14-årig slår alarm: - Kære minister, skoledagen er alt for lang

14-årige Christoffer lider under lange skoledage, der dræner ham for energi til sport og venner. Han vil have ministeren til at gøre noget ved det.

Søndag aften satte den 14-årige skoleelev Christoffer Zimmermann Poulsen sidste punktum i en lang mail og trykkede på send.

Han havde længe haft lyst til at klage over de lange skoledage, der drænede ham for kræfter og energi til at gå til sport, sådan som han havde gjort tidligere.

Men han havde aldrig rigtig vidst, hvem han skulle beklage sig til. Hvem der egentligt bestemte over den slags ting.

Hans mor havde anbefalet at kontakte elevrådet på skolen, men det regnede Christoffer ikke rigtigt med ville ændre noget.

Kære minister

I stedet skrev han direkte til undervisningsminister Merete Riisager (LA):

”Jeg synes den nye skolereform er for hård, fordi jeg ikke kan holde til den lange skoledag. Og jeg ved, at jeg ikke er den eneste i landet, der har det sådan. Bare i min klasse er vi tre elever, der er nødt til at gå hjem fra skole før skoledagen er slut eller slet ikke kommer i skole. Og omkring fire gode lærere er stoppet på vores skole pga. de har for meget at se til.

Det synes jeg er for meget!

Jeg plejede at kunne gå til fodbold to gange om ugen og skydning én gang om ugen, men jeg kan ikke nogen af delene mere pga. jeg ikke har energi til det, efter sådan en lang skoledag.”, skrev Christoffer blandt andet.

Christoffer Zimmermann Poulsen ( i midten i blå t-shirt) med skolekammeraterne på Nymarksskolen i Kerteminde.
Christoffer Zimmermann Poulsen ( i midten i blå t-shirt) med skolekammeraterne på Nymarksskolen i Kerteminde. Foto: TV 2

Derfor gjorde jeg det

Mandag i spisefrikvarteret på Nymarksskolen i Kerteminde forklarer han, hvad der fik ham til at gøre noget, som han ellers aldrig har prøvet før:

- Det var fordi, jeg begyndte at få det mærkeligt i min mave. Og så ville jeg se, om jeg var den eneste, der havde det sådan. Jeg synes det er noget, der skal gøres noget ved, og vi er alt for mange skolelever, der ikke har en normal skoledag, siger Christoffer Zimmermann Poulsen.

Klassekammeraterne er enige

Hans klassekammerater i 7. A bakker ham op:

- For eksempel har vi timer indtil klokken 16 om fredagen, og så skal jeg være til fodbold klokken 16:30. Før den her reform gik jeg både til badminton, håndbold og fodbold. Nu er jeg lige stoppet til håndbold, så nu går jeg kun til fodbold, fortæller Rasmus Poulsen.

Flere af kammeraterne fortæller ligesom Christoffer, at de er drænede for kræfter efter en skoledag, der går fra klokken otte til enten tre eller fire om eftermiddagen.

- Jeg er flere gange faldet i søvn i bussen på vej hjem. Og nogle gange er jeg også kørt for langt, fordi jeg er faldet i søvn. Også i sidste time, hvis man ikke kan koncentrere sig. Der har jeg også prøvet at falde i søvn, fortæller Oliver Haugaard fra klassen.

Træthed og hovedpine

For Christoffer Zimmermann Poulsen betyder de lange skoledage, at hans fravær fra skolen er blevet meget højere.

”Sådan som jeg har det, hvor jeg har konstant kvalme, er træt, har hovedpine og manglende energi, så er det for meget med en skoledag på 7 timer og nogle gange 7 timer og 45 min. Jeg har også en bror, der går i 2. G på gymnasiet og han siger, at de har lige så lange skoledage som os. Hvordan kan det være at os i 7. klasse skal gå i skole lige så længe? Det er vi jo ikke egnet til!”, skriver han i sit brev til ministeren.

Minister og kritiker

Undervisningsminister Merete Riisager har traditionelt været en skarp kritiker af skolereformen fra 2014, men med to måneder på posten som undervisningsminister er det nu hende, der skal stå på mål for reformen.

- Det er jo ikke rart at høre, at han har en dårlig skoledag. Der burde ikke være nogen børn, der havde det så skidt med at gå i skole, siger hun om det brev, han har fået fra Christoffer.

Men hun synes det er fint, at han henvender sig direkte til hende som minister og svarer gerne direkte på de spørgsmål, som Christoffer stiller i sit brev.

Se Christoffer stille sine spørgsmål og ministeren svare her:

Spørgsmål og svar: Hvad er formålet med de lange skoledage?
Spørgsmål og svar: Hvad ville du selv gøre?

Undervisningsministeren har ofte hørt om skolebørn, der føler skoledagen er for lang.

- Men om de ligefrem har det så skidt som ham her, det er jo svært at sige. Det tror jeg ikke er tilfældet, siger Merete Riisager.

Fraværet er ikke steget

Undervisningsministeriets egne tal tyder ikke på det. Ifølge disse tal har fraværet i folkeskolen været nogenlunde konstant siden 2010.

Fravær i folkeskolen fra skoleåret 2010/11 til skoleåret 2015/16. Mørkeblåt nederst: Lovligt fravær. Blåt i midten: Sygefravær. Lyseblår øverst: Ulovligt fravær. 
Kilde: Undervisningsministeriets hjemmeside.
Fravær i folkeskolen fra skoleåret 2010/11 til skoleåret 2015/16. Mørkeblåt nederst: Lovligt fravær. Blåt i midten: Sygefravær. Lyseblår øverst: Ulovligt fravær. Kilde: Undervisningsministeriets hjemmeside. Foto: TV 2

En af Christoffers klassekammerater fra 7. A siger da også, at den ene pjækkedag han tager om året ikke har noget med skolereformen at gøre.

- Det er ikke fordi vi har lange dage. Det er fordi den ene gang om året, magter jeg det bare ikke. Jeg havde heller ikke magtet det, selv om vi kun havde haft timer til 13:30, som Joakim Kornbæk formulerer det.