Tastefejl sendte firma ud i stormvejr - først blev de ramt af vrede, så kom kærligheden

Netfirma fik kærligheden at føle i en omskiftelig uge, hvor først vrede og siden støtte væltede ind på de sociale medier.

En Bobbles-båd er et populært stykke babylegetøj, der typisk sælges for 799 kroner.

Mandag lavede den aarhusianske netbutik Trendyliving.dk imidlertid en fejl. Tastefingeren smuttede, og legetøjet blev sat til salg på nettet for kun 199 kroner.

- Der kom 450 ordrer på en time, så tænker jeg hold da op, der er noget galt. Jeg tænker shit mand, det retter vi med det samme, siger indehaveren af Trendyliving.dk Jacob Friis-Christensen.

Næste dag skrev han til alle de kunder, der havde bestilt en billig Bobbles-båd, at deres ordre var annulleret.

Siden har den lille netbutik været ude i kæmpe rutchetur på de sociale medier.

Fusker-butik

Først kom en voldsom shitstorm, hvor vrede kunder skældte ud på Facebook og afleverede negative anmeldelser på Trustpilot:

"Den største fusker butik.!!!"

"Fup og fidus".

"Firmaet laver falske tilbud, annullerer derefter ordren".

En anden af de vrede kunder er Janni Torm fra Nørresundby, der skrev en dårlig anmeldelse på Facebook:

- Jamen jeg sad jo bare med en følelse af, at jeg var skuffet, og det skrev jeg på Facebook, siger hun i dag.

Shitstorm

Trendyliving.dk var havnet i en veritabel shitstorm, som ikke ville stoppe igen.

Indtil firmaet gik til modangreb i medierne.

- Der er bare nogen, der bliver ved. Og det er derfor jeg tænkte, vi bliver nødt til at gå til medierne. Vi bliver nødt til at stoppe det her, siger Jakob Friis-Christensen.

Offensiven lykkedes. Trendyliving.dk fik fortalt historien om den lille tastefejl, der nu truede med at koste firmaet et kæmpetab – og lagde en 15 procent rabat til de utilfredse kunder oveni som et plaster på såret.

Det fik vendt strømmen på de sociale medier til hundredevis af positive tilkendegivelser - en såkaldt lovestorm - og masser af vrede vendt mod de kritikere, der oprindeligt havde skældt firmaet ud.

man bliver såå træt af at læse folks negative "kræver" mentalitet når et firma laver en fejl. man skulle nogle gange tro...

Posted by Uffe Hjortnæs Petersen on Wednesday, February 8, 2017

På Trustpilot er det siden væltet ind med femstjernede anmeldelser, der nu roser firmaet for deres håndtering af sagen.

I god eller ond tro

Forbrugerrådet Tænk ser historien om det aarhusianske netfirma stormvejr på de sociale medier som en lærerig historie. For det er godt, at forbrugerne er gode til at klage – men det er også godt, at firmaer kan få lejlighed til at forklare sig.

- Så er det også godt, hvis nogen forbrugere går over gevind, så er der andre, der holder dem på plads. Det kan faktisk også komme til gavn for de erhvervsdrivende, siger formanden for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip.

Rent juridisk er det sådan, at de kunder, der har bestilt en Bobbles-båd til 199 kroner, har ret til at få den leveret til den lave pris, hvis de var ”i god tro”. Altså ikke burde kunne se, at der var tale om en fejl. Hvis kunderne klager, er det op til myndighederne at afgøre det spørgsmål.

Se mere om reglerne på Forbrugerstyrelsens hjemmeside forbrug.dk.

Stridens kerne: En Bobbles båd til 799 kroner - ikke 199 kroner!
Stridens kerne: En Bobbles båd til 799 kroner - ikke 199 kroner! Foto: TV 2