Fyret af SuperBrugsen for en kop kaffe

16x9
Buster Hoff. Foto: Privatfoto

17-årig glemte at betale for en kop kaffe til fem kroner. Han blev fyret og er nu sortlistet af Coop.

17-årige Buster Hoff fra Odense blev i januar fyret fra sit job som ungarbejder i SuperBrugsen på Vestergade i Odense. Begrundelsen var, at han havde glemt at betale for en kop kaffe til fem kroner. Det skriver Fyens.dk i dag. 

- Jeg blev chokeret. Det er rigtigt, at jeg havde glemt at betale de fem kroner for kaffen. Det var dumt, og jeg kunne have fået en advarsel. Men det er voldsomt at blive fyret, siger Buster Hoff til TV 2 i et frikvarter fra en time på Odense Katedralskole, hvor han til dagligt går. 

Kaldt ind på kontoret

Siden skolestarten sidste år har Buster Hoff været ansat i SuperBrugsen City på Vestergade i Odense, hvor han arbejdede mellem 8 og 12 timer om ugen. Den omtalte kop kaffe drak han den 3. januar, hvor han havde en sen vagt. 

Ifølge Buster Hoff, spurgte han, om han måtte tage en kop kaffe, hvilket han fik lov til med besked om, at han ikke måtte drikke den, mens der var kunder i butikken.

Efterfølgende sagde en anden medarbejder, at det var dumt at drikke kaffe ved kassen, og mindede Buster Hoff om, at han skulle betale for kaffen, når vagten var slut. 

Det glemte Buster Hoff imidlertid - og efterfølgende blev et par af hans vagter aflyst, inden han til sidst blev kaldt ind på kontoret og fyret for "manglende betaling for kaffe/kakao", som der står på fyresedlen.

Det kom bag på den 17-årige, som selv troede, det var fordi, han var kommet en time for sent til en vagt.

Da han efter fyringen cyklede hjem og talte med sine forældre, blev de chokeret over, at sønnen var blevet fyret for fem kroner.

Buster Hoffs far ringede til Superbrugen og fik historien bekræftet. Samtidig fortalte souschefen i Superbrugsen dog, at de havde været glade for at have ham som medarbejder, og at Superbrugsen gerne ville give Buster Hoff en udtalelse, hvis han skulle søge job et andet sted.

- Det er et godt eksempel på, at ungarbejdere bliver nedprioriteret. Jeg er ikke sikker på, det samme var sket for en voksen. Det er lidt ubehageligt, siger Buster Hoff, som husker, at han under fyringssamtalen spurgte til, om butikken nu skulle ansætte en ny i stedet for ham.

Her henviste chefen ifølge Buster Hoff til, at man havde en bunke med ansøgninger liggende. 

- Chefen sagde, at han blev nødt til at slå hårdt ned på det. Ellers begyndte alle bare at gøre det. Men jeg synes, det er mærkeligt at antage, at alle stjæler, hvis de kan komme afsted med det. Det skaber da en vis utryghed på arbejdspladsen, siger Buster Hoff. 

En ærlig fejl eller tyveri

Han understreger, at han synes cheferne var gode og søde. 

- Det er ikke ledelsen, jeg er efter. Det er Coops politik som helhed. At de ikke kan se forskel på, om der er tale om en ærlig fejl eller tyveri. Det er en kæmpe misforståelse i et system, som ellers fungerer ret godt. Det kan jo ikke passe, når man har lavet en ærlig fejl, at man skal blive straffet på den måde, siger Buster Hoff.

Samtidig optræder den 17-årige nu i Coops navneregister i de næste tre år, fordi han er fyret på grund af tyveri. Og det er nærmest det værste, mener Buster Hoff.

Det kan nemlig få betydning, hvis han vil søge et andet job i Coop. 

- Jeg kan godt gå ind i en anden Coop-butik og lægge en ansøgning. Men de kan slå mig op i systemet og se, at jeg er blevet fyret for tyveri, så der er en meget stor chance for, at jeg ikke bliver valgt. Andre har måske også en god ansøgning uden at have det her på deres navn. Så er der nok mere tillid til dem end til mig, siger han. 

Dog ønsker han ikke at længere at arbejde for Coop efter den behandling, han har fået.

Kan ikke gradbøje tyveri

Hos Coop vil informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, ikke udtale sig om den konkrete sag. 

- Men det er et princip, at man ikke må tage varer i vores butikker uden at betale for dem. Konsekvensen er en bortvisning, siger han til TV 2. 

- Vi kan ikke gradbøje, om der er tale om et lille eller et stort tyveri. Med 40.000 ansatte vurderer vi, at det er vigtigt at have klare retningslinjer. Det er det mest enkle for alle parter. Vi kan ikke leve med, at småtyverier er acceptable, så vi synes, det er en korrekt regel, og det bliver også klart kommunikeret ud til medarbejderne.

Jens Juul Nielsen tilføjer, at det er op til lederen i den enkelte butik at tage vurderingen, og at man med en bortvisning oftest vil konsultere den centrale HR-afdeling i Coop. 

Forhindrer ikke genansættelse

Han medgiver, at det ikke er befordrende at stå opført i registret, men understreger samtidig, at selvom man havner i Coops register, betyder det ikke, at man er udelukket fra at blive ansat i en Coop-butik på et andet tidspunkt eller et andet sted. 

- Men vi kan se grunden til, hvorfor vedkommende er stoppet. Det giver os et grundlag til for at vurdere forseelsen. Hvis man er taget i en lille forseelse, vil det nok ikke forhindre, at man kan blive ansat igen. Man kan sige det sådan, at jo større forseelsen er, jo mindre er chancen for at blive genansat, siger Jens Juul Nielsen.

Informationsdirektøren ved ikke, hvor mange personer, der konkret står opført i Coops register, men henviser til, at andre personer, som står i Coops register for mindre forseelser, siden er blevet ansat i andre butikker. 

- Langt de fleste medarbejdere kunne ikke drømme om at tage ting uden at betale for dem, men denne sag er bestemt ikke et enestående tilfælde, slutter han. 

Tyveri er tyveri

I HK vil ungdomskonsulent Peter Lykkegaard heller ikke forholde sig til den konkrete sag med Buster Hoff.

- Tyveri er tyveri, og så er det sådan set underordnet, hvor lille et beløb det drejer sig om, understreger han over for Fyens.dk.