Hundredevis af klager over privat plejefirma: - Den gule lampe er tændt

​Et privat plejefirma får kritik for blandt andet ikke at dukke op hos plejekrævende borgere. Et antal klager uden fortilfælde, mener ekspert.

Kritik af Pleje Plus

En aktindsigt viser, at Lolland Kommune på otte måneder har modtaget 266 henvendelser fra borgere og pårørende, hvoraf omkring 250 kan karakteriseres som klager eller bekymringer over hjemmeplejen. Det er utilfredshed med alt fra manglende rengøring, manglede bad og manglede medicin.

Kommunen har ikke selv fundet belæg for, at Pleje Plus har brudt kontrakten med kommunen, men i færre end 10 sager skal et eksternt tilsyn undersøge, om der har været kontraktbrud.

TV2 har ikke kunnet få oplyst, hvor mange af klagerne, der kommer fra samme borgere.

En borger fik ikke sin nødvendige medicin. En anden blev glemt på en toiletstol af en nattevagt.

Klagerne er haglet ind over det private plejefirma Pleje Plus, som siden juni 2016 har leveret hjemmepleje i Lolland Kommune.

Det viser en aktindsigt, som TV 2 har fået.

Siden det private firma overtog 456 plejekrævende borgere, har Lolland Kommune modtaget 266 henvendelser fra borgere og pårørende, hvoraf omkring 250 kan karakteriseres som klager.

Det er utilfredshed med alt fra manglende rengøring og bad til udeblivende personale. Lolland Kommune har undersøgt alle klager og har ikke fundet belæg for, at Pleje Plus har brudt deres kontrakt.

Jeg bliver ked af det, fordi jeg jo godt ved, at jeg ikke kan selv."

Karina Bang, sklerosepatient

Nu skal et eksternt tilsyn så afgøre, hvorvidt der i færre end 10 tilfælde er tale om et kontraktbrud.

TV 2 har vist aktindsigten til en ekspert, som kalder sagen bekymrende.

- Det er mange klager og noget udover, hvad jeg nogensinde før har set, siger Kurt Houlberg fra Kora, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.

Glemte skleroseramt over en weekend

Karina Bang fra Nakskov er en af de borgere i Lolland Kommune, som har klaget over Pleje Plus. Hun er hårdt ramt af sklerose og har brug for hjælp flere gange om dagen. Sygdommen giver hende voldsomme rystelser, som gør, at hun blandt andet skal have hjælp til at spise.

En hjælp, hun ofte må kigge langt efter.

- Jeg bliver ked af det, fordi jeg jo godt ved, at jeg ikke kan selv. Jeg ved jo, at de der hænder ikke vil være med mig, siger Karina Bang.

Ifølge hende og familien har de klaget til kommunen blandt andet over manglende hjælp til at spise -  ligesom de har klaget direkte til Pleje Plus over manglende bade og manglende rengøring - og over at hjælpen udeblev en hel weekend.

Hør Karina Bang fortælle om sine oplevelser med Pleje Plus øverst i artiklen.

Ikke tilfredsstillende

Sidste år vandt firmaet Pleje Plus udbudsrunden og dermed retten til at drive Lolland Kommunes private hjemmehjælp. Pleje Plus var fem en halv million kroner billigere end det firma, som tidligere havde opgaven.

Og ifølge Henrik Høgh (V), viceborgmester i Lolland Kommune, har det været en vanskelig opstartsfase.

- Det var en meget svær overdragelse mellem det tidligere hjemmeplejefirma og det nye, som gjorde, at der de første tre måneder var særlige problemer, siger han til TV 2.

Viceborgmesteren fortæller, at der efter en stille perioder igen er begyndt at komme et stigende antal klager over virksomheden. Og at kommunen har "skærpet opmærksomheden" på, hvorvidt der bliver leveret en ordentlig service fra Pleje Plus.

- Den gule lampe er tændt. Og det er en skærpet opmærksom på dagligdags service. Er man der til tiden, og leverer man en ordentlig service, lyder det fra Henrik Høgh.

Vi er skuffede, triste og ærgerlige. Når Pleje Plus vandt udbuddet, burde de også kunne levere varen."

May-Brit Horst, formand hos Ældrerådet i Lolland Kommune

I november blev servicen fra Pleje Plus vurderet ’mindre tilfredsstillende’, mens de øvrige kommunale plejeteams i Lolland Kommune fik tilfredsstillende vurderinger.

Det var tilsynsfirmaet BDO, som foretog et uanmeldt tilsyn, og i deres samlede vurdering af Pleje Plus lød det blandt andet:

”Bedømmelsen mindre tilfredsstillede opnås, når forholdende på flere områder kan karakteriseres som utilstrækkelige, og hvor der er konstateret en del og/eller væsentlige mangler, som vil kræve en bevidst og målrettet indsats for at kunne afhjælpes”.

Barnesygdomme skal være slut

Hos kommunens ældreråd er man ked af, at borgere har følt sig nødsaget til at klage over plejen.

- Vi er skuffede, triste og ærgerlige. Når Pleje Plus vandt udbuddet, burde de også kunne levere varen, siger May-Brit Horst, formand hos Ældrerådet i Lolland Kommune.

Men er det ikke bare en naturlig opstartsfase, at der bliver begået fejl?

- Nej. Der er gået otte måneder nu, og nu må vi sige, at nu er barnesygdommene overstået.

Der er mange gange, hvor jeg ligger inde i min seng og er rigtig ked af det, fordi jeg har trukket for meget på min datter eller min mor.

Karina Bang, sklerosepatient

May-Brit Horst opfordrer nu direktøren hos Pleje Plus til at undskylde til de borgere, som har været udsat for gener og træde i karakter og vise, at hun kan magte opgaven.

Får hjælp af 67-årig mor

Siden Pleje Plus overtog den private hjemmepleje i Lolland Kommune er antallet af brugere svundet. På blot otte måneder er 52 af de 456 borgere, som har privat hjemmepleje, skiftet til et kommunalt drevet plejetilbud, oplyser Lolland Kommune.

TV 2 har været i kontakt med i alt 14 nuværende eller tidligere brugere af Pleje Plus, som alle udtaler sig kritisk - og også skleroseramte Karina Bang overvejer kraftigt, om det er tid til at skifte Pleje Plus ud.

I den tid, hvor Pleje Plus har stået for hendes hjemmepleje, har hun nemlig flere gange om ugen måtte tilkalde hjælp i form af sin 67-årige mor, når hjemmeplejen er udeblevet eller ikke har haft tid til at færdiggøre hendes hjælp.

Det fortæller Karina Bang.

- Det har jeg det rigtig, rigtig dårligt med. Der er mange gange, hvor jeg ligger inde i min seng og er rigtig ked af det, fordi jeg har trukket for meget på min datter eller min mor. Og hun er 67, hvor længe kan hun blive ved med det, spørger hun.

Se vores aktindsigt her

Hør Ellis Rate, som er mor til Karina Bang, fortælle om sin oplevelse med Pleje Plus i videoen nederst i artiklen.

Pleje Plus-direktør beklager situationer

Søndag aften stillede Pleje Plus' direktør Lena Løve Jensen op til interview i 19 Nyhederne på TV 2. Her sagde hun:

-Jeg synes jo ikke, at det er i orden, det billede de selv får af det. Vi har selvfølgelig nogle kvalitetsstandarder, som vi skal overholde. Og vi gør alt, hvad vi kan for at imødekomme borgernes ønsker og behov i hverdagen.

-Billederne kan være forskellige, alt efter hvem det er, der ser. Vi beklager selvfølgelig de situationer, der har været i høj grad og er rigtig kede af, at der er nogen ting, der kunne gå galt og gør alt, hvad vi kan for at rette op på det. Og har også taget kontakt til de respektive borgere, der har de her problemer. 

-I visse af tilfældene er vi ikke blevet kontaktet af borgerne, når de her situationer har været der. Hvilket kunne have været rigtig rart for os, fordi så kunne vi have gjort noget, lød det fra Lena Løve Jensen. 

Har du personlige erfaringer med Pleje Plus eller hjemmeplejen i andre kommuner, og ønsker du at dele historien med TV 2, så skriv til clid@tv2.dk