Danske feriegæster sad indespærret i fire timer: - Politiet blev tilkaldt, da der var lynch-stemning

16x9
Frank Ørndrup Elzers forstår godt, at rejseselskabet ikke kunne flyve ham og de øvrige gæster til Kap Verde på grund af en sandstorm. Alligevel er han meget utilfreds med behandlingen. Foto: Scanpix / privat

Der opstod en lynchstemning blandt gæsterne så politiet måtte tilkaldes, siger Frank Ørndrup Elzer, der fik ferien spoleret af en sandstorm.

Da Frank Ørndrup Elzer og en stor gruppe forventningsfulde danskere tidligt 2. juledag satte sig op i et fly i Kastrup Lufthavn havde de ikke regnet med, at de få timer senere skulle sidde indespærret i et lufthavnslokale uden mad og drikke.

Planen var at, at de skulle flyve til Atlanterhavsøgruppen Kap Verde, men på grund af en sandstorm måtte de lande på den spanske ferieø Tenerife.

Her blev feriegæsterne fra rejseselskabet TUI lukket ind i et lufthavnslokale, hvor de endte med at sidde i over fire timer. De fik hverken information, mad eller drikke, og vagter forhindrede dem i at komme ud, fortæller Frank Ørdrup Elzer til TV 2.

- Der var ingen hjælp, særligt børnene var kede af det, og til sidst var der lynchstemning, så politiet blev tilkaldt. Først da de kom, sørgede de for, der kom nogle flasker vand og senere også noget at spise, siger han.

Frustret over manglende information fra TUI

Efter det lange og ubehagelige stop blev gæsterne fløjet til Madrid, fordi der fortsat var sandstorm på Kap Verde og ingen ledige hotelværelser på Tenerife.

I den spanske hovedstad blev de indkvarteret på hotel, og efter en overnatning blev de næste morgen igen kørt ud til lufthavnen. Her troede de, at de skulle flyve til Kap Verde, men efter at have siddet i lufthavnen det meste af dagen, fik de til sidst at vide på en sms, at de skulle tilbage til hotellet, fordi der forsat var sandstorm.

Efter endnu en overnatning blev gæsterne igen fragtet til lufthavnen i Madrid. Frank Ørndrup Elzer, hans kone og resten af den store gruppe begyndte at checke ind, men undervejs kom der en ny sms fra TUI om, at de ville blive fløjet tilbage til København.

På det tidspunkt havde de fortsat til gode at møde en guide fra rejseselskabet.

- Der var ingen information, og folk var top frustrerede og virkelig, virkelig gale. Ikke over, at vi ikke kunne komme derned, for det kunne alle godt forstå, men over at vi ikke så noget til TUI og ikke fik noget forklaret, siger Frank Ørndrup Elzer.

Vil aldrig rejse med TUI igen

Frank Ørndrup Elzer og resten af feriegæsterne fløj tilbage til København om eftermiddagen den 28. december. De har alle fået refunderet hele rejsen af TUI, men fordi der ifølge rejseselskabet er tale om en ekstraordinær situation, som ingen er herrer over, får kunderne ikke dækket en eventuelt tabt arbejdsfortjeneste.

Det er Frank Ørdndrup Elzer utilfreds med. Han siger, at TUI burde have vidst, at det ikke var muligt at flyve til Kap Verde, og derfor mener han, at rejseselskabet skulle have aflyst allerede inden afgang fra Kastrup.

Han har efterfølgende fået tilbudt en rabat på 1000 kroner ved bestilling af en ny rejse hos TUI inden 6. januar, men han og konen kommer aldrig til at rejse med TUI igen, siger Frank Ørndrup Elzer.

- Det er helt udelukket, siger han.

TUI beklager

Hos TUI siger rejseselskabets pressechef Nikolai Johnsen til TV 2, at han godt kan genkende Frank Ørndrup Elzers beskrivelse af den lange ventetid i et lukket rum i lufthavnen på Tenerife.

Det var dog ikke planen, at gæsterne skulle have været landet på Tenerife, og derfor blev lufthavnspersonalet nødt til at holde styr på dem, indtil de skulle videre, siger han.

- Der er desværre gået rigtig, rigtig lang tid, før lufthavnspersonalet har kunnet få de her mennesker videre og sørge for at give dem noget mad, siger Nikolai Johnsen og tilføjer:

- Jeg må bare beklage det. Det er jo aldrig rart at skulle vente så lang tid i en lufthavn, hvor man ikke ved, hvad det er, der skal ske. Det kan jeg sagtens sætte mig ind i og kan kun beklage.

Nikolai Johnsen forklarer, at det ikke var muligt at sende en guide fra TUI ind til gæsterne i Tenerifes lufthavn, da de opholdte sig inden for security-området.

I Madrid har selskabet slet ingen guider og sendte derfor sms’er, men pressechefen erkender, at kommunikationen kunne have været bedre.

- Jeg lytter jo til, når folk siger, de gerne ville have haft mere information. Nogle gange kan det være givtigt at få en sms, som siger, der ikke er noget nyt, og det kan godt være, vi skal gøre det.

300 danskere er strandet - kan misse nytårsaften

TUI flyver først til Kap Verde igen den 4. januar, men for øjeblikket sidder omkring 300 danskere fanget på øen.

De skulle have været hjemme henholdsvis 26. og 27. december, men sandstormen fik aflyst deres planlagte hjemrejse.

Derfor skal TUI ud og finde et ekstra fly, men det er svært, fordi det er højsæson, og derfor tør Nikolai Johnsen ikke love, at de kommer hjem til nytår.

- Jeg kan kun sige hurtigst muligt, men det er klart, at der er mange, der gerne vil hjem til nytår. Så vi satser på at gøre det så hurtigt, som det overhovedet kan lade sig gøre, men jeg har ikke lyst til at give en tidsramme for det, siger han.

OPDATERING: Nikolai Johnsen, pressechef i TUI, oplyser sent torsdag aften til TV 2, at der er fundet et ekstra fly, og at 121 danskere derfor flyver hjem fredag eftermiddag.