TV 2 tester: Ny taxa-app i tæt duel med Uber

16x9
TV 2's David Guldager og Jasmina Blichert tester den nye taxa-app Moove. Foto: TV 2

TV 2 tog på tur med taxamarkedets to nyeste spillere: Taxabranchens nye app, Moove, og Uber. Se hvordan det gik her.

En, to, tre, nu.

Med et klik på smartphonen er to taxaer bestilt på henholdvis taxa-appen Uber og taxabranchens modsvar, appen Moove fra DanTaxi og TaxiNord, som er gået i luften mandag klokken 12. 

TV 2's journalister David Guldager og Jasmina Blichert kører med hver sin tjeneste for at teste, hvilke fordele og ulemper der er ved de to apps på en tur fra TV 2 på Teglholmen i det sydlige København til Københavns Zoo på Frederiksberg. 

En lille tur på omkring 15 minutter, som med Uber i dag kom til at koste 95,43 kroner og med den almindelige taxa kostede 97 kroner - fratrukket 20 procent rabat, som er startkampagnetilbud med den nye app frem til februar. 

Tæt løb i Københavns gader

Allerede inden David Guldager bestiller sin taxa gennem Moove-appen, figurerer prisen på 97 kroner på skærmen - og det er den mulighed, som de to testere særligt lægger mærke til.

- På Uber får man en overslagspris, men det er ikke før, at man er ankommet, at man ved, hvor meget man skal af med - ligesom ved almindelige taxametre. På særlige tidspunkter hvor der er stor efterspørgsel på biler, stiger priserne også, siger Jasmina Blichert om sin tur, som forventeligt endte med at være billigere. 

Uden startrabatten, som er en del af Mooves markedsføring, ville den almindelige taxa have kostet 121 kroner, altså næsten 30 procent mere end Uber-turen.

Kan den nye Taxa-app Moove slå Uber? Vi testede de to apps.

Posted by TV 2 NYHEDERNE on Monday, December 19, 2016

Inspiration fra Uber

De to selskaber kan ikke klandres for at mangle punktlighed under dagens forsøg. Under ti minutter efter, at de to taxaer er bestilt, holder taxaen fra Moove foran TV 2. Forinden har David Guldager modtaget en bekræftelse fra hans chauffør med navn og billede, samt prisen på turen. 

Tre minutter senere kommer Jaminas Blicherts Uber. Hun lander fem minutter senere ved destinationen foran Zoologisk Have. 

Begge de to apps bruger Google Maps til at finde en rute, men alligevel ender testpersonerne med at køre vidt forskellige ruter på den korte tur gennem København. 

Under Jasmina Blicherts tur med Uber bliver hun opdateret om, hvornår hun ankommer - efter trafikken og den ændrede rute, som chaufføren tager for at undgå kø i byen.

Den funktion savner David Guldager hos Moove.

- Der kan være tidspunkter, hvor det er meget relevant at vide, hvornår jeg ankommer, siger han.

Dommen over Moove

En funktion, som både Moove-appen og Uber bruger, er muligheden for at rate sin chauffør. På Moove bliver chauffører, der får en dårlig rating også blive koblet af appen, så de kun er tilknyttet gadeture. 

I det hele taget minder Moove meget om Uber-appen, og David Guldager og Jasmina Blichert er begge tilfredse med funktionerne i de to apps.

Uber står foran en prøvesag i Danmark, der skal vurdere, om de har været medvirkende til ulovlig taxakørsel, efter at Landsretten stadfæstede, at seks Uber-chauffører havde brudt loven med deres kørsel.  

Indtil da er Moove et alternativ, som ifølge TV 2's udsendte virker upåklageligt. Moove findes indtil videre i de fleste større byer, som taxaselskabet Dantaxi dækker, men de håber, at endnu flere selskaber vil blive en del af appen. 

Brugerne er ifølge TV 2's Facebook-afstemning ikke i tvivl: Moove endte med 1040 stemmer med like-knappen mod Ubers 500 stemmer med den sure smiley.