ikke rejse sig fra sin stol. Hun kunne ikke gå på toilettet. Hun kunne ingenting, siger Jette Persson, som ikke mener, at Pleje Plus' personale er uddannet til at tage sig af demente: 

- Min mor kunne sidde inde og sove i sin stol om natten, fordi de ikke fik hende lagt i seng. Hun kom ikke på toilettet. De gav hende en stor ble på, så de var fri for at komme så tit - føler jeg. De er ikke uddannet til at håndtere demente, konstaterer hun. 

Til sidst blev Viola Gertsen flyttet på plejehjem, og er kommet til hægterne igen. Familien har efterfølgende klaget til kommunen, over den behandling, som Pleje Plus gav. 

Og de er langt fra de eneste, der har klaget over Pleje Plus. 

Den gule lampe er tændt

På otte måneder har Lolland Kommune modtaget 266 henvendelser fra borgere og pårørende, hvoraf omkring 250 kan karakteriseres som klager. 

Det er utilfredshed med alt fra manglende rengøring og bad til medicin, som ikke er blevet givet.

Lolland Kommune har undersøgt alle klager og har ikke fundet belæg for, at Pleje Plus har brudt deres kontrakt. Ifølge viceborgmester Henrik Høgh (V) har man "skærpet opmærksomheden" på, om der bliver leveret en ordentlig service - og den "gule lampe" er tændt.  

I færre end 10 tilfælde skal et eksternt tilsyn nu afgøre, hvorvidt der er tale om kontraktbrud.

Direktør hos Pleje Plus, Lena Løve Jensen, ikke ønsket at stille op til interview før søndag i 19 Nyhederne på TV 2.

Siden Pleje Plus overtog den private hjemmepleje i Lolland Kommune er antallet af brugere svundet. På blot otte måneder er 52 af de 456 borgere, som har hjemmepleje hos Pleje Plus, skiftet til et kommunalt drevet plejetilbud, oplyser Lolland Kommune, mens 10 borgere i samme periode er skiftet fra et kommunalt tilbud til Pleje Plus.

Se vores aktindsigt her